Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Synes det er mer utrolig at de ikke er forbudt i norge. :p Jeg skal ikke si noe, jeg kjørte ut på piggfritt, ikke det at piggdekk ville reddet meg, men når vi ser hvordan veistandarden er i Tyskland ift. norge så skjønner jeg det. Piggdekk sliter vanvittig på veiene, og piggfritt er ikke så "livsfarlig" som folk bakover her skal ha det til mener nå jeg.

 

Jeg ville ikke kjørt på autobahn med piggdekk uansett, i 150+ km/t er det ikke mye dekk på veien, og du trenger det grepet du har. At yttersirkelen av dekket da er stålbelagt hjelper ingen verdens ting på noe som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre enn dagens piggfrie? Hvor fort piggene forsvinner kommer veldig an på den som kjører. Spinner, slenger og herjer man fra første dag forsvinner pigga relativt fort, men tar man det rolig i innkjøringsperioden, og ellers kjører fornuftig så skal det mye til før det forsvinner pigger.

Lenke til kommentar

Vi har ofte hatt problemer med å komme frem til hytta i Rauland på vinteren. Piggfrie dekk gjør ikke akkurat susen på tidvis dårlig brøytede hytteveier. :/

 

Det blir spennende å se hvordan den nye bilen håndterer vinterføret hvis vi skal på hytta i påsken.

 

Jeg ser folk lo høyt av det videoklippet med damen som nesten ikke kom seg av flekken, men jeg ble stående på samme viset med den nye bilen. Det var rart siden det ikke var så voldsomt store mengder med snø på veien. Likevel stod bilen plutselig stille og ble stående å slurre. Etter at det gikk opp for meg at jeg faktisk ikke kom meg av flekken måtte jeg spørre en mann som måket sin innkjørsel om han kunne dytte bilen. :blush:

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Bilnytt: Elbil gjør det bra i NCAP-test.

 

Mitsubishi i-MiEV 4 av 5 stjerner

Citroën C-ZERO 4 av 5 stjerner

Peugeot iOn 4 av 5 stjerner

4 av 5 stjerner er ikke bra i dag. 5 stjerner er et must. I tillegg vet vi at krasjene utføres ved kun 64 km/t. Men det er vel den tryggeste el-bilen hittil. Er spent på hva Nissan Leaf får. Siden "alle" nye biler i dag får 5 stjerner så bør Euro NCAP åpne for ei stjerne nr. 6 slik at bilprodusentene får noe å strekke seg etter. I tillegg bør jo selvsagt krasjene utføres også i høyere hastigheter.

 

Ellers er det jo interessant å lese her om i-MiEV. Den første brukbare el-bilen for Norge har ennå ikke kommet.

Lenke til kommentar

Vi har ofte hatt problemer med å komme frem til hytta i Rauland på vinteren. Piggfrie dekk gjør ikke akkurat susen på tidvis dårlig brøytede hytteveier. :/

 

Det blir spennende å se hvordan den nye bilen håndterer vinterføret hvis vi skal på hytta i påsken.

 

Jeg ser folk lo høyt av det videoklippet med damen som nesten ikke kom seg av flekken, men jeg ble stående på samme viset med den nye bilen. Det var rart siden det ikke var så voldsomt store mengder med snø på veien. Likevel stod bilen plutselig stille og ble stående å slurre. Etter at det gikk opp for meg at jeg faktisk ikke kom meg av flekken måtte jeg spørre en mann som måket sin innkjørsel om han kunne dytte bilen. :blush:

 

Jeg har og stått fast 1 gang faktisk :p

Men det var mest pga jeg var sløv, og ny 10cm med snø oppå is = ikke bra med piggfri :p

Lenke til kommentar

Euro NCAP øker jo kravene for hva som kreves for å få N stjerner. Se f.eks fiaskoen rundt lanseringen av Toyota Urban Cruiser, dårlig timing gjorde at en bil som var laget for å få 5 stjerner ved den gamle standarden fikk bare 3.

 

Hvorfor mener du at større fart har noe for seg? Bråstopp i noe stort mer enn 70, og de indre organene får såpass til medfart at det uansett har lite å si hva man sitter i. Sett heller økte krav til aktive sikkerhetssystemer, der har man mest å hente når det går galt i høy hastighet.

 

Om de skal utvide testgrunnlaget ser jeg mer nytteverdi av tester på tvers av bilstørrelse enn av tester ved høyere fart. Småbil mot småbil er relativt lite interessant for meg som vurderer en småbil og risikerer å få en kloss av en gammel SUV imot meg.

 

---

 

Selv har jeg kun vært nær å sta fast en gang, og det var i en dårlig brøytet parkeringsplass. Vel, dårlig brøytet er jo å ta i, helt greit mtp de bilene som står der til vanlig: landcruiser, h2, og a6 offroad. Astraen min ble nesten stående fast og vippe på en snøkant der.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at større fart har noe for seg? Bråstopp i noe stort mer enn 70, og de indre organene får såpass til medfart at det uansett har lite å si hva man sitter i.

Det er helt sant, men det kan vel ikke skade å teste i høyere hastighet? Formel 1, rally anyone?

 

Sett heller økte krav til aktive sikkerhetssystemer, der har man mest å hente når det går galt i høy hastighet.

Det kan være en ide. Og da også innføre ei 6. stjerne. Det er uinteressant å lese testrapporter når "alle" biler får 5.

Lenke til kommentar

Da var veihjelp tilkalt for første gang med Passaten <3 begynte å blinke i avgasserlampa (?) og hele bilen rista som bare det, dakkaj bilen. Bare den hadde holdt til over riksgrensa (10km). :p

 

Noen som vet hva det er? Tenningsfeil? Lampa blinka gult og det gikk knapt ann å kjøre mer enn 70kmt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...