Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

De aller fleste i Norge er gjerne rævkjørt eller stylet i stykker, eller en god blanding. Min realistiske BMW-drøm er en strøken E30 325. For å få tak i noe slikt setter jeg øynene mot Tyskland. Ingen vits i å lete i Norge.

Vent et par år, så har du gode modeller fra 1985 og 1986 som går inn som veteran :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min regel er at tyske biler styrer man unna

 

Min går som ei kule, sett bort fra problemer som kom som forventet og kostet meg lite. Jeg tror du bare er gelé fordi du brant deg. :D

 

Sitrongelé!

 

 

Vet ikke om det er fagutrykket, men iallefall det vi lærte i naturfagen på ungdomsskolen.

Ved destillasjon av petroleum fordamper de ulike produktene på ulike temperaturer. De som fordampet på omtrent lik temperatur ble vel kalt et fragment, hvis jeg husker riktig.

Ser nå at det blir litt feil å bruke "fragmenter", er vel bedre ord for det.

 

Etanol sliter vel litt med tilgjengelighet, men hva med parafin?

 

 

Nå henger jeg med! Etanol er ikke et petroleumsprodukt, om det var petroleumsbaserte produkter du var ute etter. Større dieselmotorer som du finner i båter går på et drivstoff som er nesten som mineralolje, så det kan du vel føre med på listen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Min regel er at tyske biler styrer man unna

Min går som ei kule, sett bort fra problemer som kom som forventet og kostet meg lite. Jeg tror du bare er gelé fordi du brant deg. :D

 

Sitrongelé!

 

Vet ikke om det er fagutrykket, men iallefall det vi lærte i naturfagen på ungdomsskolen.

Ved destillasjon av petroleum fordamper de ulike produktene på ulike temperaturer. De som fordampet på omtrent lik temperatur ble vel kalt et fragment, hvis jeg husker riktig.

Ser nå at det blir litt feil å bruke "fragmenter", er vel bedre ord for det.

 

Etanol sliter vel litt med tilgjengelighet, men hva med parafin?

 

Nå henger jeg med! Etanol er ikke et petroleumsprodukt, om det var petroleumsbaserte produkter du var ute etter. Større dieselmotorer som du finner i båter går på et drivstoff som er nesten som mineralolje, så det kan du vel føre med på listen.

Du kjører automat så deg hører jeg ikke på ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Min regel er at tyske biler styrer man unna

 

Min går som ei kule, sett bort fra problemer som kom som forventet og kostet meg lite. Jeg tror du bare er gelé fordi du brant deg. :D

 

Sitrongelé!

 

 

Vet ikke om det er fagutrykket, men iallefall det vi lærte i naturfagen på ungdomsskolen.

Ved destillasjon av petroleum fordamper de ulike produktene på ulike temperaturer. De som fordampet på omtrent lik temperatur ble vel kalt et fragment, hvis jeg husker riktig.

Ser nå at det blir litt feil å bruke "fragmenter", er vel bedre ord for det.

 

Etanol sliter vel litt med tilgjengelighet, men hva med parafin?

 

 

Nå henger jeg med! Etanol er ikke et petroleumsprodukt, om det var petroleumsbaserte produkter du var ute etter. Større dieselmotorer som du finner i båter går på et drivstoff som er nesten som mineralolje, så det kan du vel føre med på listen.

 

Skjønner :)

Lette vel egentlig etter et drivstoff som kan erstatte bensin og diesel.

Og tungolje inneholder vel ganske store mengder svovel?

Lenke til kommentar

Svaret til hun bak kassen var oktan booster, men fungerer det bra?

Booster funker gull det.

 

Hvordan går det med E85 og Statoil, skal de fortsette med det?

Jeg mener å huske at dette var noe de begynte med som en følge av en avtale eller noe med myndighetene en gang i tiden.. Tviler på at de slutter med E85.

 

Og til slutt, er det noen flere fragmenter av olje som kan brukes i forbrenningsmotorer?

Er jo klar over hydrogen og gass, men begge deler er jo litt mer vrient å oppbevare. Og det er jo en grunn til at de ikke har slått gjennom.

Gass som i LPG er jo faktisk svært praktisk.

Forbruket øker med ca 20%, men kostnaden synker også dramatisk grunnet en lav pris.

Det holdt på å slå gjennom bra, så da kom man med nye krav til montering og godkjenning av monteringen.. Etter det har det blitt vesentlig færre biler levert med LPG-anlegg.

Det er dog fortsatt mulig å ordne på lovlig vis.

 

Prisen for konvertering av en 6-sylindret bil ligger på snaut 30k, noen tusenlapper til for en 8er.

Dog er det fortsatt nødvendig med et intakt system for bensin også, siden LPG ikke duger på kald motor.

 

Min regel er at tyske biler styrer man unna

Komfort, luksus, og god kvalitetsfølelse er ikke for alle nei..

 

Nå henger jeg med! Etanol er ikke et petroleumsprodukt, om det var petroleumsbaserte produkter du var ute etter. Større dieselmotorer som du finner i båter går på et drivstoff som er nesten som mineralolje, så det kan du vel føre med på listen.

Nå skal det sies at tungolje (som det gjerne kalles) har en del klare ulemper..

Før en slik motor stoppes må den kjøres på lettere olje, ellers vil det rett og slett stoppe seg skikkelig når den blir kald (olja blir heftig seig..)

De må også starte med en lettere olje, da gjerne en olje mer eller mindre som diesel.

 

Der snakker vi virkelig om forurensning.. Å unngå bruk av tungolje i norske havner har vært et mål en god stund, jeg vet dog ikke om de har fått til slike regler p.t.

Lenke til kommentar

Gjesp

 

What the fuck did you just fucking say about me, you little bitch? I’ll have you know I graduated top of my class in the Navy Seals, and I’ve been involved in numerous secret raids on Al-Quaeda, and I have over 300 confirmed kills. I am trained in gorilla warfare and I’m the top sniper in the entire US armed forces. You are nothing to me but just another target. I will wipe you the fuck out with precision the likes of which has never been seen before on this Earth, mark my fucking words. You think you can get away with saying that shit to me over the Internet? Think again, fucker. As we speak I am contacting my secret network of spies across the USA and your IP is being traced right now so you better prepare for the storm, maggot. The storm that wipes out the pathetic little thing you call your life. You’re fucking dead, kid. I can be anywhere, anytime, and I can kill you in over seven hundred ways, and that’s just with my bare hands. Not only am I extensively trained in unarmed combat, but I have access to the entire arsenal of the United States Marine Corps and I will use it to its full extent to wipe your miserable ass off the face of the continent, you little shit. If only you could have known what unholy retribution your little “clever” comment was about to bring down upon you, maybe you would have held your fucking tongue. But you couldn’t, you didn’t, and now you’re paying the price, you goddamn idiot. I will shit fury all over you and you will drown in it. You’re fucking dead, kiddo.
Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og tungolje inneholder vel ganske store mengder svovel?

 

 

Spørs ganske mye på hvor råoljen kommer fra. Som regel så øker mengden svovel med kokepunktsområdet på destillatet fra råoljen. Altså vil de tyngre fraksjonene som tilsvarer gassolje ha høyere innhold av svovel i mg/kg (ppm om du vil) enn f.eks bensin og diesel. Dieselen i Europa har vært ULSD (ultra-low-sulfur-diesel) en stund og der kan en del av svovelen fjernet for å møte kravet (typisk 10-15 ppm).

 

USA har typisk hatt høye mengder svovel i drivstoff, da både i bensin og diesel. I tyngre oljer vil det selvfølgelig være enda mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

 

Og tungolje inneholder vel ganske store mengder svovel?

 

Spørs ganske mye på hvor råoljen kommer fra. Som regel så øker mengden svovel med kokepunktsområdet på destillatet fra råoljen. Altså vil de tyngre fraksjonene som tilsvarer gassolje ha høyere innhold av svovel i mg/kg (ppm om du vil) enn f.eks bensin og diesel. Dieselen i Europa har vært ULSD (ultra-low-sulfur-diesel) en stund og der kan en del av svovelen fjernet for å møte kravet (typisk 10-15 ppm).

 

USA har typisk hatt høye mengder svovel i drivstoff, da både i bensin og diesel. I tyngre oljer vil det selvfølgelig være enda mer.

Aha, ble litt klokere nå ja :)

 

Takk Snylter, for oppklaringen rundt gass :)

Lenke til kommentar

Kall meg noe og da, jeg kjører SAAB stasjonsvogn! :tease:

"Quirky, successful, understated individuals who shy away from the stigma of driving a BMW or Mercedes. According to Top Gear, Saab Drivers are members of the ‘ intelligentsia’, including but not limited to architects, graphic designers, civil rights lawyers, and specialist doctors."

"You’ll never hear anyone say ‘look at that lunatic in the Saab’ or 'That Saab Driver is such a hot headed prick'."

http://nb.urbandictionary.com/define.php?term=Saab%20Driver :p

Lenke til kommentar

 

Kall meg noe og da, jeg kjører SAAB stasjonsvogn! :tease:

"Quirky, successful, understated individuals who shy away from the stigma of driving a BMW or Mercedes. According to Top Gear, Saab Drivers are members of the ‘ intelligentsia’, including but not limited to architects, graphic designers, civil rights lawyers, and specialist doctors."

"You’ll never hear anyone say ‘look at that lunatic in the Saab’ or 'That Saab Driver is such a hot headed prick'."

http://nb.urbandictionary.com/define.php?term=Saab%20Driver :p

 

Det var visst noe om de fleste av oss på UD:

 

a lesbian.

 

Subaru's early 90's campaign slogan "It's Not A Choice, It's The Way We're Built," was specifically targeted towards the U.S. gay community. Subaru has been so successful at attracting gay customers that some drivers consider themselves members of a "club," in which fellow Subaru owners share an implied message behind their cars' brand.

 

For several years, Subaru advertising has targeted gays, partially through its support of the Rainbow Card program, a Visa card that generates money to support AIDS research and other gay-related causes.

"So I was at the cafe down the street and in walk these two women, they wouldn't give me the time of day -- Definitely Subaru Drivers."
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tingen med "Typisk Audi/BMW/Subaru-sjåfører" er at de er en delmengde av oss, entusiaster, som presser kjøreegenskapene og skaper frustrasjon for andre i trafikken. Bilen skaper ikke drittsekkene, drittsekkene anskaffer seg den riktige bilen.

 

Egentlig så kan du kalle alle biler som ikke er A-til-B-økonomi-minivan-jeg-kan-ta-barna-til-barnehagen-med "FREMKOMSTMIDDEL" for drittsekk-biler. Kan vi ikke bare føre Volvo, Saab, Mercedes og Volksvagen opp på den listen også? Gitt at det er de sprekere variantene som ikke fokuserer på å spare mest mulig bensin og gi mest mulig baksete-plass til grandtante Trude.

 

Eller for å oppsummere det hele: Slutte med å klassifisere bilmerker med identitet.

 

(Ikke ta denne posten på alvor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...