Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker dog å bruke motoren under kjøring, å stå stille med turtall på over 4krpm anser jeg som ganske unyttig og meningsløst.

Det er totalt meningsløst, men det er gøy, akkurat som å kjøre en bil rundt en bane. :roll:

Hva er det som gjør det gøy? Det er ikke en 4-sylindret utgave i tillegg vel?

Å kjøre på bane er ikke meningsløst, men det er klart det er gøy.

Jeg har aldri sjekket om min bil gjør mer enn 4k i fri.. Den har vel vært oppe i 2krpm i fri en gang tenker jeg..

Kjøp en bil med skikkelig kasse så slipper du sperra...

Hva mener du med skikkelig kasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er en manuell grikasse driter jeg i om giringen er autmatisk. Problemet er at "automatgir" er en samling av svært forskjellige teknikker. Feks dobeltclurtchkasser med F1 giring, manuelle kasser med F1 gir, CVT kasser, og de gode gammle automatkassene er alle "automatkasser", mens de to første er latterlig mye bedre enn noe man klarer manuelt, mens de to siste ikke er det.

Lenke til kommentar

Hva baserer du et slik utsagn på?

Automatisk giring er fremtiden, å røre rundt i olja selv er noe man drev med før automatisk giring ble et alternativ..

At jeg ikke liker automat. Om det er duppelkupplungshaltgetriebe eller dsg, eller ABC, def, det ødelegger moroa for meg.

Og hadde han hatt manuell kasse kunne han ruset motoren så langt han ville

Endret av Fersk Kebab
Lenke til kommentar

At jeg ikke liker automat. Om det er duppelkupplungshaltgetriebe eller dsg, eller ABC, def, det ødelegger moroa for meg.

For all del, ingen som betviler at noen synes det er morsom. Folk driver jo enda med hest som hobby, så da finnes det vell noen som foretrekker manuellgir også. Jeg vil selv heller ha manuell enn vanlig automat, men hadde tatt en skikkleig automatisk manuell kasse over vanlig manuell any day :)

Lenke til kommentar

For all del, ingen som betviler at noen synes det er morsom. Folk driver jo enda med hest som hobby, så da finnes det vell noen som foretrekker manuellgir også. Jeg vil selv heller ha manuell enn vanlig automat, men hadde tatt en skikkleig automatisk manuell kasse over vanlig manuell any day :)
Jeg skal kjøre autocross med bilen, så kjekt med manuell da. Men denne diskusjonen gidder jeg ikke å ta igjen. Dere får søke bakover i tråden for mine meninger
Lenke til kommentar

Prøvde en C-klasse med automat for noen år siden. Dette var samtidig med at VW kom med sin DSG-kasse som jeg da var vant til. Fy faen så crap den Mercekassa var. Kunne ikke fatte at det gikk an å lage noe så ræva.. Sikkert (forhåpentligvis) bedre nå, da.

Til hverdags står jeg fortsatt på at automat er best, men skal jeg ha en bil for sportslig kjøring er det manuell som gjelder. Kunne aldri sett for meg like morsom kjøring i S1'en dersom den hadde automatgir..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde en C-klasse med automat for noen år siden. Dette var samtidig med at VW kom med sin DSG-kasse som jeg da var vant til. Fy faen så crap den Mercekassa var. Kunne ikke fatte at det gikk an å lage noe så ræva.. Sikkert (forhåpentligvis) bedre nå, da.

Til hverdags står jeg fortsatt på at automat er best, men skal jeg ha en bil for sportslig kjøring er det manuell som gjelder. Kunne aldri sett for meg like morsom kjøring i S1'en dersom den hadde automatgir..

De er ikke "crap" fordi de har momentomformere, alt har sitt formål.

Denne tråden: DETTE ER BEST, DET SUGER, JEG VET BEST.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høh holder du til her i byen, gavekort? :-P

Kardemommeby? Nei. :D

Pendler fra Ochlo til heimabyen i vest.

Aha. Begynte å lure på om du bodde her i byen :p

Og er sant som Ham sier, alt til sitt bruk.

Jeg har kjørt fatterns stjernebil med sånn motor som snylter hater og sånn gir som jeg ikke liker, og akkurat den bilen kunne jeg ikke sett for meg å kjøre med manuell, rett og slett fordi den er så komfortabel. Også kunne den ikke hatt distronic cruisekontrollen om den hadde hatt manuell :p

Lenke til kommentar

De er ikke "crap" fordi de har momentomformere, alt har sitt formål.

Denne tråden: DETTE ER BEST, DET SUGER, JEG VET BEST.

Den var crap fordi den brukte noe sånt som to sekunder på å skifte gir, type lastebil. Dersom dette er noe du foretrekker så deg om det. :)

(må ikke bli så sinna, da)

Lenke til kommentar

Automat er ganske greit til hverdagsbruk, det eneste som jeg føler er litt irriterende er at der jeg bor så er det en del oppoverbakker hvor det er ganske smalt og man må enkelte ganger trille litt tilbake for å slippe biler forbi. Med manuelt så tråkker du bare inn clutchen og triller, mens med automaten så må jeg velge nøytral/revers og siden jeg ikke har girvelgerpanel i dashen så må jeg stirre ned på girspaken for å gire riktig. Kanskje jeg venner meg til hvor mange hakk det er etter å ha kjørt litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...