Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Dreiemomentet flater gjerne ut og går også nedover når man nærmer seg turtallsperren. Det er ikke noe hokus pokus ettersom dreiemoment og effekt henger sammen, man har også formler for å regne ut dreiemomentet når effekten ved en viss turtall er gitt. Dreiemoment angir i bunn og grunn hvor mye kraft/moment man får ut per omdreining. En turtallsmotor vil ofte ha lavt dreiemoment ettersom den produserer lite effekt per omdreining, men når du ganger det opp med antall omdreininger så kan effekten man får ut være relativt bra.

 

Grunnen til at man prater så mye om dreiemoment i hverdagen er at uhyre mange folk har nærmest fobi for å dra bilen over 3 000 rpm og da driter de ofte i hvor mange hester bilen har, men heller hvor godt den drar ved 1500 rpm, ergo vil en bil som har toppen av effektkurven lavt på turtallet komme gunstig ut (typisk diesel).

 

Når det gjelder å ruse bilen og slippe clutchen så får man motoren i det området hvor den yter mest, samt at energimengden i svinghjulet vil øke. I det clutchen slippes så vil man enten brenne på clutchen eller få hjulspinn. På undermotoriserte biler så vil man antaglivis få alternativ 3: motoren faller ned på turtallet og man kan konkludere med at man kan glemme hjulspinn på den bilen.

 

Angående E36 og E39: mye blir kjørt i stykker av ungdom, men er ikke alltid at eldre folk har så mye peiling på hva som må/bør byttes og bare lar bilen gå på de planlagte servicene. Da får du fort en smell når noe som er kjent for å ryke ryker to dager etter at du får bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakket vi ikke om å ruse motoren mens vi står stille slik at dekka spinner for eksempel da, her mente jeg at vedkommende allerede kjører 50km/t, trykker inn kløtsjen i fart, ruser opp motoren, og bråslipper kløtsjen. Kan ikke tenke meg det gjør noe annet enn å svi opp kløtsjen.

 

Alle jeg kjenner med E39 og E36 kjører konstant opp mot turtallsperra, og de med automatkassa liker å konstant leke med kick-down i hvilken som helst fart. Det er altså ikke bare kløtsjen som blir slitt på disse.

Lenke til kommentar

Prinsippet blir det samme: har du sprek motor og OK clutch så vil du få hjulspinn, har du ikke fullt så sprek motor så får du ikke det. Klart det sliter på clutchen, men jeg ser for meg at man får kraftigere akselerasjon ved å slippe clutchen når bilen er allerede godt oppe på turtallet enn å bare trykke inn gassen.

 

Alternativet er jo å gire ned og evt dobbelclutche, så det er kanskje det de prøver på?

Lenke til kommentar

Her er det jo ikke snakk om giring heller da. Her kjører vi la oss si på 2000 omdreininger, altså ganske lite effekt for en vanlig rekkesekser på en E39 med 150hk. Så trykker vedkommende inn kløtsjen til 6000 omdreinger og slipper den igjen, i fart. Det skjer ingenting annet enn et lite rykk på bilen, i og med at motoren blir bremset ned itl 2000 omdreininger med en gang. Med den svære og feite 5 serien med den lille 2 liters 150hk rekkesekseren er det tvilsomt at han noen gang klarer å få hjulspinn, både i fart og fra 0. Eneste unntaket jeg tenker meg er is og grus.

Lenke til kommentar

Kickdownen er jo morsom. Jeg mener at automatkassen kun vil finne det høyeste dreiemomentet på rundt 4000-5000 før den girer, med mindre du er i sportsmodus der sperren er på 6500. Så å kjøre med kickdown er ikke på langt nær så ille som å droppe kløtsjen.

 

I mine forbikjøringer der jeg har brukt kickdownen så har jeg aldri vært i nærheten av turtallssperren. Skal jeg presse den så må jeg over i sportsmodus og gire ned med steptronic.

Lenke til kommentar

Bilen vil jo starte å miste litt fart når du tråkker inn clutchen og i kombinasjon med å ha full pupp på motoren når du slipper clutchen igjen så vil du oppleve litt kraftigere rykk. Dustekjøring helt klart, men det er dessverre ikke alle som skjønner seg på mekanikk eller bryr seg.

Lenke til kommentar

Automatkasser har som regel ca verdier på når de skal gire, avhengig av fart og hvor mye man tråkker inn gassen. Disse er også forskjellige i sport og normalmodus. Eller evt vinter, der kan f.eks kassa starte å kjøre fra 2. gir og vente lenger med å gire for at man ikke skal få hjulspinn.

Lenke til kommentar

Automatkasser har som regel ca verdier på når de skal gire, avhengig av fart og hvor mye man tråkker inn gassen. Disse er også forskjellige i sport og normalmodus. Eller evt vinter, der kan f.eks kassa starte å kjøre fra 2. gir og vente lenger med å gire for at man ikke skal få hjulspinn.

 

...Og avhengig av kjørestilen. Men jeg har aldri sett den nå sperren ved å bruke kickdown, så sett bort fra høy belastning på drivverket så er det ikke krise å bruke den ofte.

Lenke til kommentar

Har vel ikke så mye å si med kickdown om den når sperra eller ikke, går mer på hvor mye du tråkker på gassen og modus du har skrudd på.

 

Det er jo en del clutcher inne i automaten, så det blir nok økt slitasje ved å kjøre kickdown dagen lang.

Lenke til kommentar

Har vel ikke så mye å si med kickdown om den når sperra eller ikke, går mer på hvor mye du tråkker på gassen og modus du har skrudd på.

 

Det er jo en del clutcher inne i automaten, så det blir nok økt slitasje ved å kjøre kickdown dagen lang.

 

Er det jeg mente med høy belastning på drivverk. Var kanskje litt utydelig. Men dette medfører ikke katastrofisk slitasje slik som å brenne en kløtsj eller bomskifte.

Lenke til kommentar

B-klassen kommer som el-bil nå, men blir adskillig dyrere enn Zoe. 271.980 kroner for Mercedesen, mot 199.900 for Zoe ...

 

Men Zoe bruker Chameleon/Chademo lader, som er ganske ubrukelig, da du bare kan lade den hjemme, og man må ha garasje, fordi det må monteres en trafo i garasjen. Vi leier, og har derfor ikke så lyst til å spandere noen tusinger på huseiers garasje.

Lenke til kommentar

 

B-klassen kommer som el-bil nå, men blir adskillig dyrere enn Zoe. 271.980 kroner for Mercedesen, mot 199.900 for Zoe ...

 

Men Zoe bruker Chameleon/Chademo lader, som er ganske ubrukelig, da du bare kan lade den hjemme, og man må ha garasje, fordi det må monteres en trafo i garasjen. Vi leier, og har derfor ikke så lyst til å spandere noen tusinger på huseiers garasje.

 

 

 

Zoe skal etter hva jeg har fått med meg komme med lader som passer i stikkkontakten der du bor. Men du får lader og installasjon inkl i kjøp av Zoe som skulle gi 2 timers lade tid hvis jeg har lest riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fatter fikk lånebil i dag, siden Mondeoen måtte på verksted.

Rød Fiesta med 1-liter. Håpet på at det var en Eco-boost, så måtte seff ut å prøve.

Setter meg inn, og fant ut at den var oversiktlig og rommelig. Kommer til første kryss, og klemmer på i første og andre.

Det skjedde jo ingenting! Tenkte at dette måtte være den minste motoren uten turbo, men bilen var overraskende tight og sportslig.

Kom hjem og sjekket vognkortet. 1-liter på 50 hester :w00t:

Men gikk jo nesten for bra til å ha 50 hester :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...