Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen har begynt å vibrere heftig når jeg såvidt akselererer, pedalen ca 3-5% inn, uavhengig av turtall, men spesielt 1500-1900 området. Motor er ordentlig varm og alt, så det er ikke problemet. Merket det spesielt tilbake fra Oslo på E18 i 100-130kmt og 2200rpm hver gang jeg slapp opp gassen litt. Tomgang og fullt gass ingen vibrering... merket det hele uka men var mindre turer så tenkte det bare var fordi motor var kald.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Skulle bytte bunnpannepakning på bilen i dag. La merke til at for å komme til 2 av boltene på bunnpannen måtte startmotoren av, greit nok. Skrudde av startmotoren bare for å finne ut at det ikke er nok plass til å lirke den ut fra motorrommet og jeg kommer fortsatt ikke til boltene på bunnpannen.

 

Så nå må jeg ta motoren ut av bilen for å kunne ta ut startmotoren for å komme til 2 bolter på bunnpanna slik at jeg kan bytte pakning.

 

Ikke kjøp Ford. :rofl:

Lenke til kommentar

Ikke prøvd å trille i fri enda. Akselerere mens jeg stod stille i fri lagde ikke noe vibreringer da, samme turtall og prosent inn med pedalen.

 

Magefølelsen min sier at det kan være kløtsj/girkasse nemlig. Magen min har ikke alltid rett, da den er bedre på å fordøye mat enn å fikse biler, men det er verdt å sjekke ut ved å sette bilen i fri, dumpe kløtsj osv.

Lenke til kommentar

Bytte to lyspærer på en Passat = av med grill, støtfanger, skru ut lampene, bytte pærer...

Det gikk et halvt år før jeg gadd å skifte parklyspærer på Alfaen min. Jeg slipper heldigvis å demontere hele bilen, men det er så trangt i motorrommet at jeg skrapet meg til blods hver gang jeg forsøkte.

Lenke til kommentar

 

Ikke prøvd å trille i fri enda. Akselerere mens jeg stod stille i fri lagde ikke noe vibreringer da, samme turtall og prosent inn med pedalen.

 

Magefølelsen min sier at det kan være kløtsj/girkasse nemlig. Magen min har ikke alltid rett, da den er bedre på å fordøye mat enn å fikse biler, men det er verdt å sjekke ut ved å sette bilen i fri, dumpe kløtsj osv.

 

 

Skal snakke litt med svogeren som er mekaniker.

 

Er usikker på om jeg hallusinerer nå, men jeg tror at nåla på omdreiningene falt opp og ned noen ganger og i dette turtallområdet, som om motoren holdt på å daue, men nå ble jeg plutselig veldig usikker for det er jo noe jeg hadde husket fra turen så..

 

Følelsen er ihvertfall helt lik som om bilen mister kraft i et par hundredelssekunder og så akselererer igjen, som om motoren hopper opp og ned med 500 omdreininger.

Lenke til kommentar

 

Skal snakke litt med svogeren som er mekaniker.

 

Er usikker på om jeg hallusinerer nå, men jeg tror at nåla på omdreiningene falt opp og ned noen ganger og i dette turtallområdet, som om motoren holdt på å daue, men nå ble jeg plutselig veldig usikker for det er jo noe jeg hadde husket fra turen så..

 

Følelsen er ihvertfall helt lik som om bilen mister kraft i et par hundredelssekunder og så akselererer igjen, som om motoren hopper opp og ned med 500 omdreininger.

 

 

Det er ikke lett å si hva det kan være. Det kan være dårlige plugger, coils, dårlig bensinfilter, eller kløtsjen som slipper. Vet du om den stabiliserer seg opp eller ned? Hopper omdreiningene opp så er det nok tilknyttet kløtsj, men om den dauer ned så er det trolig en feiltenning. Jeg har aldri erfart en girkasse/aksling som slipper, men kan tenke meg at det er veldig vulgært og vil nappe fryktelig, og det virker ikke ut som det gjør det i din situasjon.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Skal snakke litt med svogeren som er mekaniker.

 

Er usikker på om jeg hallusinerer nå, men jeg tror at nåla på omdreiningene falt opp og ned noen ganger og i dette turtallområdet, som om motoren holdt på å daue, men nå ble jeg plutselig veldig usikker for det er jo noe jeg hadde husket fra turen så..

 

Følelsen er ihvertfall helt lik som om bilen mister kraft i et par hundredelssekunder og så akselererer igjen, som om motoren hopper opp og ned med 500 omdreininger.

 

 

Det er ikke lett å si hva det kan være. Det kan være dårlige plugger, coils, dårlig bensinfilter, eller kløtsjen som slipper. Vet du om den stabiliserer seg opp eller ned? Hopper omdreiningene opp så er det nok tilknyttet kløtsj, men om den dauer ned så er det trolig en feiltenning. Jeg har aldri erfart en girkasse/aksling som slipper, men kan tenke meg at det er veldig vulgært og vil nappe fryktelig, og det virker ikke ut som det gjør det i din situasjon.

 

 

Kan hende det er noe med tenningen ja, for det minner om den ganger jeg kjørte en Golf som kun gikk på 3 sylindere og både kjørte og hørtes ut som en traktor. Men hvorfor kun ved litt gasspådrag og dette turtallet i såfall?

 

Bytter samtidig emnet litt og..

 

Noen her som har kjøpt bøtter med plasti dip? Hva er forskjellen mellom rubber dip bøtter og plasti dip bøtte? Rubber dip er ferdig tynnet ut mens plasti dip skal tynnes ut? Vil det funke med et Cotech (Clas Ohlsons merke) malingspistol?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...