Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hvordan er vektfordelinga i en Tesla? Den bør vel være relativt 50/50, og det hjelper jo på når det er glatt.

Men ser for meg et par som kommer til å skru av antiskrens / antispinnen og trø pedalen flatt, og så kjøre rett i grøfta :tease:

Lenke til kommentar

 

http://m.db.no/2014/10/02/tema/motor/aller/bil/dinside/35553788/

 

Bare jeg som syns bakenden ikke var særlig pen?

Syns faktisk den var finere bak enn fremme.

Godt at folk er forskjellige. Tenk så kjedelig verden hadde vært om alle var like. :)

 

Forresten, er det ikke et krav - i alle fall i Norge - å kunne se bakover i innvendig speil? Er klar over at det er en konseptbil, men bare lurer.

Lenke til kommentar

"The electric motor and power electronics also are mounted low and behind the rear axle. The result is a front/rear weight distribution of 47/53 percent and, more important, a center- of-gravity height of 18.0 inches. That’s one of the lowest we’ve measured, second only to the Corvette Z06’s 17.5."

 

Så vektfordelingen er vel egentlig ganske imponerende.

http://www.caranddriver.com/tesla/model-s

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

"The electric motor and power electronics also are mounted low and behind the rear axle. The result is a front/rear weight distribution of 47/53 percent and, more important, a center- of-gravity height of 18.0 inches. That’s one of the lowest we’ve measured, second only to the Corvette Z06’s 17.5."

 

Så vektfordelingen er vel egentlig ganske imponerende.

http://www.caranddriver.com/tesla/model-s

Relativt imponerende om du sammenligner med biler som har brenselmotor ja, men egentlig er det ikke noe mer enn hva du bør forvente av en elbil etter min mening.

Lenke til kommentar

Lamborghini kan tydeligvis hvis de vil, det peneste de har laget på lenge. Nydelig stuss, men jeg er litt usikker på hvor godt den passer sammen med akkurat den fronten, som kanskje med fordel kunne hentet enda mer fra Miura.

 

http://www.dagbladet.no/2014/10/02/tema/dinside/aller/motor/bil/35554849/

 

(edit: link, trodde i farten det var denne dere snakket om litt lenger oppe)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Forresten, er det ikke et krav - i alle fall i Norge - å kunne se bakover i innvendig speil? Er klar over at det er en konseptbil, men bare lurer.

 

 

Tror det er påbudt hvis det er sikt bakover til å ha det. Lastebiler og flere varebiler har ikke vinduer som kan gi sikt til midtspeilet. Men det er jo bare en teori fra min side :p

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Dersom bilen er konstruert slik at man ikke kan bruke et innvendig speil til noe så slipper du å tenke på det.

 

§ 30-3.Speil på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for kjøretøy som ikke omfattes av § 30-2. 2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Har sotet vinduer med Biltema filmen som sagt tidligere her, men fikk det ikke til på bakruta. Vil det være mye lettere med en proff solfilm? Som for eksempel 3M eller SunTek? Kan tenke meg at disse smelter/krymper/former seg (mye?) bedre ved hjelp av varmepistol?

 

Er det vanskelig å sote vinduene på en Tesla?

Lenke til kommentar

Har sotet vinduer med Biltema filmen som sagt tidligere her, men fikk det ikke til på bakruta. Vil det være mye lettere med en proff solfilm? Som for eksempel 3M eller SunTek? Kan tenke meg at disse smelter/krymper/former seg (mye?) bedre ved hjelp av varmepistol?

 

Er det vanskelig å sote vinduene på en Tesla?

 

 

Det er vesentlig enklere med en mykere og "proffere" solfilm, den former og legger seg til mye bedre, og i tillegg så er den litt mer samarbeidsvillig om det er buet vindu. Og som oftest så er jo bakvinduet gjerne buet i to retninger og det gjør det mye mer utfordrende.

 

Bruk av litt forsiktig varme og/eller at en deler opp viduet i 2 (eller flere) deler og skjærer igjennom begge lagene/skjøtene (slik som når en overlapper tapet) og så fjerner de overskytende delene så får du en rene og pene skjøter. De skjøtene skal du være flink for å oppdage, om dette gjøres skikkelig. Men husk å skjære mellom varmetrådene, slik at du ikke ødelegger dem.

 

Har også hatt hell med å bruke en del Zalo i vannet og påføre dette med en dushe/sprute flaske på begge sider av filmen slik at det er lettere å "flytte" filmen på vinduet før en fester filmen til vinduet med egnet verktøy.

 

Hvordan vinduene på en Tesla er utformet har jeg ikke kjennskap til.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

 

Har sotet vinduer med Biltema filmen som sagt tidligere her, men fikk det ikke til på bakruta. Vil det være mye lettere med en proff solfilm? Som for eksempel 3M eller SunTek? Kan tenke meg at disse smelter/krymper/former seg (mye?) bedre ved hjelp av varmepistol?

 

Er det vanskelig å sote vinduene på en Tesla?

 

 

Det er vesentlig enklere med en mykere og "proffere" solfilm, den former og legger seg til mye bedre, og i tillegg så er den litt mer samarbeidsvillig om det er buet vindu. Og som oftest så er jo bakvinduet gjerne buet i to retninger og det gjør det mye mer utfordrende.

 

Bruk av litt forsiktig varme og/eller at en deler opp viduet i 2 (eller flere) deler og skjærer igjennom begge lagene/skjøtene (slik som når en overlapper tapet) og så fjerner de overskytende delene så får du en rene og pene skjøter. De skjøtene skal du være flink for å oppdage, om dette gjøres skikkelig. Men husk å skjære mellom varmetrådene, slik at du ikke ødelegger dem.

 

Har også hatt hell med å bruke en del Zalo i vannet og påføre dette med en dushe/sprute flaske på begge sider av filmen slik at det er lettere å "flytte" filmen på vinduet før en fester filmen til vinduet med egnet verktøy.

 

Hvordan vinduene på en Tesla er utformet har jeg ikke kjennskap til.

 

 

Takk for svar. Har klart Biltema folien på sidevinduene mine men ikke bakvinduet. Fikk det ikke til å smelte/krympe ordentlig, og når jeg gjorde det ble den "svidd" altfor fort i hjørnene, altså at den krympet for mye og setter seg fast i hverandre og blir ripete. Har også prøvd Biltema folien på kompisen sin E39, ble helt "ok" men en del stygge merker jeg ikke får krympet bort... Vil det mest sannsynlig funke med dyrere folie? Har funnet et sted som selger og sender SunTek folie til Norge ikke altfor dyrt.

Lenke til kommentar

Sidevinduer er jo stort sett plankekjøring, der har jeg stort sett laget en papirmal først, og så skjært til solfolien etter malen. Godt med Zalovann på begge sider av folien og vinduet, og så bruker jeg en gummisparkel til å skyve ut vannet mellom film og vindu, det fungerer meget bra.

 

Når det gjelder bruk av varme så må du være ytterst forsiktig fordi det fort blir "svidd" eller at det limer seg for tidlig, men en dyrere film/folie tåler mer og er betydelig enklere å jobbe med. Men da blir også "tabber" fort kostbare, så om bakvinduet har vært for buet så har jeg gjerne lagt på sidevinduene selv og så satt bort bakvinduet til "proffene". Har hatt en st.vogn med ganske buet bakvindu (i begge retninger), og der sløste jeg bort en hel rull med kvalitetsfilm, og måtte likevel få noen andre til å gjøre det for meg, så det ble en meget kostbar affære tilslutt.....

Det har ikke kostet så mye mer enn en rull med kvalitetsfilm å sette det bort til de som kan det skikkelig, og i tillegg så får en jo både garanti og et meget godt resultat. Og om en ikke blir fornøyd med jobben de har gjort, så er det reklamasjonsmuligheter.

 

Det gir god selvfølelse å klare slike ting selv, men klok av "skade" så har jeg lært meg når jeg skal legge inn årene, og så kjøpe meg et godt sluttresultat først som sist.

Lenke til kommentar

Enig med fotonisse, bakruten er det fordel å sette bort. Jeg har prøvd på både poloen og passaten med 3M solfilm, men fikk det aldri helt til. Skal sette bort begge bilene til en proff snart. Blir irritert av å prøve selv :p

 

Men skal du ta bakruten selv, så må du forme den på utsiden av ruten på baksiden først før du monterer. Gjør jobben mye lettere :)

Lenke til kommentar

Fått opp det triste gule lyset som varsler feil på automatkassen på BMW. Er en eldre E36. Virker som at det dukker opp først etter at man har dratt bilen opp på turtall. Dukket først opp idag. Lot bilen stå i 15 min og startet igjen etterpå, da var lyset borte. Kjørte en tur etterpå og alt var greit i 20 min. Byttet til sport og dro bilen opp på turtall da jeg var nærmest hjemme igjen og da dukket det opp på nytt. Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...