Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være et poeng, men cruise control på norske veier er ikke veldig velykket imo. Det er sjelden jeg kjører sammenhengende i fartsgrensen i lengre perioder uten at farten settes ned periodesvis pga. en campingvogn, pensjonist el. Fungerer best på E18 og det er vel ikke snakk om fotobokser der.

Lenke til kommentar

Det kan være et poeng, men cruise control på norske veier er ikke veldig velykket imo. Det er sjelden jeg kjører sammenhengende i fartsgrensen i lengre perioder uten at farten settes ned periodesvis pga. en campingvogn, pensjonist el. Fungerer best på E18 og det er vel ikke snakk om fotobokser der.

Hva sa du?

Etter jeg fikk bil med cruisecontrol blir jeg sliten av å kjøre bil som ikke har det.

Lenke til kommentar

Hva sa du?

Etter jeg fikk bil med cruisecontrol blir jeg sliten av å kjøre bil som ikke har det.

Jeg blir sykt ødelagt i kneet av og måtte holde inne gassen hele tiden :/ Har faktisk ikke cruise control i min. Men det absolutt deiligste er Adaptiv CC, som følger etter bilen foran, bremser om bilen foran gjør det osv. I tilegg kan du feks bare legge deg ut i venstre fila, så vil den gasse opp automatisk får og ta en forbikjøring.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid CC jeg! Men jeg merker godt at INGEN andre gjør det.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Jeg savner ikke CC; syns på en måte det blir kjedelig kjøring av det.

Kan sannsynligvis ettermontere det uten større problemer eller kostnader, men ser ikke helt poenget.

Men selv uten CC vet jeg å holde jevn fart, i motsetning til mange andre. Nesten så jeg blir irritert på de som jeg kjører forbi og plutselig henger seg på så fint og jevnt. Men gi meg nok svinger etter hverandre og de er borte. :yes:

Lenke til kommentar

Jevnt, da snakker jeg innenfor 1 km/t. De fleste CC-systemer har 0.5 km/t +/- feilmargin. Opplevde stadig folk som lå fire billengder forran meg, og jeg kjørte i samme fart når jeg la meg bak, som plutselig sakker ned 1 km/t og kommer sigende mot meg. For meg som har dårlig dybdesyn blir det et helvette å kompensere for, så jeg ender vanligvsi med å legge meg forrerst :p

Lenke til kommentar

Min mor skal kjøpe NY (ikke brukt) bil til 350.000kr max. Og da skal jeg overta den så skal ho få min golf.

Og siden jeg kan mest om bil skal jeg få velge bilen også. Noen som vet om en bil helst i Golf klassen som man kan ta ESP/Tracion control osv HELT AV?

Snuser litt på en 1,4TSI 160hk golf m/ DSG kassa eller Citroen DS3 THP 150hk manuell, men disse kan ikke ESP gå helt av. Noe som ødlegger kjøregleden endel :/

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Å skru ESP/TC helt av er tilnærmet en umulighet, og har vært diskutert tidligere i tråden. Enkelte biler kan tolerere at du tar sikringen, men da mister du også ABS.

Hva er det med ESP som ødelegger kjøregleden da? Vil du leke så klarer ikke slike systemer å stoppe deg fra å ende i grøfta uansett. Er du sikker på at det ikke er bakhjulstrekk du faktisk savner, mens du legger skylden på ESP/TC?

Lenke til kommentar

Forøvrig må jeg si at jeg liker ESP-en på nyere Astraer. Griper inn tidlig ved vanlig kjøring, og kjører man aggressivt så får man passelig til sleng før den gjør noe.

Astra med adaptivt understell, 1.4 liters turbomotor, og helt greit med ekstrautstyr lander forøvrig på rett under 300k. Kan være et alternativ.

Men det virker som om du vil ha kjøreglede, og så ser du på automat? Hvorfor?

Lenke til kommentar

Når ESP er "av" på golfen, så er det svært lite den tillater . Må være nærmest is får man faktisk skal få lov å bruke brekket og få en sladd hvor man kan gi gass får komme ut av den. Ellers så bremser bilen helt fullstendig opp. Jeg vil jo heller ikke kjøre så aggressivt at jeg står i fare får å havne i grøfta heller når jeg skal leke. Så da er det fint og ha en bil som tillater endel eller alt. Er noen av DS3ene hvor dette kan slås helt av faktisk :)

Jann-Ove: Er bare vis jeg skal ha Golf igjen, så vil jeg gjerne ha automat får jeg er ganske fan av den DSG kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...