Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det værste er jo at en 316 akser fra en 320.... Alt for mye masse i bevegelse i sekserene i forhold til hk...

Sekserene EIER jo ikke bunndrag :p

M52TU (1999++) og M54 har bedre bunndrag med VANOS og DISA. M52 er litt slappere.

Vet du om det går an å bygge om til dobbel vanos?

På min har jeg jo bare på innsugskammen..

 

Skal bytte til M50 innsug etterhvert, det fløder visst 40% mer luft per sylinder enn M52.. Mister litt i bunn men får mye i topp. Kan visst også tune tilbake det man mister i bunn :-P

Lenke til kommentar

Har ikke noe worklog nei. Kommer kanskje etterhvert

 

Edit: Skal jeg sette i andre kammer må toppen av uansett, for må slipe ut større valve reliefs i stemplene for å få plass til mer løft. Får bli med M50 innsug først, deretter en ny clutch som er OEM+ (Orginale er ikke så glad i clutchin, haha),

muligens nytt svinghjul (fuck dobbelmasse)

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Hmm. Og burde vi skrive to kontrakter per bil så vi har en hver, eller holder det med én per bil?

 

To per bil vil jeg anta.

 

 

 

Det værste er jo at en 316 akser fra en 320.... Alt for mye masse i bevegelse i sekserene i forhold til hk...

Sekserene EIER jo ikke bunndrag :p

M52TU (1999++) og M54 har bedre bunndrag med VANOS og DISA. M52 er litt slappere.

Vet du om det går an å bygge om til dobbel vanos?

På min har jeg jo bare på innsugskammen..

 

Skal bytte til M50 innsug etterhvert, det fløder visst 40% mer luft per sylinder enn M52.. Mister litt i bunn men får mye i topp. Kan visst også tune tilbake det man mister i bunn :-P

 

Retrofitte vanos vil nok være et skikkelig ork, så da ville jeg heller byttet hele motoren, med tanke på at du må bytte kamaksling, forsyne den med olje, legge opp ledninger, bytte ECU yada yada yada. Med tanke på hvor billig M52TU-motorer går for så ville jeg heller bare byttet hele dingsen, så får du med disa også.

 

På en annen side er disa og vanos nokså upålitelige. Disaen er lett å bytte (byttet min på 5 minutter), men om du ikke adresserer ratlingen fra motoren så kan du få en metallbolt i innsuget, som er enhver disa-eier sitt mareritt. Om vanosen tar kvelden så må du nok være uten bilen i en uke eller to mens du venter på vanos-pakninger fra en tredjeparts-leverandør i Taiwan (Med mindre du har lyst til å kjøpe ny vanos til femogtrekvartmillioner fra OEM-leverandør), og bruke en helg i garasjen på å demontere halve motoren.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fancy BMW-språk for "justeringsenhet". Det er en flapp som sitter i innsuget og justerer luftstrømmen etter hvor mye forbrenningen trenger. Har lest meg halvt ihjel på internett for å finne ut nøyaktig hva som skjer, men den beste kilden jeg fant var at det var ca. 60% magi og 40% justering av innsugslengden. Justeringsenheten gir et ganske mye bedre bunndrag på lik linje med vanos. Vanos og disa kombinert gjør M52TU en del bedre på bunndrag enn M52.

 

M54 er mer eller mindre en M52TU med alublokk og Electronic Throttle Control.

 

 

1SeV1fI.jpg

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fancy BMW-språk for "justeringsenhet". Det er en flapp som sitter i innsuget og justerer luftstrømmen etter hvor mye forbrenningen trenger. Har lest meg halvt ihjel på internett for å finne ut nøyaktig hva som skjer, men den beste kilden jeg fant var at det var ca. 60% magi og 40% justering av innsugslengden. Justeringsenheten gir et ganske mye bedre bunndrag på lik linje med vanos. Vanos og disa kombinert gjør M52TU en del bedre på bunndrag enn M52.

 

M54 er mer eller mindre en M52TU med alublokk og Electronic Throttle Control.

 

 

1SeV1fI.jpg

Aha

Takk for mye utfyllende svar.

 

Det er rett og slett en slags "Jeg ser du holder pedalen i gulvet, men det får du ikke lov til" kind of ting ? :p

 

Blir nok litt sugetrim iallefall, får se om jeg sniffer på no kammer etterhvert.

 

Førs og fremst blir det å få den gjennom vinteren, så vurdere polentur, for karosserimessig trenger den en liten shine. Motoren er i meget fin stand, temperaturen er skikkelig stabil, svetter ikke olje, bruker ikke olje (trenger nye servoslanger, og pumpe)

Lenke til kommentar

 

 

Aha

Takk for mye utfyllende svar.

 

Det er rett og slett en slags "Jeg ser du holder pedalen i gulvet, men det får du ikke lov til" kind of ting ? :p

 

Blir nok litt sugetrim iallefall, får se om jeg sniffer på no kammer etterhvert.

 

Førs og fremst blir det å få den gjennom vinteren, så vurdere polentur, for karosserimessig trenger den en liten shine. Motoren er i meget fin stand, temperaturen er skikkelig stabil, svetter ikke olje, bruker ikke olje (trenger nye servoslanger, og pumpe)

 

 

Jeg tror ikke justeringsenheten gjør noe annet enn å hjelpe på når du ha pedalen i bunnen. Slik jeg forstår det så lager justeringsenheten et bedre luft/drivstoff-forhold som gjør at motoren går bedre på lavt turtall. Så snart du kommer opp i omdreininger (3,5k tror jeg) så lukker justeringsenheten seg slik at du får mest mulig luft gjennom innsuget.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-length_intake_manifold

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Er vel litt som choke eller swirl flaps på diesel? Du har et mer begrenset luftstrøm og vil følgelig oppnå mer turbulens og fart på den lufta som kommer inn i sylinderen og få mer optimal forbrenning. Ved høyere turtall så blir det skrudd av fordi bilen vil heller dra fordel av å få inn mer luft.

Lenke til kommentar

Hmm. Og burde vi skrive to kontrakter per bil så vi har en hver, eller holder det med én per bil?

Du burde behandle transaksjonen(e) som hvilket som helst annet salg. På kjøpesum skriver du estimert verdi + "oppgjør i form av [skiltnr/chassisnr til den andre bilen]". Bruk en standard, ordentlig kontrakt(last ned fra NAF e.l.), og fyll ut absolutt alt - dekk begges rygg så godt det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...