Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg gir klart uttrykk for hva jeg mener i de situasjoner der det er naturlig.

Om noen oppfører seg feil mot dyr reagerer jeg forresten kraftig. Det inkluderer da ting som rykk i bånd, bruk av strømhalsbånd (ser dessverre en del hunder med dette rundt om kring..), legge hunden på rygg for å sette seg i respekt, osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vi fælt off topic men det er ikke slik fyren er. Han kjefter bare man gjør noe feil med hunden, ikke lar bikkja di leke med hans, han har sagt til ei gammel dame st hun ikke må gå med så stor bikkje hvis hun ikke klarer å holde den, og slike ting.

Reagerer selv også kraftig hvis jeg ser noen gjør noe ille som sparking osv mot dyr, og har ved flere anledninger ringt politiet på innelåst bikkje i bil om sommeren og så videre. (Så vi er ihvertdall enige der hehe :-))

Lenke til kommentar

Nå som vi er ferdig om tuninga...

Er generelt lite fan av klistremerker og slikt, men kunne ikke motstå å kjøpe denne ettersom jeg har mange kamerater som på liv og død skal kjøre E36 og E39 med automat...

1bc7d910bc290d0b27ffd7b28ac48bae.png

Vurderer forøvrig å ta av "SUBARU" og på høyre side "FORESTER" og "BOXER DIESEL" logoen under det. Noen som har noe innspill? (Altså hadde dere gjort det/ikke gjort det)

Til uka/imorgen skal jeg ta av grillen og spraye den svart med Plasti Dip, tror det her kommer til å se bra ut.

Lenke til kommentar

Å krangle om hva som er best av manuell og automat er dødfødt. Ingen som vil ha manuell kjøper automat, og ingen som vil ha automat kjøper manuell.

Det eneste unntaket er når du har en automatkasse som liker å ta livet sitt, men det er unntaket, ikke regelen.

Hadde jeg kjøpt meg en Carrera så hadde jeg uten tvil gått for PDK-kassen og ikke 6MT, hadde jeg kjøpt meg en morobil så hadde jeg uten tvil gått for en manuell kasse, ikke automat.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nå var det ikke så alvorlig ment heller da... har ingenting imot automat, skulle gjerne kjørt automat selv og noen ganger. De som kan litt bil og kjører manuell liker jo å plage de med automat litt, og vice versa.

Vi lever litt lenger når vi ler litt og ikke tar alt på alvor :-)

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde lyst på manuell, men så ble det automat. Nå skal det på sikt bli bil #2, så jeg får nok overleve å kjøre automat innimellom. Greia er nok å bli litt venn med kassa og skjønne hvordan den tenker, så blir det ikke så ille. Avhengig av hvilken modus kassa står i og hvor hard jeg er på gassen så greier jeg å gjette når den kommer til å gire mesteparten av tiden, så det blir ikke spesielt ufortusigbart.

Lenke til kommentar

Fantastisk Morro med manuell :-)

Var ute å fikk clutcha E39'en litt i dag, må bare få bort clutch delay ventilen så den biter litt kjappere, og satse på den blir litt friskere i bunn når jeg en gang får ny lmm :-P

Popadoop : vær obs på at noen av merkene kan ha en "pinne" som går inn i bakluka for å hjelpe med plasseringen. Var iallefall det på Subaru teksten på min bakluke, samt bak forester merket

Lenke til kommentar

Jeg kunne også tenkt meg en manuell, og jeg er ikke hårsår på at jeg har automat, men i enkelte situasjoner så er jeg utrolig glad for at jeg slipper å tenke på kløtsjing og giring, og steptronic dekker mitt behov for å downshifte i situasjoner der det skulle vært nødvendig.

Min mening er at automat er best om du tenker praktisk, mens manuell er forbeholdt bil nr.2, en bil du kan ha det litt moro med. Når jeg pendler Rogaland til Oslo så har jeg ikke lyst på manuell. Når jeg er ute å leker på landeveiene så har jeg ikke lyst på automat.

Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt hvorfor dere som står i kø til og fra jobb hver dag heller vil ha automat. Jeg begynner på jobb 6 og er ferdig 14, og 1330-2145 annenhver uke, rushet er fra 8 og fra 16, så jeg slipper unna :-D

Men har stått i kø i Oslo med foresteren med clutch god for 760 NM, heldigvis var jeg vant med den :-P kleine var at tomgangsregulatoren ikke funket så måtte bremse og holde motoren i gang med høyre mens jeg clutcha med venstre :-P

Edit: også har jeg 10 min til jobb :-P

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Er generelt lite fan av klistremerker og slikt, men kunne ikke motstå å kjøpe denne ettersom jeg har mange kamerater som på liv og død skal kjøre E36 og E39 med automat...

Om man ser bort fra at det er en del elendige ZF-kasser i disse bilene er det jo å foretrekke med automat så lenge man har nok motor.

Vurderer forøvrig å ta av "SUBARU" og på høyre side "FORESTER" og "BOXER DIESEL" logoen under det. Noen som har noe innspill? (Altså hadde dere gjort det/ikke gjort det)

Til uka/imorgen skal jeg ta av grillen og spraye den svart med Plasti Dip, tror det her kommer til å se bra ut.

Europeiske biler har som regel merker limt på, en del japanskrot og koreanere har merkene festet i karossiet med noen sånne merkelige pinner i tillegg til å være limt på..

Jeg har en E36 med automat. Skulle helst hatt en med manuell, men det er ikke så ille som folk skal ha det til. Utenom den ene gangen da jeg skulle "clutche" og endte opp med å trå bremsepedalen i bånn har det fungert ganske greit.

De fleste har nok klart å "clutche" første gangen de kjører automat.. Føles litt ekkelt.

Hehe, burde ikke vært lov å ha automat på visse biler ;-)

Hvilke da?

Å krangle om hva som er best av manuell og automat er dødfødt. Ingen som vil ha manuell kjøper automat, og ingen som vil ha automat kjøper manuell.

Tja, jeg har da begge deler..

Fantastisk Morro med manuell :-)

Var ute å fikk clutcha E39'en litt i dag, må bare få bort clutch delay ventilen så den biter litt kjappere, og satse på den blir litt friskere i bunn når jeg en gang får ny lmm :-P

Clutchen er da bare nødvendig fordi du ikke har nok motor..

Jeg kunne også tenkt meg en manuell, og jeg er ikke hårsår på at jeg har automat, men i enkelte situasjoner så er jeg utrolig glad for at jeg slipper å tenke på kløtsjing og giring, og steptronic dekker mitt behov for å downshifte i situasjoner der det skulle vært nødvendig.

Dette løses da fint av ei god og responsiv automatkasse..

Jeg har ingen sånne fancy hendler bak rattet, og det er sjelden jeg bruker manuell giring med girspaken også.. Giringa skjer omtrent som jeg ønsker selv, men jeg veksler på å kjøre i Sport og Comfort da.

Min mening er at automat er best om du tenker praktisk, mens manuell er forbeholdt bil nr.2, en bil du kan ha det litt moro med. Når jeg pendler Rogaland til Oslo så har jeg ikke lyst på manuell. Når jeg er ute å leker på landeveiene så har jeg ikke lyst på automat.

Automat er stort sett best på alle områder i dagens moderne biler.

Tidligere var det litt annerledes, og det er også grunnen til at jeg også har manuell i stallen..

Lenke til kommentar

Manuell var nok raskere å gire med før i tiden, samt at manuellkassene hadde ofte flere gir enn automat. Per dags dato så er både mekanikken og elektronikken såpass avansert at man ofte vil ha en raskere bil med en automatkasse enn en med manuell. Grunnet flere trinn og ofte dobbelclutch-funksjonen. Det tar derimot ikke bort følelsen av å kjøre en bil med en manuell kasse, som nok henger igjen hos de fleste.

Lenke til kommentar

Siden folk er uenige om dette med manuell og automat..

I starten var det stusselige saker.

Så kom skikkelige girkasser, og man fikk flere gir forover og et bakover.

Etter en del år til kom det synkroniserte kasser.

Så kom automatkassene.

Hvorfor skal dere ikke ha usynkroniserte manuellkasser? DET er å kjøre bil det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...