Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvor mange prosent pleier originalruter å være sota? Altså hvor mange prosent lys som sperres?

 

Vurderer solfilm på Audien, men vil at det skal se mest mulig originalt ut. Kun fra bakdørene og bakover.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har chippa den, håper ikke du har en av de motorene med svakhet ;) Var nettopp bilder av en orginal 150 hk diesel med knekt (!) veiv på fb siden vår ;)

 

Edit: Manglet en bokstav :p

 

Hva mener du en av motorene med svakhet? Har du link til innlegget/bildene? :-)

 

Edit; Fant ut nå, virker som det er kun tidlig 2010 og nedover, usikker på fra når min er annet enn 2010, og om jeg har en av de "svake" motorene. Virker som alle av de svake motorene vil få ødelagt veiven en eller annen gang dessverre, ifølge mange andre.

 

Har du forsatt link til innlegg dog? :-)

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Ser ut som det er noe magisk som skjer rett etter 100k km på de "dårlige" motorene. Er ikke så superteknisk når det kommer til det, så virker litt dum nå, men hva skjer nå? Motoren fullstendig ødelagt eller? Er det uansett noe som kan gå på forsikringen eller må en punge ut for helt ny motor fra egen lomme?

Lenke til kommentar

Pappa hadde en av de dårlige motorene, den havarerte mens jeg kjørte bilen.. Jippi!

 

Trødde inn clutchen for å gire til tredje, da ruste den seg opp forbi sperra og daua før jeg rakk å få ut clutchen..

Starta motoren igjen, da blinka det juletre av lamper i dashen, og rådebank var et faktum..

Der var det en kombinasjon av for trang oljekanal i blokka (som er feilen på de) og at en oljetetning imot kompressordelen av turbo røk (noe som førte til olje i innsugsluften).. Som de fleste vet har ikke diesler spjeld, men regulerer turtall vha tilførsel av drivstoff... Og oljen forbrant like fint som diesel så da rusa den seg opp, som førte til mer olje i luften som førte til over rusing og mangel på smøring pga trang smørekanal...

Alt det DAGEN før en skulle komme å kjøpe den.. Han fikk ny motor og turbo, ic etc på garantien =)

Men som regel får man det på garantien om det er pga den trange smørekanalen.

Lenke til kommentar

Pappa hadde en av de dårlige motorene, den havarerte mens jeg kjørte bilen.. Jippi!

 

Trødde inn clutchen for å gire til tredje, da ruste den seg opp forbi sperra og daua før jeg rakk å få ut clutchen..

 

Starta motoren igjen, da blinka det juletre av lamper i dashen, og rådebank var et faktum..

 

Der var det en kombinasjon av for trang oljekanal i blokka (som er feilen på de) og at en oljetetning imot kompressordelen av turbo røk (noe som førte til olje i innsugsluften).. Som de fleste vet har ikke diesler spjeld, men regulerer turtall vha tilførsel av drivstoff... Og oljen forbrant like fint som diesel så da rusa den seg opp, som førte til mer olje i luften som førte til over rusing og mangel på smøring pga trang smørekanal...

 

Alt det DAGEN før en skulle komme å kjøpe den.. Han fikk ny motor og turbo, ic etc på garantien =)

 

Men som regel får man det på garantien om det er pga den trange smørekanalen.

 

 

 

Hmm, selv om garantien på selve bilen er utløpt? Vet du hvordan jeg sjekker om jeg har en av de dårlige motorene?

 

Her er forresten et bedre bilde av resultatet på sotinga (rakk bare 1 vindu)

 

20140925_081734.jpg?_subject_uid=2160941

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Får undersøke litt. Husker ikke km akkurat nå, tror det er rundt 100k km.

 

Sendte forresten epost til Subaru forhandler i Norge, bare for å sjekke hvor mye sportsgrille koster her. Var ikke uforventa med prisen for å være Norge...

 

 

Hei

 

Kan skaffe sportsgrill til Subaru Forester 2010 modell. Grillen koster 4660,- + 1500,- i lakkering. Det tar ca. 12 dager og skaffe den.

 

Koster vel 1300kr på Ebay for OEM grille, men jeg er usikker på om den passer. På Ebay er det bare oppgitt at den passer på 2.5L modellene, men 2L og 2.5L 2010 Forester har vel nøyaktig samme grille kan jeg tenke meg....?

Lenke til kommentar

Beste måten vil nok være å tette igjen luftinntaket med en klut/håndkle eller spraye CO2 i inntaket, muligens med kombinasjon av clutch og håndbrekk, men det er ikke alltid man har tid/tilgang til å gjøre dette. Det er ihvertfall en god grunn til å passe ekstra godt på diesel-motorer.

Lenke til kommentar

Tvilsomt.. Med mindre clutchen er kraftig underdimensjonert, så skal bremser etc være konstruert slik at man kan kvele motor om det trengs...

Fet om man har rwd da.. Burnout with burnout of engine :-D

Når dieselmotoren din gjør 7-8000 rpm er det snakk om krefter clutchen ikke er ment å skulle stoppe.

 

Bremsene er ikke noe problem, clutch kan lett være det når man snakker om "runaway diesel engine"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...