Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Glemte å skrive at jeg har m-tech understell og den er senket min 30/15.

Har senk selv, men nada m-tech.

Det er jo litt av vitsen.

Du selger jo ikke dyre felger sammen med bilen når du selger den, du selger det jo separat for prisen du ønsker om du skal sitte igjen med mest mulig penger :)

Sant. Men felger ikke akkurat en investering det heller, så det øker jo forsåvidt totalutgiften på bilen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å skrive at jeg har m-tech understell og den er senket min 30/15.

Har senk selv, men nada m-tech.

Det er jo litt av vitsen.

Du selger jo ikke dyre felger sammen med bilen når du selger den, du selger det jo separat for prisen du ønsker om du skal sitte igjen med mest mulig penger :)

Sant. Men felger ikke akkurat en investering det heller, så det øker jo forsåvidt totalutgiften på bilen.

Felger kan være en investering. Har du kontakter som kan restaurere felger så kan du gjøre svært gode investeringer og sitte igjen med tusenlapper i fortjeneste (selv om det er litt jobb å frakte, avmontere/montere dekk, balansere, legge ut annonse på Finn).

Jeg har kun eid bruktbiler, og jeg har kun kjøpt brukte felger til disse bilene. På alle settene med felger jeg har kjøpt så har jeg tjent på alle når jeg har solgt de igjen.

Det finnes firma på Østlandet som restaurerer felger, og jeg har undersøkt prisene. Selv uten kontakter som restaurerer felger så kan man tjene eller "break-even" om man kjøper brukte felger og får de restaurert til som-ny-tilstand.

Siste eksempel jeg har på felger jeg har eid og solgt er BBS RS. Kjøpte de svinbillig fra Finn.no, fikk et firma i USA til å skaffe meg nye ytterringer som økte størrelsen, nye bolter. Senter ble restaurert og alt ble satt sammen av bekjent. Med tanke på at jeg fikk brukt felgene et par sesonger, jeg har dekk med 60% rabatt og samtidig tjente 7000 kr når de var solgt så synes jeg ikke det var så ille.

Å kjøpe f. eks. splitter nye AMG felger til 12k pr. felg sier seg vel selv at ikke er noen lur investering når man kan finne samme settet brukt for kanskje 10k, og det koster 5k å sette de i som-ny-tilstand.

Lenke til kommentar

Problemet er at det fortsatt er mye penger for meg, så det er egentlig bare det som får meg til å stå i tvil.

Problem nummer to, og det gjelder egentlig både Style 65 og Alpina, er at jeg kommer til å få fullstendig noia for at de kan bli kantkjørt eller stjålet. Men da burde jeg ikke se på nye felger til å begynne med, så jeg velger å la fornuften forsvinne. :p

Kanskje jeg skal se om jeg kommer meg til Tyskland i en ferie, og hamstre noen felger der, sammen med litt annet godis.

det er vel ingen i Norge som stjeler felger av bil? Kan jeg ikke huske å ha hørt om en gang. Hadde et sett brabus til ~30k jeg var redd for å kante, men ofret aldri tyveri en tanke..
Lenke til kommentar

det er vel ingen i Norge som stjeler felger av bil? Kan jeg ikke huske å ha hørt om en gang. Hadde et sett brabus til ~30k jeg var redd for å kante, men ofret aldri tyveri en tanke..

Ikke det? Jeg vet at det ikke er så utbredt i strøk som ikke er plaget med fattigdom, men når bilen min står gateparkert så tør jeg ikke å tenke på hva folk kan finne på.

Men ja. Tyveri er ikke det som plager meg mest. Det er heller å kantkjøre de, og bruke litt for mye på noen metallsylindrer.

Lenke til kommentar

Ikke det? Jeg vet at det ikke er så utbredt i strøk som ikke er plaget med fattigdom, men når bilen min står gateparkert så tør jeg ikke å tenke på hva folk kan finne på.

Men ja. Tyveri er ikke det som plager meg mest. Det er heller å kantkjøre de, og bruke litt for mye på noen metallsylindrer.

det er en forholdsvis tid- og arbeidskrevende jobb å stjele 4 hjul av en bil, kan du huske å ha hørt det skje i norge? Det finnes jo også låsebolter :)
Lenke til kommentar

det er en forholdsvis tid- og arbeidskrevende jobb å stjele 4 hjul av en bil, kan du huske å ha hørt det skje i norge? Det finnes jo også låsebolter :)

Kompis ble frastjålet sine felger. A8 replica fegler som satt på en Bora :p Det skjedde på gårdsplassen hans om natta. Ja, han var hjemme

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg fikk nylig byttet fra sommer til vinterdekk, og det føles ut som det er noe feil.

Det føles ut som bilen "vugger" litt.. Kan dette være pga av at hjulene er satt på feil/skjevt, eller er det andre ting det kan skyldes også? Det er ikke (så) merkbart i lav hastighet.

1, Er det farlig/dumt for bilen?

2, Evt hvordan finner jeg ut hva som er feil?

Lenke til kommentar

Ja, har hørt om minst 2 episoder hvor det har skjedd. Etter et googlesøk, så finner jeg flere artikler også.. Ingen av disse er tilfellene jeg kjente til før (finner ikke artikler/forum-tråden til disse..)

http://www.ta.no/nyheter/article7557622.ece

http://www.oa.no/nyheter/article7529798.ece

http://www.dt.no/nyheter/stjal-hjul-fra-bil-1.8421124

http://www.tb.no/nyheter/stjal-hjul-fra-bil-1.8387433

Lenke til kommentar

Ikke helt ontopic men hjelper lite med lås og så videre. På båten for eksempel er det mulig å låse skap og tanklokket. Jeg gjør ikke det, for det er bare å rive opp med brekkjern uansett. Vil de virkelig stjele 140 liter bensin eller redningsvester til 200kr får de heller bare komme og hente de enn å skade båten for mange tusen kroner. Samme med motorsykkel og lås. Vil noen ha motorsykkelen hjelper det ikke med lås, da tar de den bare uansett. Eller så prøver de først å ta av låsen og ødelegge hele sykkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...