Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

S50 sitter nok ikke til vanlig i en 523, sikker på at du ikke mener M50?

 

 

EDIT:

 

For øvrig tror jeg at jeg vet hvor du vil hen. BMW har vært muligens noe rotete der. Først hadde du M50B25 som var støpejernblokk med alutopp og hadde 192hk, bilene med den motoren het 325 og 525. Så lagde de en alublokk og alutopp og kalte den M52. M52B25 hadde også slagvolum på 2,5L, men modellene den satt i het 523 og 323. Antall hestekrefter var likt, men du hadde bedre dreiemoment ved lavere turtall. Vanlig M50 hadde ikke vanos, mens M50TU (technical upgrade) hadde vanos på innsug. M52 har hatt vanos på innsug og M52TU har hatt vanos både på innsug og eksos.

 

M50 sitter for øvrig ikke i E39, der er det M52 og M54. Enda mer forvirrende er det når første E39 hadde M52B20 og 150hk og de senere hadde M54B22 med 170hk, men begge het 520i. Så en nyere E39 520i kunne ha like mange hester som en eldre E39 523i (men 523 hadde 2,5L i slagvolum og fikk alle hestene sine ved litt lavere turtall).

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

S50 finnes kun i B30 og B32, og M50/S50 finner du heller ikke i x23 varianter.

 

523 og 525 er faktisk ganske spesielle tilfeller da kun M52 kom i 523-varianter, mens M50 og M54 finner du kun i 525. Så har du jo selvsagt 520 variantene var 2.0L før facelift og 2.2L etter facelift. For å ikke nevne forskjellen mellom S/M, B/TUB/D/TUD.

 

Moral of the story: BMW er et clusterfuck når det kommer til motorer og betegnelse.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker sikkert ikke rett motorkode, men på meca sin side stod både en 523 jeg søkte opp med reg nr og en 525 med dønn samme motorkode som endte på 25= 2,5 liter, right?
Den ene hadde 170 hk og den andre 192. Hva utgjør 22hk i forskjell på 2 motorer med samme kode og hva må jeg gjøre med første motor for å få de 22hk ekstra?


Svaret ligger sikkert en plass i innleggene over her men jeg er for trøtt i trynet til å klare å se det

 

Rettelse nr3: Så feil.. :p

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Ja, var inne å sjekka motorkoder på meca og la plutselig merke til en bitteliten forskjell som ikke jeg så når jeg var skamtrøtt og kikka på det. M52 vs M54..

Som da leder meg til å be dere overse spørsmålene i posten over :p

 

Jeg har kjørt E39 touring med 2 liter 150 hk, og det kan jeg ikke påstå var veldig sprekt, hvordan er 170 hk i forhold? Ønsker den å spinne på noe annet enn første gir ? :p

Lenke til kommentar

Motorkodene til BMW starter først med M og et nummer som er motorversjonen, evt har en TU = technical upgrade og ender opp med B og et nummer. B står for "bore" og er altså volumet i dl. 25 er 2,5L.

 

170 er nok litt bedre enn 150, men det er kanskje like greit å kjøpe en 3 serie som er en del kilo lettere? Evt hive ut baksetet og reservedekk for å få mindre vekt bak.

Lenke til kommentar

Jeg har en 520 facelift, så i min så sitter det en M54B22 (M54 Benzin 2.2 bore) med 170hk. I prelift 520 så var det en M52B20 (M52 Benzin 2.0 bore), så de ekstra hestekreftene kommer for det meste fra økt volum. Men M54 er en mye lettere (alublokk) motor med mye bedre dreiemoment på lavt turtall, så økt effekt er ikke bare forbedringen med M54.

 

170hk på 1,6 tonn er ikke det sprekeste du kan få, men den drar bedre enn de fleste late familiebilene som kjører på veiene, og jeg er godt fornøyd med kreftene når pedalen er i bunn. Det er uansett nok for meg som fortsatt er nokså fersk bak rattet og betaler en formue i forsikring.

 

Jeg er så kjedelig at jeg ikke gjør burnouts, så om du får hjulspinn på høyere gir må du spørre noen andre om. Det er nok en liten forskjell mellom prelift og facelift, men om prelift var døv så vil neppe faceliften imponere deg. :wee:

 

 

Motorkodene til BMW starter først med M og et nummer som er motorversjonen, evt har en TU = technical upgrade og ender opp med B og et nummer. B står for "bore" og er altså volumet i dl. 25 er 2,5L.

 

170 er nok litt bedre enn 150, men det er kanskje like greit å kjøpe en 3 serie som er en del kilo lettere? Evt hive ut baksetet og reservedekk for å få mindre vekt bak.

 

B står vel for Benzin, og D for Diesel. No?

 

Når det kommer til E46 (3-serie) vs E39 (5-serie) så synes jeg E39 ser mye bedre ut, men dette er jo selvsagt en smaksak. BMW og kjøperne er også litt kjipere på ekstrautstyr til E46, noe som resulterer i at de som selger godt utstyrte 3-serier ofte tar seg godt betalt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Motorkodene til BMW starter først med M og et nummer som er motorversjonen, evt har en TU = technical upgrade og ender opp med B og et nummer. B står for "bore" og er altså volumet i dl. 25 er 2,5L.

 

170 er nok litt bedre enn 150, men det er kanskje like greit å kjøpe en 3 serie som er en del kilo lettere? Evt hive ut baksetet og reservedekk for å få mindre vekt bak.

Har funnet en gørrsexy 5 serie innenfor prisområdet mitt, som ser strøken ut. Stikker mest sannsylig å ser på den morra.

 

Har en del kamerater som er ganske drevne på BMW, så får vel evt bytte motor om det er for slapt :p

Lenke til kommentar

Hoho da har man kjøpt seg en løen 523i 10 k under hva den lå til på finn :p
Var klar til å gå etter å ha påpekt diverse ting jeg ikke var happy med, så ja jeg 25k eller så går jeg nå, så fikk jeg den for det ja..

Ubrukelig lavt senket på coilovere, så den skal heves i morra.. Subber nesten på singel, må bytte LMM og ha en skikkelig service på motor med plugger olje og filtere, så satser jeg på jeg finner 70 hester til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...