Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sendt de en mail, men vet ikke om jeg har lyst til å bruke akkurat det firmaet. Tatt grunnkurs og mopedlappen der, og det virker litt halvveis. Summerte det obligatoriske på dettsiden dems og kom til 25000. Er det normalt?

Kan prøve å ramse opp cirka-pris på det jeg betalte.

Veiledningstime 1 - 600kr

Glattkjøring inkl. NAF-gebyr - 4200kr

Veiledningstime 2 - 1200kr

Landeveiskjøring - 6500kr

Teoriprøve - 540kr

Oppkjøring inkl. oppvarmingstime - 3000kr

 

Så alt det obligatoriske kostet rundt 16000 for meg. Utenom trafikalt grunnkurs og mørkekjøring, da. Men priser kan variere mye, så ring rundt til forskjellige kjøreskoler rundt deg og se hva det kommer på :)

Endret av Jesse Pinkman
Lenke til kommentar

Jesus christ. 5600kr for 5L med OEM girolje. I det minste så får jeg 20L med ATF for samme prisen. Nesten slik at jeg kan flushe kassen og selge resten.

OEM girolje? :p er ikke forskjell på olje til 1100kr litern, og 500kr litern :p Bortsett bra BMW merket....

Lenke til kommentar

Byttet ATF olje og filter på Audien i dag. Bunnpanna og magnetene var helt fulle av grums. Masse grums! Så det var rimelig greit å få det byttet. Brukte olje kjøpt hos Audi da disse kassene (5HP19) er veldig kresne. :)

Lenke til kommentar

Var det som var planen min også. Tror ikke den har fått byttet ATF og filter på en stund. Har ikke problemer med automatkassen forsåvidt, men det skal jo ikke være slik at jeg skal vente til den blir dårlig før jeg flusher.

 

Oppdaget en mindre oljelekkasje også. Det er bare drypping, og det ser ut som det kommer fra VANOS-slangen eller oljepannen, så tror jeg må bytte noen pakninger eller slanger ved servicen jeg skal ta snart. Absolutt ikke noe jeg er blid for å se på en gammel-ny bil, men sånn er det vel. Ingenting jeg ikke skal klare å fikse.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Sendt de en mail, men vet ikke om jeg har lyst til å bruke akkurat det firmaet. Tatt grunnkurs og mopedlappen der, og det virker litt halvveis. Summerte det obligatoriske på dettsiden dems og kom til 25000. Er det normalt?

Kan prøve å ramse opp cirka-pris på det jeg betalte.

Veiledningstime 1 - 600kr

Glattkjøring inkl. NAF-gebyr - 4200kr

Veiledningstime 2 - 1200kr

Landeveiskjøring - 6500kr

Teoriprøve - 540kr

Oppkjøring inkl. oppvarmingstime - 3000kr

 

Så alt det obligatoriske kostet rundt 16000 for meg. Utenom trafikalt grunnkurs og mørkekjøring, da. Men priser kan variere mye, så ring rundt til forskjellige kjøreskoler rundt deg og se hva det kommer på :)

 

Hadde du kartkjøring?

Ser NB Trafikkskole har det obligatoriske for 13100. Det høres egentlig ut som en grei sum.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en spesielt dyr trafikkskole, men de har en spesielt god opplæring også da. Legger man sammen alt det obligatoriske der kommer man på i overkant av 21000, og det er før hver time (650) eller dobbeltime (1300). Jeg hadde aldri en singeltime.

 

Edit: Ca. 24000, om ikke litt mer.. Så, det kan virke som jeg hadde mange kjøretimer, men det hadde jeg ikke. Hadde bare 2 ikke-obligatoriske eller noe i den duren..

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Var det som var planen min også. Tror ikke den har fått byttet ATF og filter på en stund. Har ikke problemer med automatkassen forsåvidt, men det skal jo ikke være slik at jeg skal vente til den blir dårlig før jeg flusher.

 

Oppdaget en mindre oljelekkasje også. Det er bare drypping, og det ser ut som det kommer fra VANOS-slangen eller oljepannen, så tror jeg må bytte noen pakninger eller slanger ved servicen jeg skal ta snart. Absolutt ikke noe jeg er blid for å se på en gammel-ny bil, men sånn er det vel. Ingenting jeg ikke skal klare å fikse.

Det gikk fint å gjøre det selv, men ved selve fylleprosedyren kan det være greit å være to. Nå vet jeg ikke åssen det er på BMW, men her så måtte jeg holde øye med temperaturen på girolja via VCDS samtidig som jeg fylte og gikk gjennom gira annenhver gang. Skal stoppe når tempen er mellom 30 og 45 grader, men det er ikke lett når det er 30 grader i lufta... Så jeg ble ferdig når tempen var litt over 40 grader. Mulig jeg etterfyller litt til høsten da man i kalde land bør gi seg når tempen er 35 grader. :)

Lenke til kommentar

Mye lettere å fylle til det renner over, starte motoren, kjøre igjennom girene og få olja opp i temperatur også etterfylle ved ~35 grader.

 

I utgangspunktet, ja, men da jeg gjorde det så hørte jeg det surklet nedi der og da måtte jeg fylle på mer olje før tempen var der den skulle. :)

 

Her er forøvrig bilde av den ene magneten...

20140721134424.jpg

 

Og bunnpanna før og etter:

20140721134558.jpg

 

20140721142151.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Mye lettere å fylle til det renner over, starte motoren, kjøre igjennom girene og få olja opp i temperatur også etterfylle ved ~35 grader.

 

I utgangspunktet, ja, men da jeg gjorde det så hørte jeg det surklet nedi der og da måtte jeg fylle på mer olje før tempen var der den skulle. :)

 

Her er forøvrig bilde av den ene magneten...

20140721134424.jpg

 

Og bunnpanna før og etter:

20140721134558.jpg

 

20140721142151.jpg

 

 

Hvordan girer automaten før og etter oljeskifte da?

Lenke til kommentar

 

Hvordan girer automaten før og etter oljeskifte da?

Den var ganske bra før, men girskiftene nå er knapt merkbare. Har dog fortsatt et lite klunk når jeg setter den i revers, men alt fungerer som det skal og ingen sluring i revers (var ikke det før heller heldigvis). :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk mindre "slag" når jeg gikk fra nøytral til kjør/revers og mindre merkbar giring. Jeg tok også ut ventilhuset for å fjerne enda mer olje. Men neste gang, så skal jeg kjøpe inn dobbelt så mye olje for å gjøre prosessen to ganger på rappen. Allerede ved etterpåfylling, så kom det ut tilgriset olje.

Lenke til kommentar

Når man kjører oljeskift på automatkasse er det jo stort sett å foretrekke med en skikkelig flushing.

 

På gode gamle amerikanere har jeg alltid først kjørt gjennom olje gjennom å koble fra oljekjøleren, satt slangen inn til girkassa rett nedi tønna med girolje, og ut-siden rett ned i spilloljefatet.

Så har jeg kjørt gjennom til det som kommer ut er rent, deretter har jeg plukket ned bunnpannen og byttet filter før jeg har fylt opp med ren og fin olje.

 

Det går noen liter, men jeg betaler så lite for olje at det er helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...