Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48026797

 

Hva synes dere om denne? Lav kilometer, fin stand, veldig grei pris, manuell og felger som hverken er kjedelige eller alt for grelle (selv om det ikke er helt min kopp med te).

 

Dette er vel en av de modellene før A4 fikk sin facelift. Stasjonsvogn kunne også vært greit, men det er for mye å spørre om. Ser også ut som eier har saget hull i midtkonsollen. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

160k er veldig lavt til et budsjett på 80 tusenlapper.

 

Jeg har ikke satt meg så veldig dypt inni motoren, ~150 gamper er det laveste jeg har lyst å gå, så om det blir den eller 2L NA-motoren får jeg se på. Regner med at det alltid er noen som snakker drit eller skryter om en så utbredt motor. Om det er turbo er ikke så fryktelig viktig, men det er jo kult med to eksospotter da.

Lenke til kommentar

160k er veldig lavt til et budsjett på 80 tusenlapper.

 

Jeg har ikke satt meg så veldig dypt inni motoren, ~150 gamper er det laveste jeg har lyst å gå, så om det blir den eller 2L NA-motoren får jeg se på. Regner med at det alltid er noen som snakker drit eller skryter om en så utbredt motor. Om det er turbo er ikke så fryktelig viktig, men det er jo kult med to eksospotter da.

Jeg har selvsagt bare hørt, men er enkelte deler som bortimot må byttes på hver bil da det er dårlig fra fabrikk. Men det er jo en gammel motor brukt i mange biler fra vag så de har sikkert ordnet bugsene etter hvert.

 

Tror det bare er lurt å gjøre litt research før du evt kjøper :)

Lenke til kommentar

160k er veldig lavt til et budsjett på 80 tusenlapper.

 

Jeg har ikke satt meg så veldig dypt inni motoren, ~150 gamper er det laveste jeg har lyst å gå, så om det blir den eller 2L NA-motoren får jeg se på. Regner med at det alltid er noen som snakker drit eller skryter om en så utbredt motor. Om det er turbo er ikke så fryktelig viktig, men det er jo kult med to eksospotter da.

 

 

E36 M3 til 80k ; http://bimmers.no/topic/780714-billig-godkjent-m3-med-skilt/page-2

Lenke til kommentar

Japp, det er for å synkronisere motorsiden av girkassen (input shaft) med svinghjulet. Gjort riktig sparer du både clutch og synkroringer ved å mellomgasse og dobbelclutche ved nedgiring. Det er også hundre ganger mer jevnt og behagelig.

 

Forøvrig lite poeng i noen av delene ved oppgiring.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Da henger jeg med. Jeg har lest litt om dobbelkløtsjing og forstod prinsippet bak det, det var bare dette med nøytral som ikke ga mening.

 

Jeg regner med at turtall-synkronisering kan spare kløtsjen i seg selv, men dobbelkløtsjing er vennligere for girkassen og resulterer i en mye penere nedgiring.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Da henger jeg med. Jeg har lest litt om dobbelkløtsjing og forstod prinsippet bak det, det var bare dette med nøytral som ikke ga mening.

 

Jeg regner med at turtall-synkronisering kan spare kløtsjen i seg selv, men dobbelkløtsjing er vennligere for girkassen og resulterer i en mye penere nedgiring.

Korrekt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...