Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Har foreløpig ikke lagt merke til at jeg får mer riper i lakken enn ved manuell vask for å være ærlig..

Du må som regel ha en spesiell lyssetting osv. for å kunne se det noe særlig.

Alternativet for min del er så kjedelig og tidskrevende at det er sjeldent jeg vasker bilen for hånd.

Da leverer jeg heller bilen inn for en skikkelig håndvask + polering en gang i blant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk på XY i løkkeveien Henrik, kanon selvvask (under oppgradering nå, åpner 18 august) Kan ta deg god tid og egne produkter når det ikke er kø også! :)

Fikk en pelle ny blå caddy på gamle jobben, den ble jevnlig vasket i maskinvask på Statoil (stort sett en av de dyreste valgene, med "polering") Var ikke problemer å se vaskeripene i lakken etter noen få mnd.

Hadde madammens i maskinvask for første og siste gang før ferien (selvvasken stengt, halv pris på maskinvask og dårlig tid), stygt merke på ene felgen var resultatet.. Heldigvis på den felgen som er skeiv og allerede skrapt opp.

post-91749-0-52478900-1407745996_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en dyrere bil, så hadde jeg nok brydd meg litt mer om lakken. Er ikke sånn kjempe motivert for å bruke masse tid og penger på en 12år gammel Passat :p

Edit: Dessuten går det jo an å velge børsteløs. Får bort den værste møkka..

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Har foreløpig ikke lagt merke til at jeg får mer riper i lakken enn ved manuell vask for å være ærlig..

Har i hovedsak brukt nyere vaskemaskiner på arbeidsbilen, og kan vel si så sant som det er at jeg tror ikke noen av ripene på den kommer fra en slik maskin.

Tror ikke en maskin lenger er like hard og slem mot lakken som de har rykte på seg å være.

Lenke til kommentar

Jeg går for selvvask, tar litt lengre tid. Men lakken setter pris på det! :) Har en like gammel bil selv, men er ganske fin finish på den, så prøver å forlenge det etter beste evne. Tar gjerne med meg egen avfetting som sparer penger + gir bedre resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Stikk på XY i løkkeveien Henrik, kanon selvvask (under oppgradering nå, åpner 18 august) Kan ta deg god tid og egne produkter når det ikke er kø også! :)

Blir nok litt langt å kjøre, så da blir det nok heller selvvasken på Statoil (Forus) i så tilfellet.

Men, den er som regel veldig trafikkert.

Lenke til kommentar

Sandnes gutt? :O Eg som hadde litt forhåpninger for deg ;)

Er ikke fornøyd med selvvasken på Statoil, er for værutsatt (XY står du jo under bakken i fin temperatur) også er det dårlig trykk på avfettingen. I tillegg dreper den plastidip, noe begge bilene har..

Lenke til kommentar

Da nå du være enten svaksynt, eller så vasker du ikke bilen din riktig for hånd :p Riktig håndvask = 0 riper.

Maskinvask kjører på med harde børster mens sand og skitt fremdeles ligger på bilen.

Lenke til kommentar

Da nå du være enten svaksynt, eller så vasker du ikke bilen din riktig for hånd :p Riktig håndvask = 0 riper.

Maskinvask kjører på med harde børster mens sand og skitt fremdeles ligger på bilen.

Maskinvask har uten tvil blitt mye bedre og bilen får betydelig større mengde med vann på bilen før børstene kommer kontra når du vasker selv. Største feilen de gjør er at avfettingen blir værende på for kort og ikke får jobbet. Dette gjør at de må ha en sterkere blanding som skader lakken mer. Børstene i seg selv gir litt hardere behandling enn jeg foretrekker, men langt mildere enn tidligere generasjoner.

Lenke til kommentar

Dersom det fortsatt finnes børstevasker som "går rett på" skal jeg være påpasselig med at programmet høytrykkspuler bilen min før den går løs med børstene. (Trodde ærlig talt at dette var standard samt at alle moderne maskinvaskanlegg har børster av et type stoff som ikke samlet skitt/stein)

Lenke til kommentar

Dersom det fortsatt finnes børstevasker som "går rett på" skal jeg være påpasselig med at programmet høytrykkspuler bilen min før den går løs med børstene. (Trodde ærlig talt at dette var standard samt at alle moderne maskinvaskanlegg har børster av et type stoff som ikke samlet skitt/stein)

Billigste vasken med børster på Shell, høyttrykkspyler før den går løs med børstene. Som du sier, skulle tro det var ganske standard nå om dagen?

Lenke til kommentar

Det er ganske lett å se forskjell på biler som blir vasket i maskin og de som ikke blir det. I hvertfall for oss som polerer litt. Man ser det særlig som langsgående medium dype riper/swirls.

Meeeen, det er som oftest greit å korrigere bort. Sett i forhold til Ola Nordmann som dryler på med Zalo og gammel svamp på tørr lakk og begynner å gnikke så er børstevask en god del bedre. :)

Lenke til kommentar
Billigste vasken med børster på Shell, høyttrykkspyler før den går løs med børstene. Som du sier, skulle tro det var ganske standard nå om dagen?

Høytrykkspyling fjerner ikke alt :)

Når jeg vasker for hånd så tar det i hvertfall en halvtime før jeg i det hele tatt er i nærheten av bilen med noe som kan ligne på berøring. Og det er når det gjøres kjappt og gæli i selvvasken.

Først flere runder med avfetting som skal virke, så flere runder med høytrykk skum fra lang avstand oppå avfettinga (ghetto forsøk på foam-gun) og så la det ligge lenge og holde ting fuktig slik at kjemikaliene gjør jobben.

Det er hardt å prøve å vaske bil skikkelig når man ikke har eget hus og garasje :(

Lenke til kommentar

Det er hardt å prøve å vaske bil skikkelig når man ikke har eget hus og garasje :(

Kjenner til det! :) Bor i borettslag uten tilgang til vannslange eller en plass å stå :( Plager fra tid til annen en kompis ellers blir det selvvask, gjerne med egne produkter.

Lenke til kommentar

Noen her som har tips til hvordan en 18-åring i Follo/Oslo-området kan begynne med noe motorsport? Har kjørt litt gokart med kompiser og satt nesten banerekord på det ene stedet jeg kjørte. Kjørelæreren min har også sagt at jeg har et stort talent for drifting når vi var på glattkjøring, haha. Så potensielt talent blandet med veldig stor interesse og entusiasme gjør at jeg har veldig lyst å begynne på noe. Forslag eller tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...