Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal ha E85 og den effekten jeg vil ha må jeg bytte større dyser, og jeg har de største dysene det går an å få på side feed... Så jeg må bygge om til top feed dyser, og bare ombyggingskit til det koster 1900 kr, så må jeg ha 12-1300 cc dyser, godt over 5000 om ikke mer, og for å fore de dysene må jeg ha en enda heftigere pumpe enn 340 lph pumpen jeg har nå, så nei blir ikke E85

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Okei, da skjønner jeg Hardboiled.

Når bør man begynne med kjøretimer hvis man vil ha oppkjøring den dagen man fyller år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Okei, kjører ganske bra nå. Takler rundkjøringer og bykjøringer helt greit.

Da venter jeg til neste sommer og tar lappen neste vår.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha E85 og den effekten jeg vil ha må jeg bytte større dyser, og jeg har de største dysene det går an å få på side feed... Så jeg må bygge om til top feed dyser, og bare ombyggingskit til det koster 1900 kr, så må jeg ha 12-1300 cc dyser, godt over 5000 om ikke mer, og for å fore de dysene må jeg ha en enda heftigere pumpe enn 340 lph pumpen jeg har nå, så nei blir ikke E85

E85 tar også sin omgang på pakningene dine, spesielt slanger og pakninger for drivstoff. Med tanke på at E85-satsingen har dauet ut, at det krever konverteringer på noen biler, samt gir 30% mindre rekkevidde så er det no-go for min del.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg også begynte alt for sent, men klarte å bli ferdig med alt obligatorisk kjapt og fikk oppkjøring tre uker etter jeg fylte atten, selv om alle rundt meg var sikre på at jeg skulle bli ferdig flere måneder senere. Men varierer jo mye på hvor bratt læringskurve du har og hvor fort kjøreskolen din har ledig timer. Selvsagt også hvor fort du får ledig oppkjøringstime når du først er ferdig.

Lenke til kommentar

Jeg startet veldig tidlig, noe som hjalp meg til å bli en god sjåfør. Var ferdig med alt det obligatoriske mange måneder før oppkjøringen, så da var det bare å vente på lappen.. Lappen ble tatt på 18-års dagen uten noen negative kommentarer og teorien som jeg tok når jeg var 17,5 ble bestått på første forsøk med kun én feil.

Jeg er svært happy med det, men jeg vet at det først er etter førerkortet ligger i lommeboka at den virkelige opplæringen begynner. Keep that in mind! :)

Lenke til kommentar

Som sensoren hadde sagt til ene kollegaen min; "Gratulerer, du har bestått førerprøven, men ikke tro at du kan kjøre bil!"

Jeg merket selv når jeg kom ut på veien alene at det var mye å lære av samspill osv med annen trafikk.

Er mange av de middelaldrende sjåførene som aldri i verden hadde bestått dagens teori/førerprøve slik som de kjører..

Utrolig mange som ikke har skjønt at i norge kjører man i høyre fil såfremt man ikke skal forbi osv.. Men må vel kule ned litt nå eller skrive i trafikalsk klagemur tråden :p

Lenke til kommentar

Når jeg øvelseskjørte med en "L" bakpå så ble jeg alltid forbikjørt og presset langt opp i ræva for ingen annen grunn enn at jeg øvelseskjørte. Lot være å ha "L'en" på så ofte det lot seg gjøre, så folk behandlet meg som en vanlig bilist istedenfor. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...