Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Koster det virkelig rundt 9000 for å ta BE-lappen når jeg har B? :huh:

Vil variere veldig vil jeg tro.

På kjøreskolen jeg tok BE er minstepris 6115,- , men det er forutsatt at du har kun 1 dobbeltime.

Hver ekstra dobbelttime koster 1600,- .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Da må du ha BE ja. Det er bare så typisk å tro at man ikke kan trekke tilhenger uten BE, så tenkte jeg skulle informere. Men på kort sikt så er det trolig bedre å bare plukke fra delebiler og leie frakt/spørre noen med BE når du skal ha hele delebiler, de få gangene du trenger de.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Regner med at du er klar over at du kan trekke opp til 750kg uten BE. BE er bare nødvendig om du skal trekke båter, campingvogner eller andre tunge vogner.

 

Det er ikke sånn det virker. Du kan trekke tilhenger på B så lenge tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt på tilhenger ikke overskrider 3500kg.

 

Vi har en campingvogn hjemme som har tillatt totalvekt 1200kg. Passaten jeg hadde tidligere hadde en tillatt totalvekt på 1800kg og og maksvekt for tilhenger med brems på 1500kg, så med den bilen kunne jeg trekke campingvognen vår. Bilen jeg har nå er en Pajero med tillatt totalvekt 2720kg, så med den kan jeg kun trekke 780kg på B.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen steder der de selger litt bra solfilm i Norge eller noe sted/butikk på Ebay som ikke tar 500kr i frakt? Eller et merke å anbefale? 3M? Llumar? Johnson..?

 

Prøvde med biltema dritten på en E39 som har ganske mye mer bøyde vinduer enn Forresteren min, var helt umulig å smelte biltema dritten med varmepistol...

Lenke til kommentar

Man kan trekke 4250kg. hvis bilen veier 3500kg kan du fortsatt trekke 750kg. Men bilen din sin totale vekt er nok lavere enn det. Trekk fra bilen sin maksimale totalvekt fra 3500, så finner du hengerens maksimale totalvekt. I denne regningen må du også ha med bilens tekniske begrensinger og være nøye på dette med totalvekt. Jeg har bare B men kan dra et tonn med en spesifikk henger bak en Rav 4, men bak en Landcruiser blir det ulovlig for meg. Sjekk tilhengerkalkulatoren til vegvesenet. Der kan man skrive inn reg.nr for tilhenger og bil for å måle de opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

KL. BE koster nok fort 9k ja, jeg tenker det kan stemme bra..

Du må ha 2 kjøretimer, 3 timers sikkerhetskurs på vei, lastsikringskurs..

I tillegg kommer selvsagt oppkjøring og leie av bil til denne.

 

Du kan droppe oppkjøring, og da få B96 i stedet, det gir deg noe bedre muligheter til å trekke tilhenger enn kl B, men er ikke et fullgodt alternativ slik jeg ser det.

 

Jeg tok BE under reglene før 19. januar 2013, og endte vel på ca 5,5k alt inkl. mener jeg å huske.

At det er rundt 3 lapper dyrere nå stemmer nok bra med de nye kravene.

Lenke til kommentar

Jeg havnet på oppunder 7k med de gamle kravene. Måtte til med en ekstra dobbelttime før det gikk bra, og klarte å bestå oppkjøringen selv med litt for dårlig rygging.

 

Det der med å rygge i trafikerte kryss med henger er idiotiske greier. Mye bedre å planlegge slik at man roter og rygger på et mer egnet sted.

 

Det er lurt å låne seg henger og ryggge mye før oppkjøring. Dyrt å bruke kjøretimer på å lære det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kun det obligatoriske, jeg har tross alt kjørt minst 100kkm med tilhenger siden jeg tok lappen på bil.. Jeg har bare stort sett aldri hatt lov til å kjøre med tilhengeren jeg har kjørt med.

Å komme i situasjoner der man må rygge noen hundre meter med campingvogn (på vinterføre i tillegg) er også noe som hjelper på bra på ferdighetene :)

Lenke til kommentar

Uten å ha verken førstehåndserfaring eller særlig mye kunnskap om Tesla, så vil jeg anta at den er så stappet med diverse antispinn og antiskrens at det blir vanskelig å spinne på bakhjula bare ved å trampe inn gassen. Og hovedmassen av brukere vil nok ikke en gang tenke på å skru av noen sikkerhetssystemer.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvor mange Tesla'er som havner i grøfta i løpet av vinteren. Tung bil, bakhjulstrekk og godt over 400 hester som kicker inn bare man toucher pedalen kan være vanskelig å håndtere på glatt føre.

Tipper den er bedre på vinterføre enn alle andre biler med 2WD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...