Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvis du drar på for mye med en dieselbil på lavt turtall blir den sinna og lager den lyden, den samme lyden får du rett før bilen kveles hvis du f.eks. har for lavt turtall opp en bakke. På transporteren jeg kjører på jobb er det ikke bare knattrete lyder, hele dashbordet rister :p

 

jo ja. Ikke vet jeg, vi har aldri opplevd dette før i verken min golf eller 730den. Det kommer spesielt vis du tar kickdown(bånngass), og autolatkassa girer ned så begynner det og knatre fra 1500-2000rpm får og så slutte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut, etter som BMW 730D er utstyrt med en kraftig motor.

 

Når jeg girer ned og gir gass med vår 5-serie hører jeg bare et sint knurr fra motoren. Like så gjaldt vår gamle BMW 530. ;)

 

hehe ja, det høres ut som det er noe galt med ventilene siden det knatrer/knitrer sånn. Høres ikke ut slik den skal får og si det sånn :p

Lenke til kommentar

SuperSport: En bil med elektronisk begrenset toppfart til ... 415 km/t. Rimelig syk maskin, ingeniørkunst på aller øverste hylle. Fire turboer med 1,5 bar trykk, 12 radiatorer og to nøkler.

 

Var utrolig deilig og høre når Veyron SS slo den amerikanske bilen.

Som nok en gang beviste at amerikanere kan ikke lage biler :p

Det mest fantastiske er jo at Bugattien er faktisk en trygg bil også

Lenke til kommentar

Høy hastighet er kun sikkert på baner der man kan redusere farten til <100km/t før det blir bråstopp.

 

Den kinetiske energien man har ved 400km/t er 16 ganer større enn ved 100 km/t, og 64 ganger større enn den kinetiske energien man har ved 50km/t, og alle som har sett video, evt. sett en kræsj i 50 km/t i virkeligheten vet at allerede da er de involverte kreftene voldsomme.

 

(Selv fikk jeg se front mot front i 50 km/t på bane i sikkerhetsarrangemanget for russen, et sammarbeid imellom NAF, brannvesenet og den lokale motorsportklubben.)

 

Å kalle en bil som er beregnet for å yte ekstremt for sikker er ren idioti. Man skal ha bra kontroll på impulsene, og ha lite interesse av bil for å klare å holde normale fart ved normal kjøring på en bil som virkelig oppfordrer til risikofylt kjøring. Er man det, så er det usannsynlig at man kjøper en slik verstingbil.

 

Passiv sikkerhet er verdiløst i enhver bil når hastigheten er for stor på veier som ikke er beregnet for så ekstrem hastighet.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

SuperSport: En bil med elektronisk begrenset toppfart til ... 415 km/t. Rimelig syk maskin, ingeniørkunst på aller øverste hylle. Fire turboer med 1,5 bar trykk, 12 radiatorer og to nøkler.

 

Blablalba. Zzzzzz.

 

Nei, men fra spøk til alvor. Jeg er enig i at Veyron er et kunststykke når det kommer til ingeniørbiten. Det er likevel det som ødelegger det hele for meg. Den er bare så ... klinisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...