Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Er det en ting som forbauser meg, må det være at det faktisk er lovlig (og lett) og få kjøpt seg ekstremsykler. Drapsmaskiner på to hjul :p

Type Honda Fireblade, GSXR, Ninja, Hayabusa, Ducati 1199, ++

 

Min drøm er en Ducati Hypermotard, eller en eldre cafe racer. Har en forkjærlighet for motarder generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peilet olje på subaruen nå og klør meg i hodet. Motoren er varm og just avslått.

 

Første gang jeg dro pinnen opp er den full av olje. Jeg tørker, dypper pinnen ned og opp igjen og da er det nesten ikke olje på.

 

Venter noen min og det samme gjentar seg.

 

Er det for tidlig å peile da jeg driver å tørker vekk det som akkurat er rent ned eller hva faen? :p bilen står flatt.

Endret av EspJak1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mener jeg regnet meg frem til rundt 15 med alt det nødvendige.

Det hørtes jo ikke ille ut, men tipper at jeg ender opp med det dobbelte om jeg går inn for å ta MC-lappen :(

Lenke til kommentar

Peilet olje på subaruen nå og klør meg i hodet. Motoren er varm og just avslått.

 

Første gang jeg dro pinnen opp er den full av olje. Jeg tørker, dypper pinnen ned og opp igjen og da er det nesten ikke olje på.

 

Venter noen min og det samme gjentar seg.

 

Er det for tidlig å peile da jeg driver å tørker vekk det som akkurat er rent ned eller hva faen? :p bilen står flatt.

 

Kan være greit å gi det noen minutter for å la det renne seg ned. Man trenger dog ikke vente til motoren er kald :-P

 

Det er også noen som sier at man skal peile med en gang, fordi man da får vite hvor mye olje som er i panna under bruksforhold, men i mine øyne gjør dette det veldig lett å overfylle, noe som igjen kan skape helt nye problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har lyst på mc lappen selv, vurderer å kjøpe moped for å få inn giring skikkelig

Har hatt moped selv, så konseptet er jo ikke helt nytt.

 

Men at mc lappen koster 30k i en engangssummen er ikke det som plager meg mest, men å bruke 30k i året på forsikring til den sykkelen jeg vil ha er relativt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Førstegangssykkel hvor det er påklistret "RR", "Racing" osv, gjør at prisen går opp i skyene og litt til.

Min ærlige mening er at man ikke har bruk for slike sykler uansett. Skal du til Nürburgring og slå fra deg et par ganger i året så er det sikkert moro, men om du bare skal kjøre på norske veier klarer du deg helt fint med 400-600cc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Førstegangssykkel hvor det er påklistret "RR", "Racing" osv, gjør at prisen går opp i skyene og litt til.

Min ærlige mening er at man ikke har bruk for slike sykler uansett. Skal du til Nürburgring og slå fra deg et par ganger i året så er det sikkert moro, men om du bare skal kjøre på norske veier klarer du deg helt fint med 400-600cc.

600cc hadde holdt i masser for meg, men de syklene jeg har lyst på har som regel likevel "R" gjemt i modellnavnet sitt.

Da ser jo forsikringsselskapet rødt med en gang.

 

Eneste jeg har funnet som det var grei forsikring på va KTM 390 DUKE, rett over 3000 i året :O

Lenke til kommentar

 

Mener jeg regnet meg frem til rundt 15 med alt det nødvendige.

Det hørtes jo ikke ille ut, men tipper at jeg ender opp med det dobbelte om jeg går inn for å ta MC-lappen :(

 

 

 

Har ikke sjekket opp dette, så ta det med en klype salt. Men blir man tatt på MC uten lappen, får man 2500,- i bot og mistet retten til å ta lappen i 2 år. Man kan fremdeles kjøre bil i denne perioden.

 

Er vist flere som kjører med denne kalkulerte risikoen, blir tross alt ikke stoppet så ofte (i tillegg holder man seg kanskje litt ekstra i halen mtp fart og kjørestil for å ikke tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet.

 

Krasjer man, så ligger man selvsagt meget dårlig an..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Krasjer man, så ligger man selvsagt meget dårlig an..

 

Ja, og har ikke fryktelig tro på egne ferdigheter, spesielt uten opplæring.

Dessuten er du jo uansett nesten like fucked om noen krasjer i deg som motorsykkellist uten lappen, så mye stoler jeg ikke på andre trafikanter :closedeyes:

 

Egentlig ikke noe alternativ, foreldrene mine hadde nok gjort meg arveløs og med det samme :tease:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Fikk sitte på med en splitter ny Hayabusa for eit par år siden. Den måtte kjøres inn, og man kunne derfor ikke kjøre over 5-6k rpm. Rødfeltet begynte på 13k, tror jeg. Har likevel aldri opplevd makan til krefter. Råeste kjøreopplevelse jeg har hatt!

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ikke ille ut, men tipper at jeg ender opp med det dobbelte om jeg går inn for å ta MC-lappen :(

Det er ikke så vanskelig å kjøre MC. De få tyngre syklene jeg til nå har kjørt så er det bare sette seg oppå og la sykkelen ta seg av alt foruten om å bestemme farten og retningen.

 

Men at mc lappen koster 30k i en engangssummen er ikke det som plager meg mest, men å bruke 30k i året på forsikring til den sykkelen jeg vil ha er relativt uaktuelt.

Dette føler jeg er en myte som blir mer og mer avkreftet etterhvert som jeg selv ringer for å høre på pris. At enkelte selskap er mindre interessert å ha deg som kunde på enkelte sykler jeg ikke på.

Men av de syklene jeg har ringt på pris, som varierer fra alt fra 350 og opp til 900 så har jeg tilgode å passere 10k på 20% bonus. Og dette på delkasko/kasko.

 

Nå skal det jo sies at jeg bevist ikke ser på R sykler da jeg har fått høre fra så godt som samtlige jeg kjenner som har eller har eid R sykkel at sittestillingen ødelegger så mye da man må opp i over 100km/t før man har nok luftmotstand til å hvile på en "luftlomme" fremfor å lene seg på styret hele tiden.

Ellers har jeg valgt å ikke se på disse fordi jeg tror en liggende stilling fort kan bli slitsomt over tid, og jeg har planer om å ta lengre turer når lappen er i boks.

 

 

Det hørtes jo ikke ille ut, men tipper at jeg ender opp med det dobbelte om jeg går inn for å ta MC-lappen :(

Isåfall ville jeg før jeg hadde vurdert MC-lappen vurdert å se om jeg greier å balansere på sykkel.

Resten kommer seg veldig fort. Første kjøretime er jo uansett i en kjøregård hvor kjørelæreren din står og ser på kjøringen din mens du utfører div øvelser og i den sammenheng tar han en vurdering på om du er skikket for å kjøre ut i trafikken eller ikke.

Lenke til kommentar

Fikk sitte på med en splitter ny Hayabusa for eit par år siden. Den måtte kjøres inn, og man kunne derfor ikke kjøre over 5-6k rpm. Rødfeltet begynte på 13k, tror jeg. Har likevel aldri opplevd makan til krefter. Råeste kjøreopplevelse jeg har hatt!

stor fart er veldig forskjellig når du sammenligner bil og mc. (Mye mer heftig på sykkel)

 

edit: for meg, da

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Det hørtes jo ikke ille ut, men tipper at jeg ender opp med det dobbelte om jeg går inn for å ta MC-lappen :(

Isåfall ville jeg før jeg hadde vurdert MC-lappen vurdert å se om jeg greier å balansere på sykkel.

Resten kommer seg veldig fort. Første kjøretime er jo uansett i en kjøregård hvor kjørelæreren din står og ser på kjøringen din mens du utfører div øvelser og i den sammenheng tar han en vurdering på om du er skikket for å kjøre ut i trafikken eller ikke.

 

Har kjørt en del scooter, så å holde balansen er ikke noe nytt.

Å gire derimot :tease:

 

Kom over KTM Duke 390, går fort nok, kosta 3k å forsikre og har en mer opprettet sittestilling ser det ut til.

Lenke til kommentar

stor fart er veldig forskjellig når du sammenligner bil og mc. (Mye mer heftig på sykkel)

 

edit: for meg, da

 

Da jeg satt på, så regner jeg med at vi hadde en hastighet litt over fartsgrensen på det høyeste. Jeg klarte ikke å følge med på speedometeret. Uansett, så var det ikke selve hastigheten som spilte den store rollen i det hele tatt. Det var selve draget.

 

Kort sagt kan den turen oppsummeres med at jeg satt med et stort glis bak hjelmen. :)

Lenke til kommentar

Har kjørt en del scooter, så å holde balansen er ikke noe nytt.

Å gire derimot :tease:

 

Kom over KTM Duke 390, går fort nok, kosta 3k å forsikre og har en mer opprettet sittestilling ser det ut til.

Å gire er fryktelig lett. Krever litt trening for å perfeksjonere dette, men er bare å bruke tid så du unngår bomgiring.

 

Ja, du har en mer oppreist sittestilling på en duke enn hva du har på en sykkel i R-klassen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gire lærer du deg på en ettermiddag :)

Hva med en sykkel fra Yamaha i FZ-klassen?

Apropos FZ, Suzuki FZ er dritfett, lurer på en sånn en :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...