Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Mon tro om bilselskaper begynner å tenke på å montere Dashcam i bilene deres fra fabrikk eller som ekstrautstyr. Skulle tro det var marked for det. Sikkert mange som unngår det for å unngå å måtte montere det selv.

Hadde min neste bil hatt det som valgmulighet og at det var av kvalitet samt med mulig å ta ut HDD/minnekort så hadde jeg lett huket av det på lista over ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

722.6 er det nok i den vil jeg tro.

Den ble brukt enda noen år etter-01.

En holdbar og bra konstruksjon som vekk ikke gikk ut på 211 før facelift på -07.

Hvis det er 722.6 som sitter i den er det mer eller mindre samme kasse som i min E-klasse.

Lenke til kommentar

722.6 er det nok i den vil jeg tro.

Den ble brukt enda noen år etter-01.

En holdbar og bra konstruksjon som vekk ikke gikk ut på 211 før facelift på -07.

Hvis det er 722.6 som sitter i den er det mer eller mindre samme kasse som i min E-klasse.

Påliteligheten har jeg hørt mye skryt om, men er de så trege som ryktet skal ha det til?

Lenke til kommentar

Jeg er brukbart fornøyd med min, men irriterer meg over at den har for lett for å gire ned, samt at utvekslingen er en del lavere enn jeg mener den burde vært med såpass stor motor som jeg har.

Det er en konvensjonell automatkasse uansett hvordan man vrir og vender på det, riktignok med en del elektronikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående chipping av bil, det er jo ganske åpenbart at bilene blir solgt litt reduserte / uten sitt maksimale potensialle, og at det ikke er bare chip-produsentene som er bedre til å tune motorene.

Så spørsmålet mitt er, hva er grunnen til at bilprodusentene ikke henter mer ut av motorene de selger? Den/de grunnen(e) må jo være den samme grunnen til hvorfor det ikke er lurt å chippe bilen sin.

Eneste som henger på grep for meg er at det blir økte avgifter, som gjør bilen dyrere for sluttbruker, men er det flere grunner?

Lenke til kommentar

Lenger levetid på motoren og at man har god spredning mellom forskjellige alternativer. Om man kan lage to forskjellige alternativer til samme pris så er det gode penger i å redusere ytelsen på det ene alternativet og slenge på en premium på det andre.

Om jeg skal dra inn data inn i dette eksempelet så er det det Intel driver med. Det koster knapt mer å lage en toppspekket i7 over en laber i3.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det med kortere levetid finnes det vel lite dokumentasjon på?

Men ser absolutt det andre poenget ditt, hadde ikke tenkt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...