Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går dårlig ihop med regjeringens ønske om å redusere utslipp. Elbil eller undermotoriserte biler er veien å gå. Eller så må du kjøpe deg ut. Sånn har det alltid vært.

Edit: Og der ble det kjent at avgiftene reduseres med 1,3 mrd, men hovedsakelig omreg av biler.

Da er brukt el-bil eller brukt undermotorisert bil veien å gå. Eller kjøp deg ut. Staselig.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Wow, ingen har vært mer kritisk til engangsavgiften enn Frp, og hva gjør de når de endelig er en posisjon hvor de faktisk har litt innflytelse? INGENTING!

I tre år på rad gjorde Arbeiderpartiet provenynøytrale endringer i avgiftsmodellen. Engangsavgiften forble altså totalt sett uendret, men en større andel av avgiftene kom fra CO2 og en mindre andel fra effekt. Dette har ført til at biler som er drivstoffgjerrige og motorspreke har vært avgiftsvinnerene de siste årene. Dette er i mine øyne tre små skritt i helt riktig retning.

Høyre+Frp har nå hatt et år på seg til å fortsette vandringen, men nei. De endrer ingen av satsene, bortsett fra at alt økes flatt med 2,1 % ihht forventet prisvekst. Motorsykler og snøscootere får kraftig redusering slik at de har noe å flagge med, men dette utgjør jo ingenting totalt sett.

Lenke til kommentar

Yess, redusert omreg. Ikke at omreg avgiften noen gang har vært dyr, men jeg har sikkert kjøpt og solgt 10 biler det siste året så dette er hyggelige nyheter!

Ganske relativt for deg hva som er dyrt, men 5k for en 9 år gammal bil er for meg dyrt ;)

Lenke til kommentar

Yess, redusert omreg. Ikke at omreg avgiften noen gang har vært dyr, men jeg har sikkert kjøpt og solgt 10 biler det siste året så dette er hyggelige nyheter!

Ganske relativt for deg hva som er dyrt, men 5k for en 9 år gammal bil er for meg dyrt ;)

Har hatt mye veteran og der er det jo gratis, men jeg trodde omreg på vanlige biler var 1500,-. Fant listen over satser nå og omreg for nyere biler er tydeligvis horribelt dyrt.. :ohmy:

http://lovdata.no/dokument/STV/forskrift/2013-12-05-1486/KAPITTEL_3-4#§1_5

Lenke til kommentar

Wow, ingen har vært mer kritisk til engangsavgiften enn Frp, og hva gjør de når de endelig er en posisjon hvor de faktisk har litt innflytelse? INGENTING!

Nå har vel FRP mer enn antydet at de vil endre hele oppbyggingen av avgiftene, da vil det være tullete å bruke ressurser på småjusteringer på dagens avgifter i påvente av en helt ny oppbygging.

Det er også nevnt at man vil ha et system for refusjon av avgifter ved eksport, dette er i seg selv en viktig endring i engangsavgiften, faktisk en langt viktigere endring enn en reduksjon slik jeg ser det.

Nå er det også slik at FRP er det minste partiet i en mindretallsregjering, det betyr at det er svært begrenset hva de kan utrette.

Har hatt mye veteran og der er det jo gratis, men jeg trodde omreg på vanlige biler var 1500,-. Fant listen over satser nå og omreg for nyere biler er tydeligvis horribelt dyrt.. :ohmy:

Akkurat, avgiften burde svart til kostnadene..

Til neste gang håper jeg du gidder å sette deg litt inn i hva du svarer på :)

Lenke til kommentar

Ja, men det gjør det jo faktisk ikke. Vwt ikke nypris på min bil da den kom i 05 jeg men siden det er en saab med grei motor og alt av ekstrautsyr så kosta den vel noen kr. Det har riktignok skjedd mye på 9 år, og jeg er vel heldig hvis jeg får 50 for den nå, at den skal koste like mye som no premium vag shit med en listepris på det dobbelte er for meg litt rart.

Lenke til kommentar

Betalte opp imot 6k for min fra 2003. Hurra!

Lenke til kommentar

Bytte to lyspærer på en Passat = av med grill, støtfanger, skru ut lampene, bytte pærer...

På 3BG'en? :p Går fint å bytte på diselpurka iallefall, at det er noe forbanna knot er det noe annet :p

Mener så ja, ikke prøvd selv men har hørt det fra flere som har gjort det. Derfor jeg ikke har orka å se noe særlig mer på det, men det er kanskje på tide å sjekke selv :p

Lenke til kommentar

https://www.dropbox.com/s/c7j4uhebxg89xgi/Spraak%20001.m4a?dl=0

Nå har denne lyden kommet... klikkelyden har jeg nærmest lært meg å leve med, kommer kun ved kaldt vær, men hvis du hører nøye hører du noe som skraper?

Høres ut som et reimhjul/frihjul er på vei til å ryke. Sjekk særlig reimhjula på A/C-kompressor og dynamo.

Hadde en slik lyd på forrige A6en min og da var det frihjulet på dynamoen som måtte byttes. Det blir med tiden slitasje så tennene inni der slipper.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...