Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er fortsatt mye mer behagelig å vaske etter å ikke ha hatt møkkete sko overalt ved pedalene i bilen uavhengig om du bruker stoff- eller gummimatter.

 

Mine stoffmatter tar seg bra ut etter 4 år i bruk. Men det handler vel mer om hvordan man tar vare på de. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dummeste jeg har hørt.

Mye tid å gå på?

Kjøre forbi noen i 160-200km i timen?

Du har NULL kontroll over farekilder.

Ved 200km i timen beveger du deg 55(!) meter i sekundet.

En golf er litt over 4 meter lang, dvs du kjører forbi 16 biler i sekundet hadde de stått stille.

 

Du burde ikke bare miste lappen, du burde ha fått buret inne.

Greit nok du driter i eget liv, men den dagen du treffer noen så håper jeg du aldri slipper ut igjen.

 

Du har 400 til 460m bremselengde og det tar 60 meter før du greier å reagere...

(Nødbrems, 200 til 260m)

http://www.cactus2000.de/uk/unit/massbrm.shtml

Det er utrolig mye tid å gå på når man er inne i denne "modusen". Tid er som kjent relativt det også.

 

Jeg har aldri sagt jeg utøver disse fritidssyslene i trafikk eller på offentlig vei. Så at jeg ifølge deg både bør miste lappen og blitt buret inne får deg til å fremstå som en idiot.

Lenke til kommentar

 

Det er helt utrolig hvor skjerpet i sinnet man blir når man kjører litt aktivt.

Jeg har både sett og hørt mange argumentere for akkurat dette. Men vet dere som bruker dette som et argument hva som egentlig foregår med kroppen siden dere blir så "skjerpet"?

 

Det må virkelig oppleves. Er vanskelig å sette ord på en sånn modus.

Lenke til kommentar

 

 

Har du ikke lært at om du merker at bilen bak ønsker å komme forbi (ligger oppi ræva di og rett og slett rævkjører deg), så skal du slakke ned farten og legge deg mest mulig ut til høyre og gjerne blinke litt til høyre om du ser at "kysten er klar"? Det er absolutt ikke nødvendig å være jævel her og ikke gjøre en innsats i å slippe forbi en som tydeligvis vil forbi. Du kan selv bidra til å ikke fremprovosere farlige situasjoner, selv om det ikke er ditt ansvar at bilen bak er utålmodig.

En liten kommentar. Det å blinke til høyre når man skal slippe forbi folk er egentlig en uting. Jeg vet at folk har omkommet fordi de har misforstått signalet. De lå bak en lastebil som bremset og blinket til høyre. De la seg ut, og traff møtende trafikk. Lastebilen skulle, som han signaliserte, faktisk svinge.

 

For å svare deg tilbake med ditt eget spørsmål: "Har du ikke lært at dette ikke er lurt...?"

 

Ja, dette har jeg tenkt på. Så en hovedregel om man er glad i regler er å ikke stole blindt på dette. Ser man at veien åpner seg og traileren blinker til høyre uten å bremse ned så forstår man jo tegninga, og da kan man legge seg litt ut for å forsikre seg om at kysten er klar.

Lenke til kommentar

 

 

Det er helt utrolig hvor skjerpet i sinnet man blir når man kjører litt aktivt.

Jeg har både sett og hørt mange argumentere for akkurat dette. Men vet dere som bruker dette som et argument hva som egentlig foregår med kroppen siden dere blir så "skjerpet"?

Adrenalin, er en ting.

En annen ting er at man blir ikke skjerpet, man blir bare ikke døsig og distrahert, slik man blir av den monotome kjøringen i 60 på breeeeei vei.

 

Du sier noe der. Hadde vært spennende om fartsgrense på landevei og motorvei som er brede hadde blitt satt opp 10-20 km/t der det går an. Mistenker det ville vært færre ulykker.

Lenke til kommentar

Synes det ikke er særlig behagelig å kjøre i sokkelester. Pleier bare å gjøre det dersom jeg har store sko (eksempelvis fjellsko) eller sandaler/klogger. Uansett så kan det vel være litt trafikkfarlig? Da tenker jeg på at det er enklere å miste grepet på bremsen ved en nødbrems. Jeg synes også at jeg får mer trøkk mot bremsepedalen hvis jeg har sko på. Da spesielt på litt eldre biler med dårligere bremser enn moderne biler.

Lenke til kommentar

Det må virkelig oppleves. Er vanskelig å sette ord på en sånn modus.

Adrenalin-rus/kick er vel ganske passende ord for denne modusen.

 

Jeg har ved utallige tilfeller vært i denne modusen.

De gangene jeg har rullet i høye hastigheter ned fjellsider på MTB, de gangene jeg har vært på bane for å se hvor fort jeg kan kjøre rundt, enten det er gocart eller bil, eller som jeg fra tid til annen driver med nå for tiden og kjøre ATVcross og dytte grenser der.

 

Det å kjøre i 200km/t etter motorvei er drit kjedelig. Og når man tenker på hvilke alvorlige konsekvenser dette kan få om uhellet først er ute så ser jeg ingen poeng i å gjøre det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Har dere noen spesielle kjøresko?

 

Docksides til vanlig kjøring og på bane. Er ingenting som slår Docksides til kjøring.

Det vil jeg tro, deilig å ha på beina også.

 

Føler det samme som Quote egentlig :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan oppfører "banedekk" seg i forhold til vanlige sommerdekk. Når jeg skriver "banedekk", tenker jeg på Pilot Sport, P Zero osv.

Pappa skal ha nye dekk på Mondeoen nå, og prisforskjellen fra ordinære sommerdekk til "banedekk" er ikke stor, nærmest fraværende.

De er har vel kanskje høyere rullemotstand, men det kan vel ikke være merkbart?

Regner med at grepet er bedre, og hvordan er egenskapene på våt vei?

Det viktigste, må dekkene være varme for å sitte?

Lenke til kommentar

Jeg kjørte på P Zero dekk på 18" på Alfaen min, dødsgode dekk litt mye støy, mine ble kjøpt brukt og hadde vel en sesong før de burde bli bytta, så ja de vannplana på veeeldig våt vei, men ellers vil jeg si de var ganske normale..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kjører du på bane eller har du en kjørestil som tilsier at du må ha spesielle dekk som dette, eller kjører du i normale hastigheter?
Ikke noe negativt, bare prøver å danne meg et bilde av bruksområdet til slike dekk :)

Har du prøvd å vannplane eller var dette noe som skjedde ut av det blå? :p

Lenke til kommentar

De er har vel kanskje høyere rullemotstand, men det kan vel ikke være merkbart?

Regner med at grepet er bedre, og hvordan er egenskapene på våt vei?

Det viktigste, må dekkene være varme for å sitte?

Beklager for et dumt spørsmål, men jeg trodde banedekk skulle ha mindre rullemotstand?

Lenke til kommentar

 

De er har vel kanskje høyere rullemotstand, men det kan vel ikke være merkbart?

Regner med at grepet er bedre, og hvordan er egenskapene på våt vei?

Det viktigste, må dekkene være varme for å sitte?

Beklager for et dumt spørsmål, men jeg trodde banedekk skulle ha mindre rullemotstand?

Nei, rulelmsotstand er bare negativt mtp dagligkjøring, da det gir høyere bensinforbruk, rullemotstand mtp aks og slikt på bane veies glatt opp av det ekstra grepet høy rullemotstand ofte er et biprodukt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ingen av delene, ville ha nye sommerfelger. Orginale Alfa Ti felger kosta 22lapper, uten dekk.. Fikk de brukt med p zero dekk til 10 lapper, så slo til.

Skjønner :)

 

 

 

De er har vel kanskje høyere rullemotstand, men det kan vel ikke være merkbart?

Regner med at grepet er bedre, og hvordan er egenskapene på våt vei?

Det viktigste, må dekkene være varme for å sitte?

Beklager for et dumt spørsmål, men jeg trodde banedekk skulle ha mindre rullemotstand?

Nei, rulelmsotstand er bare negativt mtp dagligkjøring, da det gir høyere bensinforbruk, rullemotstand mtp aks og slikt på bane veies glatt opp av det ekstra grepet høy rullemotstand ofte er et biprodukt av.

 

Må slike dekk som P Zero og Pilot Sport være varme for å kunne gi grepet vanlige dekk tilbyr?

Lenke til kommentar

Nei, hadde det vært slik så hadde det vært farlig å bruke de. Banedekk/ slicks/ F1 dekk er lagd for å brukes med arbeidstemeratur som er rundt 70 grader. Når de er kalde så er det som å kjøre med slicks på våt asfalt, det skal lite til å at de slipper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...