Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fått opp det triste gule lyset som varsler feil på automatkassen på BMW. Er en eldre E36. Virker som at det dukker opp først etter at man har dratt bilen opp på turtall. Dukket først opp idag. Lot bilen stå i 15 min og startet igjen etterpå, da var lyset borte. Kjørte en tur etterpå og alt var greit i 20 min. Byttet til sport og dro bilen opp på turtall da jeg var nærmest hjemme igjen og da dukket det opp på nytt. Noen som har vært borti lignende?

Les av koder. Kan være småtteri eller kassen kan være på vei til perleporten. Småtteri kan bli til "storeri", så finn ut hva det er før du kjører videre. Dårlig batteri/dynamo kan forårsake limp mode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er planen det. Eneste problemet er at jeg må ha en ADS-kabel og de er litt vanskelige å oppdrive. Greit å ha en annen bil å kjøre ellers.

For øvrig så har kassen nappet litt i hele mitt eie, så den er kanskje moden for et oljeskift eller eventuelt dyngen.

Lenke til kommentar

Nope, det er en 20-pins plugg under panseret. Og de som er så "heldige" (meg) har også pin nummer 15 på plass, som vil kreve en egen ADS-kabel for å få lest ut alle feilkodene. Jeg har prøvd med en vanlig obd-leser over blåtann (etter en overgang) og den greide ikke å finne en interface å prate med bilen på, enda den registrerte at brikken var der og fikk strøm.

Lenke til kommentar

Har du noen fler bilder av den 156 (?) i bakgrunnen der? Fet Golf forresten!

156 GTA! :) Det ligger noen flere bilder i denne tråden, men jeg burde kanskje lage en egen tråd.

Har vel høvelige 45-50 bilder av begge bilene fra dagens økt. Men langt i fra fornøyd med alle bildene.

Du sa planlegging er oppskrytt, men vi kan planlegge bittelitt neste gang! Kanskje vi finner et brukbart sted som ikke er fullt av folk. :)

Smud smud! Startet Alfaen etter photoshooten da, eller var det rett hjem på verkstedet igjen? ;)

haha.jpg

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg med steinsprut som har fått litt overflaterust i seg? Kan jeg bare stifte over? Rusteter + lakkstift? Eller må jeg pusse?

Du tar en skrutrekker og skraper bort det du får bort, pirker litt i "såret". Så vasker du godt. Så drypper du i grunning med en tannpirker i plast. Deretter pusser du dette jevnt.

Etter dette så er det en typisk stensprut. Det er mange som har sine egne måter å gjøre dette på. Er ikke akkurat rocket science. Jeg pleier å dryppe lakk og la det tørke i "såret", kanskje 2-3 ganger. Deretter pusser jeg det jevnt med litt fint papir for å få det jevnt, deretter pensler jeg på og lar tørke 2-4 ganger med klarlakk. Når alt er helt tørt (veldig viktig, venter gjerne en dag), så sliper jeg det halvveis jevnt, også våtsliper jeg og polerer i 3 steg. Stenspruten blir helt borte og det eneste du kan se er litt fargeforskjell.

En enklere variant av å fikse stensprutskader er å blande klarlakk og farge sammen for å få en grei blanding. Dette skal jeg prøve neste gang, da min metode tar ekstremt lang tid og kun egner seg om man har satt av et par dager (helg) og tar stensprut og riper over hele bilen.

Jeg har aldri fått rust igjen på de stensprutene jeg har tatt. Nå må det sies at denne "rusten" var skikkelig overflaterust (type det man kan få på bremseskiver etter en vask) og ikke noe dyptgående.

Lykke til! Det er kjempe lett.

Lenke til kommentar

Smud smud! Startet Alfaen etter photoshooten da, eller var det rett hjem på verkstedet igjen? ;)

haha.jpg

Har du byttet mye i forstilling på bilen din?

Byttet mye deler generelt?

Jeg vurderte sterkt å kjøpe en slik GTA før. Angrer litt på at jeg ikke gjorde det. Driver og titter litt på Brera på Finn.no iblant, men synes kanskje den er litt i overkant feminin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...