Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Igjen så spør jeg deg. Har du faktisk vært i kontakt med det lokale kontoret for statens vegvesen i dette området og hørt om du kan få et skriv om årsaken til reduksjonen til fartsgrensen?

Jeg har sett all kommunikasjon i saken, inkludert arbeidet internt i den gjeldende forening som har fått dette gjennomført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket er en påstand uten bevis. Har du dokumenter vedr. det du sier som kan bekrefte din påstand?

 

e: Om du greier å skaffe slike dokumenter tror jeg du og gjør det lurt å gi disse til media. Både lokale og nasjonale. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Hvilket er en påstand uten bevis. Har du dokumenter vedr. det du sier som kan bekrefte din påstand?

 

e: Om du greier å skaffe slike dokumenter tror jeg du og gjør det lurt å gi disse til media. Både lokale og nasjonale. :)

 

Du tror media ikke er klar over hvor mye politikk det ligger i fartsreguleringer på veiene våre?

Sorry, men du er nok ganske alene om det :)

Lenke til kommentar

Siden du ikke kan legge frem bevis på dine påstander selv om jeg gjentatte ganger spør deg om dette og at du bare fortsetter å bruke hersketeknikk for å fremstille meg som naiv, uvitende og lignende så tror jeg vi likesågodt legger denne ballen død jeg, Snylter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er enkelt for deg å sende en innsynsbegjæring, da vil du fort finne ut at jeg har rett.

Bevisene ligger rett foran nesen din.

Hva er da problematikken for deg å gjøre dette og bevise dine påstander? Bevisbyrden i dette tilfelle ligger jo på deg.

Ring3 fikk jo redusert hastighet hele året kontra bare vinteren pga miljøet. Helt latterlig spør du meg. Dette var politisk grunnlag.

Som jeg skrev tidligere til Snylter en, så lenge det kan dokumenteres en gevinst mtp miljøet i det området fartsgrensen er redusert mtp beboere der så ser jeg ikke helt problemet.

 

Det står og i dokumentet jeg lenker til tidligere at kommunen kan endre fartsgrensen så sant det finnes grunn for dette. Og om beboere og arbeidsplasser rundt en trafikkert vei kan få et bedre lokalmiljø på bekostning av redusert fartsgrense tror jeg dette er en mer enn nok god grunn til å vike fra fartsgrensekriteriene satt av statens vegvesen.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ring3 fikk jo redusert hastighet hele året kontra bare vinteren pga miljøet. Helt latterlig spør du meg. Dette var politisk grunnlag.

Som jeg skrev tidligere til Snylter en, så lenge det kan dokumenteres en gevinst mtp miljøet i det området fartsgrensen er redusert mtp beboere der så ser jeg ikke helt problemet.

 

Nå var det ikke så veldig mye "beviser" (å ta målinger 2 år på rad er ikke beviser da det er så latterlig mange faktorer som spiller inn. Fuktighet/regn/snø/slaps/etc etc) mot at det i det hele tatt var gevinst med tanke på miljøet om vinteren.. Det var/er absolutt ingen gevinst med tanke på miljøet om sommeren. Det var bare enklere å ha 70 hele året enn å variere. Så nei. NULL forståelse for at det skal være 70 på ring 3 fra april til november.

 

edit: Det er jo helt sikkert at det blir null forurensning hvis man får alle til å gå/sykle/e.l. isteden. Men når vi først har biler etc, å ha 70 på ring3 som er 2 felts med midtrabatt kontra 80 på landevei med et felt og krappe svinger... Fartsgrensene i dette landet er helt "mongo". Uansett om du har lyst til å se det eller ikke.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det var/er absolutt ingen gevinst med tanke på miljøet om sommeren. Det var bare enklere å ha 70 hele året enn å variere. Så nei. NULL forståelse for at det skal være 70 på ring 3 fra april til november.

Hvis jeg husker riktig så ble ikke fartsgrensen senket permanent fordi det var enklere, men heller at det ble gjort på TRASS av hun som var samferdselsminister fordi hun ikke fikk lov til å innføre "Miljøfartsgrense" lenger.

 

Miljøhensyn er heller ikke noen god grunn til å redusere en fartsgrense. Sikkerheten er mye viktigere enn den minimale miljøgevinsten man oppnår med å senke fartsgrensen fra 80 til 60 km/t (slik miljøfartsgrensen var). Nå vil sikkert Hansien påstå at sikkerheten svekkes ikke ved en slik senking av fartsgrensen, men da tar han feil. Hadde det vært så enkelt at folk kjører i 60 km/t bare fordi fartsgrensen er satt til 60, da hadde veien blitt veldig trygg, men dette er ikke tilfelle. Ringveien i Oslo tåler fint 90 km/t de fleste steder, og da kommer veldig mange til å kjøre i minst 80 uansett. Dermed blir det større hastighetsforskjeller mellom bilene, og dette svekker sikkerheten.

 

Fartsgrensene må reflektere en naturlig trygg hastighet på strekningen, med mindre det er helt spesielle forhold som taler for at den må være lavere. Eksempelvis at det er en skolevei, det er veiarbeid, stor elgfare, etc.

 

Når det gjelder miljøhensynet, så er dette også ganske så tåpelig. For en personbil nesten ingenting å spare på å redusere hastigheten fra 80 til 60 km/t. Kanskje blir det mindre spredning av svevestøv når trafikken går saktere, men jeg stiller meg egentlig ganske tvilende til at denne effekten er av stor betydning.

Lenke til kommentar

Har en svak dunkelyd i bilen når jeg bremser. Høres ut som det kommer fra bakenden. Hører det vel best når jeg bremser i utforbakker, føler ikke det er like fremtredende når jeg bremser inn mot kryss og lignende. Noen ide om hva det kan være?

 

EDIT: Den er rytmisk og dunker med "jevne mellomrom".

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så ble ikke fartsgrensen senket permanent fordi det var enklere, men heller at det ble gjort på TRASS av hun som var samferdselsminister fordi hun ikke fikk lov til å innføre "Miljøfartsgrense" lenger.

Hvor har du i fra at dette ble gjort på trass? Slik en kollega av meg fremstilte akkurat denne avgjørelsen hørtes faktisk mer troverdig ut. De fant vel ut at miljøfartsgrenser var ulovlig og slik sett måtte de ta en ny avgjørelse vedr. fartsgrensen på Ring 3 og for et kompromiss mellom de miljøvennlige 60 om vinteren og de fornuftige 80 om sommeren falt valget på 70.. Dette høres ikke ut som en avgjørelse gjort på trass.

 

Miljøhensyn er heller ikke noen god grunn til å redusere en fartsgrense. Sikkerheten er mye viktigere enn den minimale miljøgevinsten man oppnår med å senke fartsgrensen fra 80 til 60 km/t (slik miljøfartsgrensen var).

Om 20km/t redusert gir en drastisk bedring av miljøet i nærområder av den aktuelle strekningen hvor farten reduseres så er det en veldig god grunn til å gjøre dette. Kanskje ikke for du som bare bruker veien en og annen gang for å komme deg gjennom dette stedet, men så er det neppe du/slike som deg alene som er fokuset når en slik avgjørelse tas.

 

Siden du virker ganske sikker på at miljøgevinsten er veldig liten, har du tilfeldigvis tilgang til dokumenter som fremviser tallene for miljøgevinsten? Det hadde jo vært moro å faktisk sett tallene svart på hvitt fremfor den evinnelige synsingen mange driver med.

 

Nå vil sikkert Hansien påstå at sikkerheten svekkes ikke ved en slik senking av fartsgrensen, men da tar han feil. Hadde det vært så enkelt at folk kjører i 60 km/t bare fordi fartsgrensen er satt til 60, da hadde veien blitt veldig trygg, men dette er ikke tilfelle. Ringveien i Oslo tåler fint 90 km/t de fleste steder, og da kommer veldig mange til å kjøre i minst 80 uansett. Dermed blir det større hastighetsforskjeller mellom bilene, og dette svekker sikkerheten.

Siden du allerede skriver svaret mitt når det kommer til hvordan sikkerheten økes ved en begrensning av hastigheten ser jeg ikke poenget i å skrive mer om dette. Dog vil jeg påpeke viktigheten at flertallet følger fartsgrensene fremfor å dure på i sitt eget tempo. Slik sett vil riktig sikkerhetstiltak vil være å bevilge mer penger til det nærmeste politikammer slik at de kan være mer aktive på å både vise seg i trafikkbildet samt aktivt jobbe for å ta de verste fartssynderne. Om ikke annet så ihvertfall til en ny vurdering av fartsgrensen finner sted.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...