Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har ett problem jeg må lufte for dere. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet til Granada MK2 og nå ligger det en veldig aktuell en på finn. Problemet er at jeg allerede har en '89 Mitsubishi som jeg har blitt veldig glad i og som jeg har påkostet ganske mye som jeg vet jeg ikke vil få noe igjen for hvis jeg eventuelt skulle solgt den.

Men Forden har både hengerfeste og bakhjulstrekk som jeg virkelig kunne tenkt meg for en gangskyld. Lei av gnagere og lei av å låne bil hver gang jeg trenger å trekke noe. Problemet er da hva jeg skal gjøre med Mitsu'en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne biler har dessverre en tendens til å bruke plast på steder det aldri burde blitt brukt. Nå har jo til og med plastikk innsug begynt å komme på noen biler. Blir moro når de endelig blir gamle og sprø.

Om du har lyst til å gjøre noe med kjølingen din så vil jeg anbefale sterkt å bare overhale kjølingen en gang for alle. Vet ikke hvor gammelt det du har er, men termostat, vannpumpe, radiator, slanger og viskosekobling er veldig greit å bytte ut etterhvert.

Er jo plastikk innsug på M52 og M50 da :p

Om jeg bytter radiator så forsvinner vifta, så da forsvinner trangen for å ha viskosekobling også :p

Lenke til kommentar

Moderne biler har dessverre en tendens til å bruke plast på steder det aldri burde blitt brukt. Nå har jo til og med plastikk innsug begynt å komme på noen biler. Blir moro når de endelig blir gamle og sprø.

Om du har lyst til å gjøre noe med kjølingen din så vil jeg anbefale sterkt å bare overhale kjølingen en gang for alle. Vet ikke hvor gammelt det du har er, men termostat, vannpumpe, radiator, slanger og viskosekobling er veldig greit å bytte ut etterhvert.

Om jeg bytter radiator så forsvinner vifta, så da forsvinner trangen for å ha viskosekobling også :p

Akk ja. Kom ikke på det.

Vil sterkt anbefale å ha en vifte bak radiatoren, så husk å sett på en ny. :green:

Lenke til kommentar

Har ett problem jeg må lufte for dere. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet til Granada MK2 og nå ligger det en veldig aktuell en på finn. Problemet er at jeg allerede har en '89 Mitsubishi som jeg har blitt veldig glad i og som jeg har påkostet ganske mye som jeg vet jeg ikke vil få noe igjen for hvis jeg eventuelt skulle solgt den.

Men Forden har både hengerfeste og bakhjulstrekk som jeg virkelig kunne tenkt meg for en gangskyld. Lei av gnagere og lei av å låne bil hver gang jeg trenger å trekke noe. Problemet er da hva jeg skal gjøre med Mitsu'en...

Svaret er veldig enkelt..

Granadaen skal du ta ut på fine sommerdager, Mitsubishien kan du bruke opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret er veldig enkelt..

Granadaen skal du ta ut på fine sommerdager, Mitsubishien kan du bruke opp.

Case closed. Helt enig.

Lenke til kommentar

Akk ja. Kom ikke på det.

Vil sterkt anbefale å ha en vifte bak radiatoren, så husk å sett på en ny. :green:

Ja jeg nevnte jo elektrisk vifte også hehe :-P

Lenke til kommentar

Behold Mitsubishien og kjøb Granadaen? Jeg solgte nettopp min 1996 Pajero for å kjøpe Mk2 Granada, det er jo ikke et spørsmål en gang. ;)

Edit: Hahaha, når vi først snakker om det må jeg dra ut motoren på Granadaen for å bytte utløserlager nå, det rasler som et helvete. Nettopp hatt ute motoren på Cortinaen også for å bytte bunnpannepakning. Jeg har ombestemt meg, ikke kjøp ford det er noe drit. :tease:

Endret av Benny
Lenke til kommentar

d4aa5cd6f41bf41f9634f0d6c08dffdc.png

Sitter her og lurer på hvordan all verden stereoen ble satt på plass??? :hmm:

Kabelen på venstre side er jo alt for kort til at jeg kan ta stereoen ut noe mer, den er allerede veldig "stram" hvis jeg drar ut stereoen så langt som jeg har gjort nå? Hvis jeg tar ut kabelen først tivler jeg på at jeg får den på plass igjen.... :realmad:

Lenke til kommentar

Sitter her og lurer på hvordan all verden stereoen ble satt på plass??? :hmm:

Kabelen på venstre side er jo alt for kort til at jeg kan ta stereoen ut noe mer, den er allerede veldig "stram" hvis jeg drar ut stereoen så langt som jeg har gjort nå? Hvis jeg tar ut kabelen først tivler jeg på at jeg får den på plass igjen.... :realmad:

Mest sannsynlig så er radioen montert i dashbordet, før dashbordet blir montert i bilen fra fabrikken. Kablene er også da ferdig tilkoblet i bakkant av radioen, og de kobler sammen ledningssettet med kontakter som ligger opplagt frem til dashbordet. Slik har det vært gjort på de filmene jeg har sett fra bilfabrikkene.

Nå forrutsetter jeg at dette dreier seg om en fabrikkmontert radio i fra bilen var ny.

Lenke til kommentar

Hmm... Hvordan er Granada på vinterføre? Og hvilke modeller er det som har servostyring? Har hørt at Taunus er direkte farlig å kjøre på vinteren, men den er jo lett som ei fjær da...

Regner med jeg havner på en 2,3GL eller noe, selvom en 2,8i Hadde vært knall.

Kompis har en mk1 uten servo men på min mk2 har jeg. Det er lite med ABS og ESP og ditt og datt som kan redde deg på vinteren, men har du god kontroll og gode dekk er det vel ikke verre å kjøre enn noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Pappa hadde en Granada MK2, og den var lei på vinterføre.

Var visst en del understyring. 240'en han hadde senere var visst mye bedre.

Men husk at vinterdekkene var mye dårligere på den tiden.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Lurer på hva som har blitt brukt som "foliering her". Tok den i litt varmt vann og alt prella bare av.

Var svart under, men ripete. Pussa det lett ned med P240 i en liten stund, og fikk på noe grunning og spraylakka det halv blankt sort.

Selvom bildene ikke er så gode, så ble resultatet veldig bra. Ser ut som ny del.

Skal ta interiør delene over hanskerommet og rundt ratten/stereon i morra. Har også sånn jalla folie på seg. fisj

post-209627-0-57299100-1413415450_thumb.jpg

post-209627-0-79192500-1413415453_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...