Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi snakker om pris forskjell mellom lander.

 

Så på programmet "Bilfikserne" på Discovery istad hvor de fikset opp en Jaguar XJS. Den var helt strøken når de solgte den, og det oste av luksus. Men den endte så med at de fikk 2450£ for bilen, altså ca. 24 500,- NOK.

 

Så jeg må si at Norge kansje er overdyrt på bruktbiler og, noe jeg forsåvidt godt vet også. For idet jeg blar opp på finn.no å finner samme type modell med lik motor til priser pluss minus 160 000,- kroner for biler som er langt mindre strøkne, ja da må jeg le...

Lenke til kommentar

Når vi snakker om pris forskjell mellom lander.

 

Så på programmet "Bilfikserne" på Discovery istad hvor de fikset opp en Jaguar XJS. Den var helt strøken når de solgte den, og det oste av luksus. Men den endte så med at de fikk 2450£ for bilen, altså ca. 24 500,- NOK.

 

Så jeg må si at Norge kansje er overdyrt på bruktbiler og, noe jeg forsåvidt godt vet også. For idet jeg blar opp på finn.no å finner samme type modell med lik motor til priser pluss minus 160 000,- kroner for biler som er langt mindre strøkne, ja da må jeg le...

Nå er jo slike biler mye lettere å få tak i i England også da, og det KOSTER å holde en XJS strøken altså. England er faktisk en av de billigste landene å kjøpe bil i hele Europa. En annen faktor som spiller inn på brukbilprisen er jo vrakpant, som de såvidt jeg vet, ikke har i England. Der er (var hvertfall) slik at man ikke får penger, men må betale for å få skrota bilen.

 

XJS er nok et litt ekstremt eksempel, men det setter jo ting i perpektiv, absolutt!

Lenke til kommentar

Sikkert festlige reperasjonskostnader til en gammel Jaguar da, så 10 lapper er vel litt misvisende. Ellers hadde jeg aldri blitt helt fortrolig med å ha rattet på høyre side, må jo bety forferdelig dårlig oversikt i trafikken!

Høyreratt ja.. Kan ikke tenke meg det er det beste å kjøre rundt med.

Lenke til kommentar

Blir litt oppgitt når jeg sjekker prisen på Volvo i Sverige kontra Norge:

 

XC90 D5 185 hk R-design

 

Norge: 797 800 NOK

Sverige: 367 063 NOK

 

:(

 

Edit: Det ble verre:

 

XC90 V8 315 hk R-design

 

Norge: 1 417 800 NOK

Sverige: 481 150 NOK

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor du blir så oppgitt. Dere stemmer fram de rødgrønne, og da blir det sånn. Det er politisk vedtatt at store og tunge biler med stor motor skal være ekstremt dyre. Ikke det at jeg tror det hjelper stort å stemme noe annet, for de skal også betale for alle asylsvindlerne vi tar imot og de 8% som er "syke" og skal ha full lønn etc.

 

Sammenlign heller prisene på politisk korrekte biler som V70 DRIVe. Da er ikke prisforskjellen så ille.

Lenke til kommentar

Wææ, hvem vil vel ha en V70 med 109hk, wææ.

Får vel bare kjøpe gamle biler som sviner mer.. Jeg skal ha noe som gjør 0-100 på 10 sek, eller mindre, og som har litt plass. Heldigvis skimtes det dog et lite håp med el-bilene.

 

Ikke at jeg har råd til en V70 DRIVe heller, hverken i Norge eller Sverige..

Lenke til kommentar

Jeg stemmer ikke rødgrønt. :new_woot: Men tror heller ikke de borgerlige vil gjøre noen revolusjon på bilavgiftssiden. Det er alt for gjennomsyret og forankret i politikken, økonomien og til og med kulturen (janteloven etc.).

 

Og jeg driter i politiske korrekte biler. V70 DRIVe er jo bare en fullstendig forkjipet versjon av en i grunn bra bil.

Lenke til kommentar

Den får mye skryt den nye 5-serie. 535i (306HK) er vel hakket sprekere enn dens forgjenger 530i (272HK). Vi har forrige 5'er generasjons 530i (272HK) og den er det ganske mye futt i. Artig bil å kjøre. Det er som alltid delte meninger om designet. Fifth gear var i hvertfall lite begeistret for forrige generasjons 5'er når det kom til design, dersom jeg husker riktig.

 

Har så vidt vært inne på tanken om å kjøpe en ny 5'er, men har egentlig ganske lyst til å prøve ut den nye Jaguar XF. Alltid spennende å prøve noe nytt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Motoren som sitter i 535i er en flott maskin. Har kjørt den i 5-serie GT tidligere (som i tillegg er en del tyngre), og det flytter seg. Kjørte den forrige 35i-motoren i Z4, og det var heller ikke kjedelig.

 

Forrige generasjon var omdiskutert, men jeg tror den har vokst på de fleste nå. Den nye har et mer dempet design, og minner meg faktisk litt om nevnte XF av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Har så vidt vært inne på tanken om å kjøpe en ny 5'er, men har egentlig ganske lyst til å prøve ut den nye Jaguar XF. Alltid spennende å prøve noe nytt.

 

Uansett, så taper du ikke, liksom. :) Hva styrer du rundt i nå, forresten?

Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg min studentbil, en Skoda Fabia 08-modell. BMW 530i (05-modell om jeg ikke husker feil) er i min hjemby. Tanken er å kjøpe en ny bil om ikke så alt for lang tid. Tenker dette skjer om et år eller to, men har allerede begynt å sjekke markedet litt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Må si at faceliften av Bmw X5 ble meget bra! Ble også imponert over utslippene på den nye Xdrive40d, 3 liters med 306(!)hk. Bare 3 gram over 3 literen med 211hk, og bare 0,1 liter mer på mila! Til sammenligning kan man se på dagens Volvo XC60 2,4d med 163hk som slipper ut 199g! (198g co2 på 40d) og med ca. samme dieselbruk på mila.

 

om nom nom:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...