Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lett å se fargen ut fra bildene, fargen er egentlig mest som en god rom i sin beste alder.

Setene er gode, og blir nok enda bedre under vinterens tur til Tyskland.

Handle ny bil eller nye seter?

Jeg har lyst til å oppgradere setene slik at jeg får dynamisk sidestøtte.

Nå har jeg bare vanlig multicontour.

Lenke til kommentar

En fyr på bygda her fikk 8000kr bot for uten førerkort, og 5 måneder senere skjer det samme, men 8000kr igjen. Skal man ikke få 10 000kr bot andre og 15 000kr tredje gane ifølge veitrafikkloven? Han fikk hellee aldri noe brev eller info om noe sperrefrist, ganskw pussig synes jeg. Sure penger er det uansett sier jeg bare

(Alle her kjenner alle, spesielt harryfolka)

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Får kanskje inn en bil som skal hellakkeres med Plasti Dip neste uke, så vi får se ;) er faktisk utrolig mye interesse for dipping og soting av ruter at jeg blir oversvømt med forespørsler

Soting av ruter er nesten obligatorisk for en bilentusiast. Plasti-dip er et rimelig (og etter min mening dårlig) alternativ til foliering. Hvis det er billig nok så er det ingen tvil om at det kommer til å bli utrolig populært blant ungdommen.

Jeg har selv tafsa litt (og kanskje prøvd å skrape litt/sabotere) på biler som er Plastidipet, og jeg må si jeg er imponert over hvor godt det holdt. Føltes ikke slapt ut, det var tight, og føltes ut som det var i ett med lakken. Skulle litt til for å trenge igjennom og "få tak", og selv etter det så satt det greit. Må være kjedelig å få oljebasert avfetting på de greiene der da, og avfetting er vel litt dumt å unngå å bruke på vintertid.

Jeg vet det er mange som skriker vannbasert avfetting. Dessverre er oljebasert avfetting helt overlegent den. Hvis det er noen som vet om noen vannbasert avfetting som kan måle seg med oljebasert (og ja jeg har Surfex HD) så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar

Så folkens. Nissan Leaf?

Er det greit å kjøpe en 2012 modell? Hva med disse US-utgavene? Er det brukende? Det er ikke at jeg bryr meg så mye om klima altså. Det er bare det at jeg og samboeren kjører fort vekk 18.000 i året, de neste to-tre årene, og så er vi fort oppe på 24-26.000 etter det. Vi har en Polo også, og en 40 år gammel BMW, så vi er ikke helt låst til elektrisk, men det frister å fylle tanken for 20 øre i stedet for 1000 kr. Spesielt når vi må fylle en del...

Vi planlegger å ha den bilen en stund. Fem år, kanskje mer? Er det en idé å velge el-bil, eller er dette bare teit?

Per i dag, har vi ca 2 mil hver vei til jobb/skole, og 4,5 til hennes hjemsted, som vi besøker en del(venner, familie). Vi er i gang med husbygging, og vi da få ca 4,5 mil hver vei til jobb. Det skal gå greit med Leafen som jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Joda, koster nok litt mer i innkjøp, men vil tro at finansieringen (hvis dere ikke skal betale kontant da..) vil være ganske gunstig (kanskje gunstigere..) på ZOE enn en brukt Leaf.

Synes Zoe er en finere bil, samt mindre som gjør den lettere å parkere bl.a.

Lenke til kommentar

Rundt 10k

Modifiseres de setene du har fra før da?

De modifiserer setene som sitter i bilen ja.

Førersetet er veldig enkelt å ordne, der er det kun selve styringen av setet som må fikses (luftputene er allerede i setet)

Passasjersetet er litt mer kronglete, siden det ikke har slike luftputer i utgangspunktet..

Tenker jeg i tilfelle også bygger om passasjersetet slik at det blir helelektrisk og med memory.

Hvorfor ikke kjøpe en helt ny ZOE? Utrolig mange goder med den bilen, bla gratis ladestasjon med kort ladetid. Kan til og med få ganske god vrakpant på den.

Hvorfor ikke kjøpe Mercedes B-klasse om man først skal ha liten rar elbil?

Med den tankegangen må jo dette være et bedre alternativ..

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2135979/Volpe-electric-car-small-fit-instead-lift.html

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en helt ny ZOE? Utrolig mange goder med den bilen, bla gratis ladestasjon med kort ladetid. Kan til og med få ganske god vrakpant på den.

Hvorfor ikke kjøpe Mercedes B-klasse om man først skal ha liten rar elbil?

Med den tankegangen må jo dette være et bedre alternativ..

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2135979/Volpe-electric-car-small-fit-instead-lift.html

Jeg var ikke klar over at B-klassen hadde komt som El-bil, den er vel også litt større enn Zoe. Og nei, tar utgangspunkt i at det skal være en to-seter. Det med parkering var bare en av fordelen jeg tok frem. Mange biler som er mye lettere å sette fra seg enn Zoe...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apropo elbiler og hybrider. Hva skjedde egentlig med Opel Ampera her i Norge? Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange jeg har sett i trafikken. Er jo estetisk en relativt pen bil å se på, og ville klart eid denne over f.eks en Prius.

Avgiftene drepte den?

70 000 dyrere enn Prius (standardmodeller av begge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...