Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var temperaturen på vippepunktet igjen og vegvesenet salter som faen på snøfulle veier.

Jeg har opplevd tre hårete situasjoner i vinter og alle tre har kommet som følge av at vinterhjula mine ikke er lagd for å kjøre på 5cm med slaps.

Da jeg kjørte mot byen på E6 i morges så jeg en bil i motsatt felt som hadd fått rompa opp på midtrabatten og det er ikke sjelden jeg ser trailere få sleng på hengerne sine som følge av snø/vannplaning. Jeg synes faktisk veiene er mye tryggere når det ikke har vært salta, men bare brøyta jeg..

Jommen sa jeg trygg trafikk. Grr..

Også er det jo så bra for bilen attpåtil. Lurer på om jeg kan fakturere vegvesenet for saltskader på bilen min..?

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg kan fakturere vegvesenet for saltskader på bilen min..?

God idè! Skal vi alle begynne å sende regninger til vegvesenet for saltskader? Jeg er definitivt med på den!!!

I England kan man få erstatning av kommunen om man får skader på bilen som følge av dårlig veistandard. Kanskje vi skulle innført noe slikt her også, og da inkl. saltskader. Så hadde kommunene og veivesenet fått incentiver til å forbedre veistandarden og få fart på utviklingen av "smartsalt".

Lenke til kommentar

Fordi det er to bokser, så når du passer boks nr 2 så regner den ut hvor stor gjennomsnittshastigheten din er mellom de. Det vil si at selvom du bremser ned rett før boksen så vil du fremdeles ha en gjennomsnittsfart som er for høy.

å så den tar tiden fra første boks til andre liksom?

Lenke til kommentar

Fordi det er to bokser, så når du passer boks nr 2 så regner den ut hvor stor gjennomsnittshastigheten din er mellom de. Det vil si at selvom du bremser ned rett før boksen så vil du fremdeles ha en gjennomsnittsfart som er for høy.

Ikke bare på liksom, det er nettopp det som skjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et simpelt eksempel: Du passerer fotoboks 1 kl. 14:00:00, og passerer fotoboks 2 kl. 15:00:00. Mellom disse fotoboksene er det nøyaktig 60km, og du har brukt nøyaktig 1 time på reisen, din gjennomsnittshastighet er derfor 60km/t. Det spiller ingen rolle om du kjørte 300km/t de første 59 kilometerne og satt på en rasteplass frem til 14:59, det er hastigheten mellom boksene som teller (og jeg vil også gjette at de tar deg dersom du passerer dem i for høy fart, noe annet ville vært ulogisk).

Lenke til kommentar

Skal bl.a. komme slik bokser utenfor Tromsø. Det som kommer til å skje er at folk kjører ALT for sakte i redsel for å bli tatt. I tillegg er ikke de fleste klar over misvisninga på speedometeret så vi ender nok opp med at folk i praksis kjører i 70 i 80-sona. Det skal bli kos. Og før og etter fotobokssonen kommer folk til å kjøre som svin for å ta igjen det tapte. Da kommer vi nok til å se en del møteulykker i forbindelse med forbikjøring f. eks. Bra vegvesenet! I stedet for å innføre reelle tiltak som faktisk hjelper så gjøres det noe så enkelt som å bare sette opp noen bokser, som det i tillegg tjenes penger på, og så kan de si seg fornøyd med at de har gjort noe i arbeidet med å bedre trafikksikkerheten. :roll:

Lenke til kommentar

Skal bl.a. komme slik bokser utenfor Tromsø. Det som kommer til å skje er at folk kjører ALT for sakte i redsel for å bli tatt. I tillegg er ikke de fleste klar over misvisninga på speedometeret så vi ender nok opp med at folk i praksis kjører i 70 i 80-sona. Det skal bli kos. Og før og etter fotobokssonen kommer folk til å kjøre som svin for å ta igjen det tapte. Da kommer vi nok til å se en del møteulykker i forbindelse med forbikjøring f. eks. Bra vegvesenet! I stedet for å innføre reelle tiltak som faktisk hjelper så gjøres det noe så enkelt som å bare sette opp noen bokser, som det i tillegg tjenes penger på, og så kan de si seg fornøyd med at de har gjort noe i arbeidet med å bedre trafikksikkerheten. :roll:

Jeg håper bare det blir færre laserkontroller som følge av disse boksene. Er jo laserkontroller som er værst får det vet man jo sjeldent hvor er hend :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...