Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har undersøkt og foresteren min har ikke noe sånne pinner heldigvis. Ta av eller ikke ta av merkene? :D

Fjern de. Fiskesnøre, varmepistol og sitrusrens.

Du varmer merkene *forsiktig* og "skjærer" de av med fiskesnøret og fjerner limrester med citrusrens. Poler luka etterpå da rensen tar det meste av voks =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden folk er uenige om dette med manuell og automat..

I starten var det stusselige saker.

Så kom skikkelige girkasser, og man fikk flere gir forover og et bakover.

Etter en del år til kom det synkroniserte kasser.

Så kom automatkassene.

Hvorfor skal dere ikke ha usynkroniserte manuellkasser? DET er å kjøre bil det.

Det kommer vel an på bilen. I riktig bil har usynkronisert kasse sin skjarm. Du ville vel ikke valgt en gammel type automatkasse på en fabrikksny bil når du har alternativet til noe nyere og mer utviklet på den fronten.
Lenke til kommentar

Det blir aldri dyrt å bli tatt med chip. Dette med avgifter skjer BARE ved godkjenning av effektøkning, og da må biltilsynet skaffe dokumentasjon på at det er lovlig, noe chip ikke er, og aldri blir, med mindre det er en reflash av ecu til orginal OEM map med høyere effekt.

Det er bare skremsel, og det værste som skjer er at du må vise den med orginal hjerne.

Lenke til kommentar

Det blir aldri dyrt å bli tatt med chip. Dette med avgifter skjer BARE ved godkjenning av effektøkning, og da må biltilsynet skaffe dokumentasjon på at det er lovlig, noe chip ikke er, og aldri blir, med mindre det er en reflash av ecu til orginal OEM map med høyere effekt.

Det er bare skremsel, og det værste som skjer er at du må vise den med orginal hjerne.

Men ved kollisjon kommer regresskravene gjerne løpende, det er det som virkelig er dyrt.

Lenke til kommentar

Men ved kollisjon kommer regresskravene gjerne løpende, det er det som virkelig er dyrt.
Først må jo det kunne dokumenteres at effektøkningen faktisk var med å bidro til kollisjonen da.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først må jo det kunne dokumenteres at effektøkningen faktisk var med å bidro til kollisjonen da.

Det må ikke bevises heller, det må bare være overveiende sannsynlig (husk at det er privatrettslige saker vi snakker om, ikke strafferett)

Lenke til kommentar

Jeg kjører en gammel Mercedes nå ja, men den yter greit nok til at man ikke trenger det mest fancy.

Jeg vurderer dog å bytte ut den og en annen bil mot noe nyere og sprekere.

Fortsatt stasjonsvogn da, og fortsatt automat.

Ta det ikke så tungt. Du kjører nok fortsatt en del ringer rundt min bil.

Lenke til kommentar

Det er null stress, jeg tar det ikke så tungt om noen kjører fra meg heller.

Men vi får se om det blir en virkelig sprek stasjnsvogn snart.. Føler at den jeg har begynner å bli litt kjedelig.

Et alternativ er selvsagt å øke effekten i den, kan få godkjent økning til 388hk. Det passer jo bedre enn dagens 306hk.

Lenke til kommentar

Da ble frontfangeren tatt av for å ta av grillen, og nå kjører jeg rundt uten grille og kun frontfanger mens jeg sprayer grillen og den står og tørker. Ser ganske så harry ut å kjøre uten grille.

Forresten så møtte jeg på noen på en bakketopp som blinker noe fælt med fjernlysa til meg, i 80 sone. Tenkte kanskje det var politi men det var det ikke. Ingen jeg kjenner heller. Kan ikke tenke meg det var på grunn av at jeg kjørte med tåkelys for de få personene jeg møter på som misliker dette pleier å skru pp fjernlysa framfor å blinke som en gærning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...