Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at en motorsykkel forsatt vil komme fram raskere enn hvilken som helst sportsbil, og at det er nok plass til å ha mer enn nok grunnleggende førstehjelpsutstyr.

 

I motsetning til en sportsbil, kan en motorsykkel kjøre nesten overalt, og spesielt i mye trafikk. En sportsbil kan for eksempel ikke kjøre fort når det er trafikk uansett, og kan for eksempel ikke kjøre i sentrumsområder der det er dårlig tilgang, med tanke på trapper, fortauskanter og så videre. Disse kan motorsykler kjøre på...

Lenke til kommentar

Husk at vi snakker De arabiske emirater her. Penger så det står etter, og de rike gjør omtrent hva de vil. Dette inkluderer da politiet og ambulansetjenesten. Kjører jo rundt i Aventador, Veyron ++. De har sikkert en Ducati Panigale som legesykkel også.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke det?

Si det. Råning er litt for sært for meg, og jeg er veldig kresen på styling.

 

 

Kjenner meg igjen her, bilen min er vel nesten oppskrift på råner og jeg kjører ofte med høy musikk (skrur ned når jeg kommer til befolkede plasser). Har flere ganger kalt folk som nok ser veldig lik ut som meg mens jeg kjører som råner og frykter at jeg også kommer inn i den kategorien på noen punkter. Men jeg henger ikke på bensinstasjoner ei heller kjører jeg for å kjøre, bilen er et transportmiddel.

 

Jeg har opplevd at ungdommer i 5/3-serier ypper med meg til å gi gass. Jeg er glad i kunne gjøre litt "spirited driving" iblant, men det er bare akselerasjon opp til fartsgrensen, så holder jeg dønn på grensen etterpå. Føler meg litt som en person i feil bil, spesielt når det er jeg som blir forbikjørt av trege økobiler som holder 100 i 80-sonen.

 

Takker for tips.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Si det. Råning er litt for sært for meg, og jeg er veldig kresen på styling.

Råning har ingenting med styling å gjøre.

Råning, slik det var da jeg var aktiv råner, var å stikke ut på byen cruise et par runder rundt stripa og se hvem som var ute også stoppe ved siden av de å prate eller finne på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Råne har ingenting med styling eller noe å gjøre, nei. Kan fint råne i en liten fiat, men det vanligste er vel E36 og E39 her på bygda ihvertfall. Her vil "råne" ihvertfall si å kjøre rundt uten mål, gjerne kjøre pirat, og ofte være med yngre jenter og prøve seg på de. Gjerne 00'ere når selve "rånerene" er 96'ere.

Lenke til kommentar

 

Si det. Råning er litt for sært for meg, og jeg er veldig kresen på styling.

Råning har ingenting med styling å gjøre.

Råning, slik det var da jeg var aktiv råner, var å stikke ut på byen cruise et par runder rundt stripa og se hvem som var ute også stoppe ved siden av de å prate eller finne på ting.

 

Neida. Jeg tenker heller på hele kulturen rundt rånemiljøet, som involverer styling.

 

Når jeg sier "råner" så mener jeg utelukkende bondegutter med Volvo 240 og Biltema-styling, gjerne paret med en stank av Petterøes og jenter av tvilsom alder i baksetet. :green:

 

Jeg disser ikke rånere, jeg mener at jeg ikke passer inn med den stereotypiske råneren jeg beskrev. Om det finnes oppegående rånere med smakfull styling og uten hele denne stereotypen, så vil jeg heller klassifisere disse som "bilentusiaster". Min definisjon på "råner" er en veldig stereotypisk sub-kultur, og en uting.

 

Tar man definisjonen av "råner" til et nivå der det bare involverer meningsløs kjøring og preke på Shell så er jeg positivt innstilt.

 

Edit: Disser rånere litt

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte ganger er det faktisk lov å holde munnen og la folk tro du er dum, fremfor å åpne den og bekrefte dette, Gavekort. Det er jo åpenbart at du, som utrolig mange andre, velger å se på de få negative aspektene som dukker opp ved råning og baserer hele kulturen på dette fremfor å se litt nøyere og faktisk se realiteten.

 

Råning slik det var når jeg drev på og slik det ser ut til å være nå her jeg bor, og i bygdene og byene i rundt meg igjen, så er disse "Bondeguttene med Volvo 240 og Biltema-styling" et ytterst fåtall personer som skiller seg veldig ut. Rånemiljøet består jo gjerne av et flertall bilglade/gale ungdommer som og er å se på treff rundtom i landet. Vet selv at det er enkelte av bilene som jevnt og trutt var på stripa i min tid og var biler som ble premiert når de var på treff rundt-om i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet her er at du tror jeg drar alle under en kam istedet for å se at jeg spesifiserer min definisjon av rånere til det fåtallet som skiller seg ut. Jeg har tett tilknytting til rånerne ute på Jæren, og jeg ser fort hvem jeg kaller for rånere og hvem jeg kaller for bilentusiaster.

 

Hvis jeg åpner munnen min litt til, så kanskje jeg klarer å uttrykke at "Bondeguttene med Volvo 240 og Biltema-styling" er hva jeg kaller rånere, mens "Rånemiljøet består jo gjerne av et flertall bilglade/gale ungdommer som og er å se på treff rundtom i landet" definerer jeg som bilentusiaster.

 

Det er sikkert fordi jeg er en datatekniker, men jeg liker å ha klassifiseringene mine så smale som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo faktisk greit at du ikke tilegner råne-klassifiseringen mer enn hva det faktisk er, også være med på å bidra til at den ukulturen blant utenforstående forsvinner fremfor å bidra til at andre bilglade nordmenn skal hate en annen kultur fordi det ikke faller i dems smak.

En råner er en person som tilhører en motor- og bilbasert subkultur der interessen ligger heller i gleden av kjøring og endring av motordrevne kjøretøy heller enn fremkomstmiddelet. Rånerne er ofte unge, og festen rundt kjøringen kan være minst like avgjørende som interessen for motorkjøretøy. Råning blir ofte tiltenkt bygder og mindre tettsteder, men avhengig av definisjon kan også råning observeres i de fleste byer. Typiske gjøremål kan være å kjøre, helt eller delvis samlet mellom to eller flere samlingssteder, kjøre gjentatte ganger gjennom et område, ofte en bykjerne, sentrum eller bygdesentrum, eller kjøring rundt på samlingsstedet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest den siste siden i denne tråden så måtte jeg ta en tur ut og sjekke dagens rånere. Disse er enkle å oppdage da de liner opp minst 4x 3-7 biler i bredden, med den typiske parklys+tåkelys komboen.

 

Her er mine resultater:

1x Volvo 740

4x(!) BMW E91

1x BMW E92

2x BMW E90

1x BMW E39

4x BMW E81

1x MB S210

3-4x div. asiatisk

 

Var vanskelig å se i mørket, men samtlige BMW hadde modifisert lysene sine. Det gikk for det meste i parklys+tåkelys, og alle lys i LED (angeleyes, skiltlys osv), mistenker noen hadde xenon i tåkelysa. Og en av dem har ihvertfall vært på eBay og kjøpt seg diagnoseverktøy, for halvparten av BMWene hadde programmert blinklysa sine til å lyse som markeringslys.

 

Hvis jeg har lignende tankegang som Gavekort, og går ut ifra mine observasjoner, så har jo jeg nå lært at rånere er folk som kjører BMW med omprogrammerte lys, med angeleyes, parklys i markeringslys, LED i hver stakkars pæresokkel. Med få unntak.

Lenke til kommentar

 

Hehe. Påstanden min var ikke ment som et motargument til Det Store Norske Leksikon. Siden diskusjonen har eskalert til et sted det ikke gir mening så vil jeg dra den tilbake og si:

 

Jeg er ikke interessert i å bli med i klubben som involverer 18-åringer med slitte bakdekk, Volvo 240 og jenter med tvilsom alder i baksetet. Om de kaller seg rånere eller ei.

 

 

Er skremmende mange med slitne 96-modeller som har US-blinkers, ulovlige Hella xenon-lykter og med ikke-godkjent senk.

 

Jeg har ikke US-blinkers, men har lovlige Hella-lykter, en TUV-godkjent senk og solfilter som oppfyller kravene. Jeg har også ettermontert LED i kupéen og skiltbelysning. Det er ikke mye som skiller min bil og den gjennomsnittlige rølperen, det som skiller seg ut er at min bil er lovlig. Jeg var heller ikke den som tok initiativ til å modifisere, men jeg hadde aldri kjøpt bilen om det ikke var opp til standard og smakfullt utført.

 

Sett bort fra modifikasjonene så er jeg ikke hard på gassen eller glad i å slite ut dekk. Burnouts på Felleskjøpet sin parkeringsplass er ikke helt tilpass for meg. Roadtrips med kompiser hadde derimot vært gøy.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...