Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel ikke mange år tilbake det var en ulykke mellom to andre biler heller, hvor den ene hadde spunnet ut og laget mye røyk og den andre bare måkte på inn i røyken.

Den ulykken var jeg vitne til.. Var ikke veldig alvorlig den, de var igang ikke veldig lenge etterpå.

Samme året var det to stk volvo mursteiner som lå i "twin drift" i langsvingen, den ene fikk kontra på vei ut og de klinka sammen 2 ganger før de spratt til hver sin side av banen.. Den var bare komisk å se på da..

Er mange erfarne folk der, men du vil alltid møte på flere amatører, som kanskje gjør amatørmessige feil (eller amatørmessige feil gjort av erfarne). Så skjønner godt at du ikke ønsker å kjøre der, Hardboiled.

Ja er nettopp amatørene jeg er redd for.

Skal ikke påstå at jeg er proff bilracing sjåfør, men jeg har kjørt gokart på nivået over hobby i 7-8 år, så har god forståelse for oppførsel på bane, og har også vært ute for folk uten forståelse bare i gokart, og der er det skummelt nok.

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Den ulykken var jeg vitne til.. Var ikke veldig alvorlig den, de var igang ikke veldig lenge etterpå.

Den var ikke så veldig alvorlig nei, det ble jo ingen personskader etter hva jeg husker. Men det er jo åpenbart at det er for lite opplæring blant folket som skal ut på banen i forkant om hva de skal gjøre i de forskjellige situasjonene.

Store mengder blårøyk og dårlig sikt er jo ikke akkurat et argument for å gi på inn i røyken..

Er mange erfarne folk der, men du vil alltid møte på flere amatører, som kanskje gjør amatørmessige feil (eller amatørmessige feil gjort av erfarne).

Det er mange som vet hva de driver med på gatebil (og andre treff) når det kommer til kjøring, det er det ingen tvil på. Men jeg sitter igjen med et inntrykk av at mange av disse erfarne gjerne går over stokk og stein i det øyeblikket de er på bana på gatebil. Og blir ikke svartflagget for det.

Det eksisterer vel en del klipp i fra fjor hvor Aasbø elegant viser at selv han kan oppføre seg som en idiot når han er på bane.

Lenke til kommentar

Dette klippet du tenker på, Hansien ?

Jeg syns det ser ut som ulykken har skjedd ca her *se bilde*

Se der ja nå kom det oppdatering på VG, Vertical sine facebook venner hadde rett..

Ulykken skjedde under programmet «Banekjøring Gatebil». En bil fikk stans, fører og passasjer gikk ut av bilen, og ble påkjørt av en annen deltager, opplyser politiet.
Lenke til kommentar

Kan se ut som det er den korrekte plassen, ja. Uansett et merkelig sted for en ulykke. Er vel en ganske slak og oversiktlig sving som er før rettstrekket?

EDIT: Motorstansen (og eventuell brann) forklarer da saken.

Uansett veldig trist. Hva kan man nå forvente for frikjøring videre? Diverse restriksjoner eller lignende?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det kan jo se ut som en av bilene har fått oljeutblåsning (se oljesand under politibilen) også har vel den andre kommet i godt driv der, kommer jo om jeg ikke husker feil rundt den høyresvingen og ned en bakke ca samtidig så er nok ikke like lett å få stoppa / svingt unna...
Om det i tillegg var en uerfaren sjåfør så er det fort gjort å overkorrigere

Lenke til kommentar

Om det er den Supraen jeg tror det er, så ble den nettopp solgt. Altså er eier ganske fersk med bilen. Samtidig er det vell ingen hemmelighet at bilen nærmer seg, om den ikke har passert, et firesifret antall hestekrefter. Slikt går veldig galt veldig fort.

Men igjen, spekulasjoner.

EDIT:

En bil fikk stans på banen, og fører og passasjer gikk ut av bilen. de ble da påkjørt av en annen deltager, opplyser politiet.

Må jo i såfall være den hvite som har gjørt på de som kom ut av den blå?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil også tro at supraen har fått stopp, og den hvite har kjørt på de siden den står lenger nede på banen..

Og om det er den supraen jeg tror det er (kan sikkert være det er den du og tror det er ) :p
Så gikk den her i byen før med rundt 700hk

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor uberørt Supraen ser ut, og den hvite bilen har tydelige skader, så er det nok definitivt deltagerne i Supraen som har blitt påkjørt.

Hvis det utvikler seg til eventuelt dødsfall, kan vi vel nærmest si takk og farvel til videre frikjøring?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Neppe. Man kan derimot risikere å måtte ha et godkjent sikkerhetskurs før man får lov til å kjøre på bane. Som egentlig ikke hadde vært så dumt. Regel NR1 når du er ute for en ulykke eller at bilen din stopper er jo å bli værende i bilen til sikkerhetsmannskapet kommer. Så sant det ikke er en god grunn til å komme seg ut av bilen som en brann.

Lenke til kommentar

Nop, Kristiansand/Søgne, men det er mange år siden den ble solgt bort herfra.

Se litt nærmere på bildet på vg..

Supraen mangler venstre dør, og mellom supraen og sierraen (ellerhvadetnåer) så ligger det et blått dørlignende objekt..

Kan det være at supraen stod i banen der som oljesanden er, og de gikk ut av bilen der, så kom den hvite og pløyde i ræva på den og tok med seg døren ?

Rudskogen.jpg

Lenke til kommentar

Ahh, er kanskje ikke den jeg tenkte på likevell. Den hadde samme blåfarge, men ikke den hvite greia i frontruta, og så tror jeg den hadde carbonpanser også. Vet ikke hvem jeg helst ville vært, de som ble påkjørt eller han som kjørte på.

Har lyst å ta RX-7en på bane litt, men problemet er de 10.000 are folka som også skal kjøre på slike treff :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...