Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leide bil hos Avis, i "premium-klassen". Det som er synd er jo at man aldri vet hva man får. Trodde at vi skulle få noe fra Cadillac, men vi fikk sannelig en Volvo XC60 med T5-motor. Hadde jeg aldri gjettet.. Var faktisk en veldig ålreit bil, og T5-motoren var sterk og god. La fort merke til at T5-motoren er et must, for det er en tung bil. Og å kjøre denne med en D3 eller D4 (eller hva en den selges med i Norge), tror jeg er en trist greie.

 

Bensinmotor vil jo føles tregere på lavere turtall.. Få T5en opp i turtall så drar den nok godt. Skal du kjenne "kraft" i SUVer må du ha diesel for bunndraget.. :)

Lenke til kommentar

Siden vi snakker om turtall så er jeg ganske imponert over hvor høyt automatkassen med min M54 girer. Med mindre jeg er veldig forsiktig på gasspedalen så girer den ikke før på 2500-3000 omdreininger. Er jeg hard på gasspedalen så går den selv rett over 3000 til jeg putter den i sport/semi.

Lenke til kommentar

Moderne automatkasser har vel såpass mye styring og funksjonalitet som tar hensyn til sjåførens kjørestil og over tid lærer seg hvordan den bør gire med en gitt sjåfør - at det er lurt å ha det i bakhodet når man trekker konklusjoner om hvordan de girer.

 

Hvorfor skulle den ikke gå rett over 3000 når du er hard på gasspedalen? Hvordan ville du giret i den situasjonen?

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Er forsåvidt ganske forsiktig på gassen, men hva vet vel jeg.

 

At den går over 3000 når jeg er hard på gassen overrasket meg ikke, det var bare for å følge opp med hvordan den girer. Det er heller ved moderat akselerering at turtallet overrasker meg. Mener å ha lest at M54 liker seg best rundt 3000, og det er der topend-momentet begynner.

Lenke til kommentar

Det er en knapp bak gasspedalen som er morsom å trykke på også vet jeg

 

Når jeg kjøpte siste bilen min (en 03-06 211) så var bl. a. girkassa nullstilt ved overtakelse. Har aldri opplevd, men jeg har hørt at det skal være en vesentlig forskjell da girkassa, som Jan-Ove sier, tilpasser seg kjørestil til brukeren

 

Kan være greit å få gjort om du har kjøpt bruktbil som har denne funksjonen

Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig forskjellig fra bil til bil. Har kjørt en noe eldre xc70 diesel automat, bare å få den til å flytte på seg på flatmark så må den oppi 1500rpm og over 2500 i en litt bratt bakke med en fart på 10km/h noe jeg synes er lattelig.

 

Det jeg synes er litt overaskende er når (hvis) jeg kjører pent med 5'ern min. så passerer den stort sett ikke mer enn 2000rpm.

Lenke til kommentar

 

Pappa kjøpte en Bentley Continental GT v8 fra Autostrada denne uken, så jeg tenkte å dra til han å teste den! :D

Kommer garantert til å ta litt bilder & film

Bare si ifra så kan jeg varme passasjer setet :-P
Jeg regner med at han har setevarmer i alle setene, så det var dumt. ;) Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Bensinmotor vil jo føles tregere på lavere turtall.. Få T5en opp i turtall så drar den nok godt. Skal du kjenne "kraft" i SUVer må du ha diesel for bunndraget.. :)

Dette er bare feil.

Skal man kjenne kraft, uansett bil, må man bare ha tilstrekkelig kraftig motor.

Lenke til kommentar

Det er en knapp bak gasspedalen som er morsom å trykke på også vet jeg

 

Når jeg kjøpte siste bilen min (en 03-06 211) så var bl. a. girkassa nullstilt ved overtakelse. Har aldri opplevd, men jeg har hørt at det skal være en vesentlig forskjell da girkassa, som Jan-Ove sier, tilpasser seg kjørestil til brukeren

 

Kan være greit å få gjort om du har kjøpt bruktbil som har denne funksjonen

 

Er kjent med kickdownen ja. :D

 

Veldig greit i forbikjøringer.

Lenke til kommentar

 

 

Bensinmotor vil jo føles tregere på lavere turtall.. Få T5en opp i turtall så drar den nok godt. Skal du kjenne "kraft" i SUVer må du ha diesel for bunndraget.. :)

Dette er bare feil.

Skal man kjenne kraft, uansett bil, må man bare ha tilstrekkelig kraftig motor.

Men som en generel regel, for de med normal årslønn, så er diesel best hvis du skal ha bunndrag, sant? Og T5 er vel den sterkeste motoren deres i xc serien (?), da hvis han syntes den var treg i bunndrag, så vil vel den største dieselen gå bedre. En normal suv, si RAV4 eller Cx5 med den største motoren i bensin og diesel, så kan du gjette hvem som drar best på starten.

Lenke til kommentar

 

 

Bensinmotor vil jo føles tregere på lavere turtall.. Få T5en opp i turtall så drar den nok godt. Skal du kjenne "kraft" i SUVer må du ha diesel for bunndraget.. :)

Dette er bare feil.

Skal man kjenne kraft, uansett bil, må man bare ha tilstrekkelig kraftig motor.

 

Men som en generel regel, for de med normal årslønn, så er diesel best hvis du skal ha bunndrag, sant? Og T5 er vel den sterkeste motoren deres i xc serien (?), da hvis han syntes den var treg i bunndrag, så vil vel den største dieselen gå bedre. En normal suv, si RAV4 eller Cx5 med den største motoren i bensin og diesel, så kan du gjette hvem som drar best på starten.

 

En dieselmotor er aldri noe bra alternativ.

Det beste for å få mye bunndrag er en naturlig aspirert bensinmotor med tilstrekkelig stort volum.

Som et alternativ fungerer en del nyere bensinmotorer med litt mindre volum og turbo som virker fra lavt turtall også, men det er ikke optimalt.

 

Hva produsentene leverer som største motor med bensin og diesel hva gjelder disse japsene vet jeg svært lite om, liksom-terrengbil er på en måte ganske uaktuelt for meg når jeg får alt disse kan tilby og mer til i en vanlig stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

En dieselmotor er aldri noe bra alternativ.

Det er vel på tide at du åpner øynene og innser at årsaken til at du kommer med slike meninger er at du ikke liker dieselmotorer. For hadde dette argumentet vært reelt hadde dieselmotoren vært svært lite utbredt, om eksisterende i det heletatt, og vi ville antageligvis hatt lastebiler med bensinmotor.

Lenke til kommentar

 

 

Pappa kjøpte en Bentley Continental GT v8 fra Autostrada denne uken, så jeg tenkte å dra til han å teste den! :D

Kommer garantert til å ta litt bilder & film

Bare si ifra så kan jeg varme passasjer setet :-P
Jeg regner med at han har setevarmer i alle setene, så det var dumt. ;)

Toillkall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...