Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Nordmenn kan ikke sykle i trafikken, enkelt og greit. Ser det hver dag når jeg sykler til skolen. Små barn som sykler i motgående kjørefelt, folk som krysser fotgjengerovergang uten å se seg for. Er det rart i slike ulykker skjer. :nei:

Folk forventer at kjøretøy på flere tonn skal klare å stoppe på et par meter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Eneste jeg liker med sykelister er at det blir mindre kø pga. dem.

Men merker jo igjen stor forskjell så fort det er dårlig vær en morgen.

Lenke til kommentar

Blir blodig irritert når de sykler i full fart over et kryss. Er knapt at jeg får oversikt før de suser forbi meg. Så lenge de kan oppføre seg i kryss og ikke stopper opp trafikken så har jeg ikke noe imot syklister.

Stemmer det ikke at det er syklisten sin feil om han/hun sykler over et gangfelt og ikke respekterer trafikken?

Lenke til kommentar

Nei, bilfører får ALLTID skylden.

Satt på med en som kjørte, var ei jente som så feil vei før hun gikk rett ut i veien.

Gjett hvem som fikk skylden..

Det hadde blitt samme utfall om hun var på sykkel.

Jeg kan ta selvmord ved å hoppe foran en bil, sjaføren får skylden uansett.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Tenkte på min situasjon. Nå var syklisten forsiktig nok til å la meg kjøre over, men om hun hadde fortsatt i farten sin så hadde hun nok endt opp i siden min. Det var ikke nærme eller noe, men ble forfjamset over hvor ille det kunne gått om kun jeg hadde tatt ansvar.

Sykler du over et gangfelt i god fart så mener jeg det skal være syklisten sitt ansvar å unngå bilene, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Det stemmer.

"Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den." http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Jeg pleier å vente til bilene stopper og så sykler jeg over. Det gir jo mer flyt i trafikken, også får jeg helt noia hvis jeg går over gangfeltet fordi, det tar så lang tid :p

Endret av Deppss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, bilfører får ALLTID skylden.

Satt på med en som kjørte, var ei jente som så feil vei før hun gikk rett ut i veien.

Gjett hvem som fikk skylden..

Det hadde blitt samme utfall om hun var på sykkel.

Jeg kan ta selvmord ved å hoppe foran en bil, sjaføren får skylden uansett.

Spurte en politimann som jeg leiet hus av dette spørsmålet, om jeg får skyld hvis noen står klar en plass for å ta livet sitt og hopper frem rett foran bilen min. Han sa at jeg ikke får skyld.

Lenke til kommentar

Et lite problem oppstår jo dersom det skjer på et øde sted. Hvem er vitnene? Jo, du og han du kjørte på. Om han har et selvmordsbrev i lomma er saken enklere, men uten noen klare spor eller motiv ser jeg for meg noen runder før en slik sak kan oppklares.

Lenke til kommentar

I blant annet Thailand er det jo et godt kjent svindelforsøk å hoppe foran biler, bli "skadd" og deretter kreve erstatningspenger. Ligger flere videoer på nett hvor sånne dashbord-kameraer har fanget opp svindelen - folk som selv har hoppet på stillestående biler, for eksempel.

Om folk synker så lavt her til lands er det ikke mye håp igjen, men jeg får bare inderlig tro og håpe at slike folk får sin straff ...

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til slike høytalere som i bildet, som gir grei trøkk med bare 50watt RMS?

Jeg skal bygge om den ene bilen jeg har, for å være så lett som mulig. (dvs ingen forsterkere eller unødvendige ting)

De trenger å ha bass, treble og diskant, altså alt i ett.

edit: Jeg bestilte også 2 kamera for å montere i bilen, husker ikke link da.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...