Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kristiansand. Var ikke lenge jeg hadde den tyske søpla :p

Jeg er på min fjerde(og femte med konebil) tysker(i Kristiansand :p) nå, og kan oppsummere følgende:

2000 A4 sedan: En problemfri, "perfekt" bil jeg jevnlig savner og angrer(irrasjonelt) på at jeg solgte. Alt var riktig, utseende utvendig og innredningen innvendig - koppholderen på riktig plass osv(viktig når jeg kjørte 30-40.000 årlig på langtur)

 

2005 Smart Roadster C. Brabus: Mye moro med greit trøkk, lite vekt og rwd - men ikke det mest solide byggverket. Litt vannlekkasjer og annet småknask. Klarte ildprøven kristiansand<>Venezia tur-retur på en uke uten å mukke og uten å produsere vonde rygger.

 

2002 MB C200 CDI: Verste mandagsbilen av en rustholk jeg har vært borti, kosta meg plenty på verksted og plenty i verditap (over 50% på 2 år).

 

2009 A6 sedan og 2009 A4 stv: Godt fornøyd med dagens bilpark, så langt lite trøbbel - en stor clucthfeil på A4'n rett etter garantiutløp som heldigvis ble dekket av superforsikring.

 

Utover dette har det vært litt konebiler fra japan og frankrike, men biler i 15.000-kroners klassen er ikke rettferdig å ta med. Kan derimot ta med erfaringene fra ungdommen, foreldrenes to MB E og nå A8 -

 

oppsummert er da min subjektive konklusjon enkel - skal man ha tysk skal man ha Audi. Jeg vil understreke subjektiv da jeg aldri har eid(men kjørt nok) BMW.

Lenke til kommentar

Høres mere logisk ut å kutte 95 om man ønsker en oktan standard. Er jo noen biler som bare klarer å gå på 98, så det blir jo veldig dumt å gjøre deler av bilparken ukjørbar med pumpebensin.

Antaglivis færre enn 1 bil per 1000 som trenger 98 oktan. De fleste er nok sportsbiler av noe slag. 95 er jo per definisjon standard i Norge i dag. Hadde vært greit bortkastet å tvinge alle over på 98, samt at over 99,9% av de som kjører på 95 oktan ville neppe være interesserte i å betale mer for en bensin som utgjør akkurat den samme nytten.

Lenke til kommentar

 

Kristiansand. Var ikke lenge jeg hadde den tyske søpla :p

Jeg er på min fjerde(og femte med konebil) tysker(i Kristiansand :p) nå, og kan oppsummere følgende:

2000 A4 sedan: En problemfri, "perfekt" bil jeg jevnlig savner og angrer(irrasjonelt) på at jeg solgte. Alt var riktig, utseende utvendig og innredningen innvendig - koppholderen på riktig plass osv(viktig når jeg kjørte 30-40.000 årlig på langtur)

 

2005 Smart Roadster C. Brabus: Mye moro med greit trøkk, lite vekt og rwd - men ikke det mest solide byggverket. Litt vannlekkasjer og annet småknask. Klarte ildprøven kristiansand<>Venezia tur-retur på en uke uten å mukke og uten å produsere vonde rygger.

 

2002 MB C200 CDI: Verste mandagsbilen av en rustholk jeg har vært borti, kosta meg plenty på verksted og plenty i verditap (over 50% på 2 år).

 

2009 A6 sedan og 2009 A4 stv: Godt fornøyd med dagens bilpark, så langt lite trøbbel - en stor clucthfeil på A4'n rett etter garantiutløp som heldigvis ble dekket av superforsikring.

 

Utover dette har det vært litt konebiler fra japan og frankrike, men biler i 15.000-kroners klassen er ikke rettferdig å ta med. Kan derimot ta med erfaringene fra ungdommen, foreldrenes to MB E og nå A8 -

 

oppsummert er da min subjektive konklusjon enkel - skal man ha tysk skal man ha Audi. Jeg vil understreke subjektiv da jeg aldri har eid(men kjørt nok) BMW.

 

Fin oppsummering, men jeg kan ikke relatere til Auda :p Jeg liker absolutt ikke de bilene.

Bortsett fra de eldre da, Urquattro med rekkefemmer og en stoor turbo.

Audi har jo blitt en forhjulstrekt produsent med ett og annet innslag av AWD. Det blir ikke bra firehjulstrekk av slikt.

Og jeg kan ikke ha framhjulstrekker, det blir for kjedelig, så da blir det mellomtingen. AWD..

Jeg står på mitt og mener subaru har det beste firehjulstrekksystemet.

Sikkert mange som er uenige, men jeg har bare gode erfaringer med det.

Lenke til kommentar

Prøver meg på litt Facebookannonsering med sotinga. Hittil 15 klikk til 13kr, har satt at kun menn mellom 18-50 fra Norge som liker biler og diverse bilmerker ser annonsen. Har mer enn nok å gjøre bare med de andre annonsene jeg har ute på sotinga uansett men kult å prøve. De fleste kjører nesten 2 timer bare for å få billig soting :p

Lenke til kommentar

 

 

Kristiansand. Var ikke lenge jeg hadde den tyske søpla :p

Jeg er på min fjerde(og femte med konebil) tysker(i Kristiansand :p) nå, og kan oppsummere følgende:

2000 A4 sedan: En problemfri, "perfekt" bil jeg jevnlig savner og angrer(irrasjonelt) på at jeg solgte. Alt var riktig, utseende utvendig og innredningen innvendig - koppholderen på riktig plass osv(viktig når jeg kjørte 30-40.000 årlig på langtur)

 

2005 Smart Roadster C. Brabus: Mye moro med greit trøkk, lite vekt og rwd - men ikke det mest solide byggverket. Litt vannlekkasjer og annet småknask. Klarte ildprøven kristiansand<>Venezia tur-retur på en uke uten å mukke og uten å produsere vonde rygger.

 

2002 MB C200 CDI: Verste mandagsbilen av en rustholk jeg har vært borti, kosta meg plenty på verksted og plenty i verditap (over 50% på 2 år).

 

2009 A6 sedan og 2009 A4 stv: Godt fornøyd med dagens bilpark, så langt lite trøbbel - en stor clucthfeil på A4'n rett etter garantiutløp som heldigvis ble dekket av superforsikring.

 

Utover dette har det vært litt konebiler fra japan og frankrike, men biler i 15.000-kroners klassen er ikke rettferdig å ta med. Kan derimot ta med erfaringene fra ungdommen, foreldrenes to MB E og nå A8 -

 

oppsummert er da min subjektive konklusjon enkel - skal man ha tysk skal man ha Audi. Jeg vil understreke subjektiv da jeg aldri har eid(men kjørt nok) BMW.

 

Fin oppsummering, men jeg kan ikke relatere til Auda :p Jeg liker absolutt ikke de bilene.

Bortsett fra de eldre da, Urquattro med rekkefemmer og en stoor turbo.

Audi har jo blitt en forhjulstrekt produsent med ett og annet innslag av AWD. Det blir ikke bra firehjulstrekk av slikt.

(tilbake i 2002 kalte jeg faktisk A4'en offisielt for Auda, etter gjentatte fotoboks/sivil-hendelser)

 

Quattro i form av Torsen (ikke haldex) er vel jevnt over regnet som et godt 4wd system etter min oppfatning, men klart, vektfordelig og alt annet er ikke optimalt i S/RS modellene.

 

Jeg kan likevel banne høyt på at du hadde storkost deg bak rattet på en RS4 :p

Lenke til kommentar

Fjerner 98? I Tyskland så fjerner de 95. Trist for de som kjører biler som trenger 98 da, siden det vil skape et monopol på prisene.

 

Fersk Kebab: Ikke rart du får problemer når du kjøper en sliten 95-modell. Kjøper man noe tysk i den standen så bør man være forberedt på å få problemer, som er hovedsaken til at jeg styrte bort fra alle E39-ere som klokker over 200k, og kommer til å selge min lenge før den treffer det samme. Eldre BMW-biler er kjente herjebiler, så det er mange sitroner der ute. Tommelfinger-regelen min er at "alle" tyske biler koster 50.000kr++, spørsmålet er bare om du betaler det når du kjøper den eller om det er når du blir tauet til et verksted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Svaret til hun bak kassen var oktan booster, men fungerer det bra?

Hvordan går det med E85 og Statoil, skal de fortsette med det?

 

Og til slutt, er det noen flere fragmenter av olje som kan brukes i forbrenningsmotorer?

Er jo klar over hydrogen og gass, men begge deler er jo litt mer vrient å oppbevare. Og det er jo en grunn til at de ikke har slått gjennom.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som bullshit.

Siden så godt som samtlige stasjoner med unntaket av Shell her i nærområdet har fjernet 98 fra pumpene sine høres det ikke helt fjernt ut.

 

 

Like vel. 98 er ikke bare høyere oktan i Norge. Det er en annen prosess, som fjerner noen stoffer, som tærer på messing. Messing, som man for eksempel finner i alle forgassere og mekaniske innsprut. Så med snittalderen på den norske bilparken, og størrelsen på veteranbilmarkedet, tviler jeg på at det blir fjernet. At vi vil se en tilbakegang i tilgjengelighet, det tror jeg på.

Lenke til kommentar

 

Og til slutt, er det noen flere fragmenter av olje som kan brukes i forbrenningsmotorer?

Er jo klar over hydrogen og gass, men begge deler er jo litt mer vrient å oppbevare. Og det er jo en grunn til at de ikke har slått gjennom.

 

Hva mener du med fragmenter? Parafin, etanol og organiske oljer kan jo brukes som drivstoff.

Lenke til kommentar

Prøver meg på litt Facebookannonsering med sotinga. Hittil 15 klikk til 13kr, har satt at kun menn mellom 18-50 fra Norge som liker biler og diverse bilmerker ser annonsen. Har mer enn nok å gjøre bare med de andre annonsene jeg har ute på sotinga uansett men kult å prøve. De fleste kjører nesten 2 timer bare for å få billig soting :p

Holdt du til på østlandet?

Lenke til kommentar

Fjerner 98? I Tyskland så fjerner de 95. Trist for de som kjører biler som trenger 98 da, siden det vil skape et monopol på prisene.

 

Fersk Kebab: Ikke rart du får problemer når du kjøper en sliten 95-modell. Kjøper man noe tysk i den standen så bør man være forberedt på å få problemer, som er hovedsaken til at jeg styrte bort fra alle E39-ere som klokker over 200k, og kommer til å selge min lenge før den treffer det samme. Eldre BMW-biler er kjente herjebiler, så det er mange sitroner der ute. Tommelfinger-regelen min er at "alle" tyske biler koster 50.000kr++, spørsmålet er bare om du betaler det når du kjøper den eller om det er når du blir tauet til et verksted.

Min regel er at tyske biler styrer man unna

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prøver meg på litt Facebookannonsering med sotinga. Hittil 15 klikk til 13kr, har satt at kun menn mellom 18-50 fra Norge som liker biler og diverse bilmerker ser annonsen. Har mer enn nok å gjøre bare med de andre annonsene jeg har ute på sotinga uansett men kult å prøve. De fleste kjører nesten 2 timer bare for å få billig soting :p

Holdt du til på østlandet?

Ja, 10minutter fra Tønsberg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Og til slutt, er det noen flere fragmenter av olje som kan brukes i forbrenningsmotorer?

Er jo klar over hydrogen og gass, men begge deler er jo litt mer vrient å oppbevare. Og det er jo en grunn til at de ikke har slått gjennom.

 

Hva mener du med fragmenter? Parafin, etanol og organiske oljer kan jo brukes som drivstoff.

 

Vet ikke om det er fagutrykket, men iallefall det vi lærte i naturfagen på ungdomsskolen.

Ved destillasjon av petroleum fordamper de ulike produktene på ulike temperaturer. De som fordampet på omtrent lik temperatur ble vel kalt et fragment, hvis jeg husker riktig.

Ser nå at det blir litt feil å bruke "fragmenter", er vel bedre ord for det.

 

Etanol sliter vel litt med tilgjengelighet, men hva med parafin?

Lenke til kommentar

Kan noen si meg om de vet om en Bmw e30 som faktisk er verdt å kjøpe? Helst 325, som ikke har gått 260 000 og koster 80 000. Det er så latterlig vanskelig å finne en som er bra. Jeg skulle kjøpt for 6 år siden, da krydde det av fine e30`r..

Edit: Ikke cab eller touring.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...