Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Noen som har erfaring med lyddempere man kan justere lydnivået på?

Type noe fra X-Force, som Mighty Car Mods satt på S15'en.

Mener å ha lest det ikke er lov å ha i Norge.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med lyddempere man kan justere lydnivået på?

Type noe fra X-Force, som Mighty Car Mods satt på S15'en.

Mener å ha lest det ikke er lov å ha i Norge.

Ikke det? Problemet er vel når du åpner eksosen, slik at lyden blir høyere enn lovlig, men at du fortsatt kan komme gjennom PKK/visning når den er lukket. Justerbar eksos er nok "lovligere" enn muffler-delete, og ingen av de er ulovlig så lenge lydnivået er innenfor kravene.

Lenke til kommentar

Mange sportslige biler kommer originalt med en funksjon som gjør at lydbildet endrer seg når man gir flat fjøl, så tviler på at det er ulovlig.

Men om lydnivået på slikt system ved maks volum (vist vi kan kalle det for dette) passerer det som er tillatt skjønner jeg jo at det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Sportsbiler er vel fortsatt dempet med åpen eksos, så tenker de må være innenfor de lovlige kravene i begge moduser, men at de dempes for komfort.

Ulovligheten skjer vel når du åpner eksosen og bråker på offentlige veier, ikke når du kjører på offentlige veier med dempet eksos og har muligheten til å åpne den.

Lenke til kommentar

Hvor mye erfaring har folk her bak de forskjellige bilmerkene? Eller for å spørre på en annen måte.. Hvilke biler, eller hvor mange forskjellige biler har dere kjørt? :)

Så langt 9 Tyske og 6 Japanske........

Fordelt på,

• 7 x Opel
  • 1 x Ford
  • 1 x VW

• 4 x Nissan
  • 1 x Mazda
  • 1 x Honda

Definitivt mest kjøreglede og komfort i de tyske (på de jeg har hatt), men desidert best kvalitet og minst feil på de japanske (på de jeg har hatt).

Andre kan jo ha helt andre opplevelser og erfaringer enn hva jeg har opplevet......

Kun bensinbiler i mitt eie, og det blir ingen dieselbil til privat bruk i fremtiden heller for min del.

Diesel foretrekker jeg på arb.bilene vi benytter oss av, alt fra Transportere til lastebiler, Unimoger, liftbiler etc.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Mange sportslige biler kommer originalt med en funksjon som gjør at lydbildet endrer seg når man gir flat fjøl, så tviler på at det er ulovlig.

Men om lydnivået på slikt system ved maks volum (vist vi kan kalle det for dette) passerer det som er tillatt skjønner jeg jo at det er ulovlig.

Jeg har hatt noen biler med en slik funksjon, da av den gode gammeldagse mekaniske typen der det ved heftig flow bare blir en god del mer lyd.

Artige saker, men interessant nok fungerer det også slik at lyden under denne berømte testen ikke når samme volum som under belastning.

I realiteten er altså ikke volumet etter hva som står oppgitt i vognkortet.

Hvor mye erfaring har folk her bak de forskjellige bilmerkene? Eller for å spørre på en annen måte.. Hvilke biler, eller hvor mange forskjellige biler har dere kjørt? :)

Jeg har eid mye rart, akkurat hvor mange biler er jeg ikke sikker på, men at jeg har kjørt mange biler og eid noen til er det ingen tvil om.

Høydepunkter på lista er blant annet de under, i tilfeldig rekkefølge.

Renault 5 Turbo

Peugeot 205 T16

Mercedes E63 AMG

GMC Syclone

I mitt eie har det vært et stort antall biler, noen av de i kort tid og andre noe lenger.

Den jeg har eid lengst har jeg eid i over 15 år, korteste tid i mitt eie er vesentlig mindre enn et døgn :)

Viktig tilleggsinfo:

Jeg har aldri eid en dieselbil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Når det nevnes så har jeg merkelig nok kun kjørt BMW-ish biler. Har min egen E39, har kjørt min mor sin diesel-E60, gamle E39 og gamle E46, og jeg tok sertifikatet i en post-BMW Mini Cooper.

Skuffende at jeg ikke har prøvd noe annet, så kan ikke ytre meg på noe annet enn hestekrefter og drivstoff-type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...