Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Originale M5-deler er dyre, og utvalget av billige kina-kopier er rikelig. Jeg vet ikke om bodykittet, understellet, lyktene, osv. er fra en original donor-bil, ny original eller kjøpt på Ebay fra den billigste leverandøren man fant. Jeg vet heller ikke hva tilstanden til donor-bilen(e) var. Girkassen kan være en refurb for alt det jeg vet, og kan være skrudd inn av en liten jupp som har overtightet hver eneste bolt i bilen. Understellet kan være flunkende nytt og motoren kan være 350.000km.

 

Det er alt for mange spørsmål til en bil man skal kjøre fort i, og som koster en fot eller fem å reparere.

Asså jeg har 540i, og jeg kunne tenkt meg å til og med lagt ut min for salg og kjøpt M5en til han Lukas i Fredrikstad, men når jeg spør om hva som gjenstår for å få den godkjent, og jeg får svar "Jeg er ikke helt sikker" da ringer det noen bjeller. Jeg syntes bare den så ganske pen ut for å være ombygd men har faktisk sett andre ombygde M5er på finn som har gått for lavere pris, men da var de ikke like strøkne.

Lenke til kommentar

 

Poeng nummer en har jeg dratt fra hverandre flere ganger ved å fremtyde at man skal alltids spørre etter kvitteringer og dokumentasjoner på at det er gjort. Det er og relativt lett å sjekke om girkassen tilhører en originalbil eller donorbilen om du gjør bittelitt research i forkant og finner NR på girkassen til både den orginale og spreke varianten. Videre kan man og lett se og finne ut av om resten av understellet er dimmensjonert for kreftene som er i sving med en kraftigere motor ved å gjøre reserach om bilen man skal handle.

Slik sett er det her ingen skummel sak å handle en ombygd bil så sant man gjør litt research og har litt mekaniske kunnskaper.

Ellers kan du aldri ha en garanti for tilstanden på en bil i det heletatt. Uavhengig om den har gått 50.000km eller 500.000km.

 

Ditt poeng nummer to viser klart og tydelig at du neppe har vært med på å bygge om en originalbil til en sprekere variant. Du får hele argument nummer to til å høres ut som om en ombygging av bil inkluderer å skru motoren i småbiter før så å sette den sammen igjen.

 

Jeg har ikke sagt eller gitt utrykk for noe rundt verdien av bilen så hvorfor drar du inn dette? Jeg finner det selv naturlig at en ikke original bil skal ha en lavere pris enn en tilsvarende originalbil.

Dokumentasjons-argumentet mitt handler mer om at det skal foreligge bevis på hva som er gjort og at det er gjort av et kyndig verksted. Gjør det dette og det skulle dukke opp problemer eller mangler i forhold til denne listen har du noen å skylde på og kreve at gjør ting rett.

 

 

Jeg hadde ikke brydd meg om noe av det på en bog standard 5-serie, men når påliteligheten tilsvarer den egentlige prisen (som er vedlikehold) så er det viktig at man har en garanti for null tull. Hver eneste påstand du og jeg kommer med er noe som er vel så viktig for meg på en original M5 som en ombygget en, men i en original så finner man sjeldent mye rot i papirene og man har en god garanti for at alt er riktig. Om det er rot i en original M5 så er vi tilbake til samme poeng som en ombygget M5. Om en original M5 har fått byttet girkassen så tar jeg ikke det mindre tungt enn en ombygget M5 med byttet girkasse. Jeg vil ikke ha noen form for usikkerhet rundt bytting av viktige deler, at på til når halve bilen er utbyttet så er jeg ihvertfall i tvil om ting står riktig.

 

Jeg tror du undervurderer hvor dyrt det er å bytte deler på en bil i denne klassen. Prisforskjellen rettferdiggjør at man kan være litt forsiktig. Om en ombygget M5 er en sitron eller limonade vet jeg ikke, men for en liten prisforskjell tar jeg heller en bil som er fabrikkbygget, har komplett servicehistorikk, få eiere, få uoriginale deler, lik kilometerstand på alle deler og fullstendig uten mangel av ekstrautstyr som skal være i en M5. Det er absolutt verdt prisforskjellen!

 

 

 

Asså jeg har 540i, og jeg kunne tenkt meg å til og med lagt ut min for salg og kjøpt M5en til han Lukas i Fredrikstad, men når jeg spør om hva som gjenstår for å få den godkjent, og jeg får svar "Jeg er ikke helt sikker" da ringer det noen bjeller. Jeg syntes bare den så ganske pen ut for å være ombygd men har faktisk sett andre ombygde M5er på finn som har gått for lavere pris, men da var de ikke like strøkne.

 

 

Det er ikke sikkert at det er noe tull med den, men jeg hadde aldri kjøpt den uten god dokumentering. Ombygde E39 M5 er ganske vanlige på finn.no, trolig på grunn av nå som avgiften forsvinner så importerer de havarerte biler fra utlandet og slenger alt inn i et annet karosseri.

 

En ombygget M5 er absolutt beundringsverdig på lik linje med en original.

 

En ting skal ombygget bil ha over original, og det er at M5 Touring ikke finnes original. Jeg hadde lett kjøpt meg en ombygget M5 Touring hvis det var utført av profesjonelle og har godt dokumentert opprinnelse av deler, fordelt over få donorbiler.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Og hvilken bil var dette?

Gjetter på Honda

 

Honda k20A-motoren har turtallssperre på 8600rpm

Det var nok litt morsommere enn som så.

Vi snakker selvsagt tysk bil med drift i riktig ende.

Var ganske morsomt å kjøre på isbane med den, slapp pent i 5.gir selv med skikkelige piggdekk

 

Og nei, det var vel ikke helt stuerent å kjøre den på veien til tross for hvite skilter :)

Lenke til kommentar

Jeg tipper at det var noe med BMW M10 motor. 02 eller E21, kanskje en Escort(de er tyskproduserte). Det er dog kule biler, man kan være stolt av. Så da må det være Opel. En Ascona, eller Manta kanskje?

 

Ang. ombyggede biler:

 

Det finnes én god måte å bygge om på. Det er karosseribytte. Da er ting mye greiere når man skal bestille nye deler etc. Er så stress hvis det er litt 540, litt 525, litt 518 og resten M5. Er et styr å vite hva som stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...