Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når det dagslys (dvs frem til at du ser nærlysene dine), så kan du kjøre med så lite som parklys eller bare tåkelys eller begge :)

Parklys skal være tent sammen tåkelys, og kun park er ikke nok.

 

 

Nyere biler har vel "kjørelys" som er godkjent, men lyser ikke mer enn parklys/tåkelys, så du tvilsomt stoppet for å kjøre med kun en av disse om dagen.

Lenke til kommentar

Når det dagslys (dvs frem til at du ser nærlysene dine), så kan du kjøre med så lite som parklys eller bare tåkelys eller begge :)

Feil. I Norge er det påbudt å kjøre med enten spesielle kjørelys (type ny Mercedes), nærlys+parklys eller tåkelys+parklys på dagtid. Andre kombinasjoner på dagtid er ikke tillatt. Du kan altså ikke kjøre med parklys, legg merke til navnet "park"lys. ;)

 

I resten av Europa, eller ihvertfall Tyskland og Nederland kan du kjøre uten lys eller kun parklys på dagen. I Nederland heter det heller ikke parklys, men "bylys" (kjøre rundt på dagen i byen der det ikke kreves nærlys)

Lenke til kommentar

Det er bare parklys+tåkelys jeg trenger. Hva enn som er lovlig som ikke inkluderer nærlysene.

 

Tror jeg skal kjøpe inn xenonpæren selv og få den installert på verksted. Er visst mye styr på facelift e39. Justeringen fort kan bli ødelagt om jeg ikke er forsiktig, så da er det greit med et verksted å skylde på.

 

Kan umulig tenke meg at det tar mer enn en halvtime for noen proffe til å bytte en pære, selv i det spetakkelet av fremlys jeg har.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Akkurat det forstår jeg ikke helt lenger... Nye biler kjører stort sett med kun tåkelys eller parklys forran og ikke noe annet. Hva er greia der da?

Nei, du tar feil.

De som kjører med tåpelys har parklys i tillegg.

De du tror kjører med parklys har godkjente kjørelys, såkalte DRL.

 

Nyere biler har vel "kjørelys" som er godkjent, men lyser ikke mer enn parklys/tåkelys, så du tvilsomt stoppet for å kjøre med kun en av disse om dagen.

Feil, disse kjørelysene lyser mer enn parklys.

 

Tror jeg skal kjøpe inn xenonpæren selv og få den installert på verksted. Er visst mye styr på facelift e39. Justeringen fort kan bli ødelagt om jeg ikke er forsiktig, så da er det greit med et verksted å skylde på.

Var det ikke tenneren som var ødelagt da?

Hvis du først skal få den installert på verksted kan det være gunstig å kjøpe pære der også, de gir gjerne 100kkm/5 år garanti på pærer de bytter en del steder.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal kjøpe inn xenonpæren selv og få den installert på verksted. Er visst mye styr på facelift e39. Justeringen fort kan bli ødelagt om jeg ikke er forsiktig, så da er det greit med et verksted å skylde på.

Var det ikke tenneren som var ødelagt da?

Hvis du først skal få den installert på verksted kan det være gunstig å kjøpe pære der også, de gir gjerne 100kkm/5 år garanti på pærer de bytter en del steder.

 

 

Nei. I den forrige posten min trodde jeg det enten var tenner eller pæren, men tenneren ble utelukket når jeg fikk liv i lyset og det var lilla. Skal undersøke om det er noen som vil gi meg garanti, hvis de gjør det så kan jeg gjerne bare gjøre hele byttet det.

Lenke til kommentar

Høres egentlig ganske håpløst ut at bilen må på verksted for å bytte pære..

En del sier det samme om 211en min, men der er det ca 1 minutt arbeid å bytte pære, og det kan gjøres uten noen demontering av annet enn rørene til luftinntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ikke være så fryktelig vanskelig. I bunn og grunn er det bare å vri av pluggen, ta av gummiforingen og så vri ut pæren. Problemet er at de tre stegene krever litt fikling og "manhandling", og jeg er livredd for å ødelegge justeringen, som er en mye dyrere reparasjon.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være så fryktelig vanskelig. I bunn og grunn er det bare å vri av pluggen, ta av gummiforingen og så vri ut pæren. Problemet er at de tre stegene krever litt fikling og "manhandling", og jeg er livredd for å ødelegge justeringen, som er en mye dyrere reparasjon.

HUsk på at denne justeringen skal tåle at du kjører i humper på veien, og det er ofte mye værre støt enn det du klarer å gjøre ved uhell. Bare du utøver normal forsiktighet så funker det fint.

Lenke til kommentar

Youtube, forum og BentleyPublishers er i hovedsak referansen min.

 

Jeg vurderer å bytte begge pærene, men lurer på om jeg skal bare prøve meg på én først, siden skikkelige osram-pærer koster godt over tusenlappen per stykk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet ikke om jeg hadde likt å blitt kalt tulling, men det får nå være så.

 

Vet ikke om historien din om E92'en var relatert til diskusjonen, men er snakk om en E39 og Gavekort vet tydeligvis i teorien hvordan man bytter pære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...