Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg er glad for at jeg fikk meg automat. Selvsagt har manuell sin sjarm, men å kjøre på motorveien med cruisekontroll og automat er fantastisk. Den har også spart meg for mye smerte med f.eks lukeparkering i sterk helling.

 

Kunne godt tenkt meg en bil med manuell i fremtiden, men det tror jeg må bli en morobil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er glad for at jeg fikk meg automat. Selvsagt har manuell sin sjarm, men å kjøre på motorveien med cruisekontroll og automat er fantastisk. Den har også spart meg for mye smerte med f.eks lukeparkering i sterk helling.

 

Kunne godt tenkt meg en bil med manuell i fremtiden, men det tror jeg må bli en morobil.

 

Jeg har vært inne på tanken jeg også, men har nå funnet ut at bilen er såpass gammel og lite verd at jeg heller beholder den til jeg iallefall har betalt lånet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Det er vel en pakning du kan bytte på toppdekselet.

Kan ja, men du må ikke bytte den pakningen om du skrur av toppdekselet.
Ja, de holder seg vel greit :)
Lenke til kommentar

Hadde min babby's first RWD-experience her om dagen. Skulle opp en veldig bratt grusvei med en asfaltkant midt i. Siden jeg var redd for å skrape opp understellet (yey senk) så tok jeg ikke fart, men istedet måtte gi skikkelig med gass for å klatre opp kanten, og da fikk jeg kastet litt grus bak meg. :wee:

Lenke til kommentar

Snakket om toppen, ja. Men siden du spør, angrer ikke så forferdelig, er jo greit å ha når det er mye trafikk og sånt, men savner manuell veldig mye da det i min mening er halve moroa med bilkjøring. Men er ganske fersk bil, kjøpte den i april og begynte å bruke den i juni når jeg fikk lappen. Men siden bilen min er så strøken og fin til prisklassen har jeg dog bestemt meg for å smøre meg godt med tålmodighet og ha den fram til jeg har spart opp nok til å kjøpe en real oppgradering (kanskje E60 elns).

 

Men om jeg ikke trenger å bytte pakningen (med mindre den er billig og grei å få tak i, skal en tur innom GS snart), så kan jeg vel få sjekket under der. Hvordan tyder jeg kjørelengde? Motoren skal angivelig ha gått ca 110.000 kilometer mindre enn karosseriet, så skal vel kunne sees ganske greit.

Endret av Jesse Pinkman
Lenke til kommentar

http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=1.810.3655&page=3&make=0.810&sort=0&ref=fas&finnkode=49902703&searchclickthrough=true

 

vurderer litt å kanskje bytte imprezaen med denne her...

 

Hva betyr atfd?

 

2010 impreza diesel vs denne??

ATFD har jeg aldri hørt om, men jeg kan si så mye at det IKKE er en S turbo, for det er navnet på modellen før, den som jeg har :p Det der er en XT turbo :p

 

Kanskje ATFD er selgers nye forkortelse for Automatic Transmission Fourwheel Drive ? :p

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Hmm, tenkte jeg skulle prøve å dra ut en av plugghettene i dag for å kjenne forskjell mellom såkalt "misfire" og vanlig vibrasjon... Gjorde det mens motoren var igang (kanskje dumt?) og fikk da støt så det holdt! Selv om jeg bare tok i gummihetta. Det skal vel egentlig ikke skje?

 

Saken er jo den at jeg måtte skifte toppdekselpakningene i fjor høst og da var plugghullene fulle av olje. Sannsynligvis har det da trekt noe olje inn i plugghettene og noe av strømmen vil da hoppe over til blokka/jord. Tenker jeg riktig da? Bilen føles grei ellers, men den vibrerer litt på tomgang, dog ikke i nærheten av når jeg tok vekk den ene plugghetta. :)

Lenke til kommentar

Hvor nøyaktig blir det da, og er det enkelt å gjøre? Må jeg ikke bytte diverse ting når jeg først åpner toppen? Er en 1997 520i.

 

Remove the front valve cover and take photos of the head and cams before you remove or touch anything. This is not a 100% indication but the color of the deposits can determine the approximate mileage of the engine. Color can also vary based on how well the car was maintained. But typically if the head is silverish to very light gold the engine can be 20k miles or lower. 20k-50k the color should be a light golden to light bronze with no sludge build up yet. 50k-100k the color may be dark golden to brown and some sludge may be present but not excessive. 100-150K the color will be brown to very dark brown and sludge more than likely present and possibly very thick. Over 150k will be just plain nasty!

 

Ikke veldig nøyaktig, men kan brukes til å avgjøre om motoren er kjørt ca like langt som påstådd. Kan også ta en kompressjonstest for å sjekke slitasje på sylindre.

Lenke til kommentar

Hmm, tenkte jeg skulle prøve å dra ut en av plugghettene i dag for å kjenne forskjell mellom såkalt "misfire" og vanlig vibrasjon... Gjorde det mens motoren var igang (kanskje dumt?) og fikk da støt så det holdt! Selv om jeg bare tok i gummihetta. Det skal vel egentlig ikke skje?

 

Saken er jo den at jeg måtte skifte toppdekselpakningene i fjor høst og da var plugghullene fulle av olje. Sannsynligvis har det da trekt noe olje inn i plugghettene og noe av strømmen vil da hoppe over til blokka/jord. Tenker jeg riktig da? Bilen føles grei ellers, men den vibrerer litt på tomgang, dog ikke i nærheten av når jeg tok vekk den ene plugghetta. :)

Er slik jeg har gjort det i alle år, bare bruk tykke hansker :D eller dra ut på pluggen, ikke coil/fordeler.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte kanskje litt dårlig... :p

 

Plugghettene er sånne lange gummidekte "staver" som stikker kanskje 10cm ned fra toppdekselet. Da skal jeg vel ikke få støt når jeg tar på øvre del? De var litt fuktige på utsiden, så da antar jeg at de er det inni også... Tanken er da at noe strøm vil lekke til jord og skape dårlig tomgang. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer hvilken motorolje jeg skal putte i bilen. Det er en M52B20 og forrige eier har åpenbart brukt fullsyntetisk Castrol, ligger 2 stk 1L flasker bak. Den ene er 0W-30 og den andre 0W-40. Jeg bor på Vestlandet, så tenkte i utgangspunktet at det ikke er vits i å ha en så lettflytende olje ved starttemperatur når det såvidt blir minusgrader her, toppen -10 eller -15 i noen dager. Hadde nok greid meg helt fint med 10W eller i den dur. På en annen side så bruker ikke motoren noe olje per nå (etter det jeg kan se) så det er kanskje like greit å holde seg til samme viskøsitet?

 

Tenker å fortsette med Castrol, deres nettside i Norge foreslo 0W-40 og den internasjonale 5W-40. Kommer nok ikke til å kjøre noe særlig mer enn 10k før neste skift, så kanskje like greit å gå for Castrol Edge 0W-40 nå som vinteren nærmer seg? Tenker å få bestilt i dag/i morgen så jeg får den biten unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...