Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Jepp, "Åja, en L'er, får klemme på for å komme meg forbi." :realmad:

Folk kjører ofte 5-10 km/t over fartsgrensen, det er ikke tull. Selv om jeg holder fartsgrensen, er det alltid jeg som ligger foran i køen.

Skal ikke hindre noen i å kjøre forbi, men det går an å bruke hodet. Det er omtrent alltid masse egnede forbikjøringsplasser, men problemet er at folk ikke bruker hodet. De ligger oppe i ræva mi, så kommer de til en slette, legger seg ut og gasser på. Da er det for sent. Hadde folk begynt å planlegge, se langt fram, og allerede begynt forbikjøringsprosessen før sletten, hadde hele prosessen gått mye smidigere og ikke minst mye mindre farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner en annen plass da:) billigste jeg vet av tar 500kr for jobben. Men det er ikke så praktisk mtp at jeg må ta ut flex på jobb:)

Det betryggende er jo det at det i hovedsak bare er de større kjedene som driver slik. Her lokalt er det akkurat det samme probleme med ekstreme priser på omlegging helt til du tar deg en tur innom en av de lokale/mindre kjedene.

Lenke til kommentar

Er ikke så dyrt med egen dekkomleggingsmaskin og avbalanseringsmaskin. Det er fort tjent inn på et par sesonger. Vet folk at du har sånt verktøy i garasjen så kan du tjene inn utstyret og lommepenger ved å legge om for venner og kjente.

Å legge om dekk er typisk jobb som er svart betalt, så man skal ikke akkurat reise langt for å finne noen som legger om og putter hjula på bilen din for en slikk og ingenting...

Endret av Pjuuok
Lenke til kommentar

Samme gjelder om du kjører moped.

Gamle scooteren fikk jeg opp i 80, så på det ene strekket jeg alltid ble forbi kjørt til tross for at jeg holdt fartsgrensen på 60 km/t, så prøvde jeg å holde 80 km/t i på det samme strekket i en uke, tror du ikke samtlige som kom bakfra skulle forbi?

Det var en som fortalte meg at han hadde en kompis som kjørte på motorveien eller lignede (husker ikke helt) med mopeden sin i fartsgrensa. Så kommer det en bil bak og og sjåføren fyrer seg fulstendig opp å banner og steiker fordi han ligger bak mopeden, så skal han til å kjøre forbi, og mopedisten ser jo at det koker for han i bilen med fingeren flagrende, så da girer han ned og brenner på med den blodtrimma mopeden opp til 140 og etter det så ble han i bilen veeeldig rolig :p

Lenke til kommentar

Samme gjelder om du kjører moped.

Gamle scooteren fikk jeg opp i 80, så på det ene strekket jeg alltid ble forbi kjørt til tross for at jeg holdt fartsgrensen på 60 km/t, så prøvde jeg å holde 80 km/t i på det samme strekket i en uke, tror du ikke samtlige som kom bakfra skulle forbi?

Det var en som fortalte meg at han hadde en kompis som kjørte på motorveien eller lignede (husker ikke helt) med mopeden sin i fartsgrensa. Så kommer det en bil bak og og sjåføren fyrer seg fulstendig opp å banner og steiker fordi han ligger bak mopeden, så skal han til å kjøre forbi, og mopedisten ser jo at det koker for han i bilen med fingeren flagrende, så da girer han ned og brenner på med den blodtrimma mopeden opp til 140 og etter det så ble han i bilen veeeldig rolig :p

Fetteren til din kompis sin tanteunges adopterte tremenning?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk kjører ofte 5-10 km/t over fartsgrensen, det er ikke tull. Selv om jeg holder fartsgrensen, er det alltid jeg som ligger foran i køen.

Skal ikke hindre noen i å kjøre forbi, men det går an å bruke hodet. Det er omtrent alltid masse egnede forbikjøringsplasser, men problemet er at folk ikke bruker hodet. De ligger oppe i ræva mi, så kommer de til en slette, legger seg ut og gasser på. Da er det for sent. Hadde folk begynt å planlegge, se langt fram, og allerede begynt forbikjøringsprosessen før sletten, hadde hele prosessen gått mye smidigere og ikke minst mye mindre farlig.

Ser ikke problemet. Om man har L i bakruta så er man jo tjent med at folk kjører mest mulig idiot rundt en? Så får man lært seg å håndtere idioter mens man er under trygge tilstander med en erfaren sjåfør som veileder?

Lenke til kommentar

Har du ikke lært at om du merker at bilen bak ønsker å komme forbi (ligger oppi ræva di og rett og slett rævkjører deg), så skal du slakke ned farten og legge deg mest mulig ut til høyre og gjerne blinke litt til høyre om du ser at "kysten er klar"? Det er absolutt ikke nødvendig å være jævel her og ikke gjøre en innsats i å slippe forbi en som tydeligvis vil forbi. Du kan selv bidra til å ikke fremprovosere farlige situasjoner, selv om det ikke er ditt ansvar at bilen bak er utålmodig.

Å kjøre fartsgrensa eller ikke. Personlig så synes jeg ikke folk som ikke klarer å følge trafikken har noe i trafikken å gjøre... Antageligvis er ikke speedometeret ditt nøyaktig kalibrert heller (GPS nøyaktighet), og det er veldig stor sjanse for at du kjører i 5-15 km/t treigere enn det du tror...

Du kan fint kjøre i 88 km/t i 80-sone.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er masse av eksempler på veier i dette landet hvor det ikke er trygt med en forbikjøring uansett om du slakker ned farten og kjører litt til siden.

Når folk ligger i rævva på meg og det er ganske åpenbart at jeg ikke kan gjøre så mye med situasjonen, slakker jeg gjerne ned på farten til de bak får summert seg litt, samtidig minske risikoen for at personen bak kjører meg i rævva om jeg plutselig må bråstoppe.
Fullt klar over at det kan provosere de bak enda mer, men ser det heller logisk som å bremse ned å minske risikoen kontra å øke farten for å prøve å distansere seg mer.

Legg merke til at det jævlig mange som lenger seg klin i oppi de foran til til tross for at bilen foran det har et titalls biler foran seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Zepticon: Joda, har lært masse jeg, men ble litt for nært på lørdag.

Pjuuok: Les litt lengre bak i tråden her. Det er noen som ligger langt bak, helt til de finner ut at de skal kjøre forbi, gjerne på en uegnet plass.

Er ikke så keen på å legge til slike vaner, tror ikke sensor blir så glad om jeg ligger i GPS-målt 80. Og selv om noen gjør det, vil ikke jeg ta den sjansen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde sett mine farlige forbipasseringer før jeg kjørte kolonne med sånne her i 40km/h i indre troms :p

Jeg bor her.

Jeg har problemer hver dag i løpet av Cold Front øvelsen.

Idioter som setter seg fast med BELTEBILER, wtf?

Og kjøre med L, eller moped her oppe er farlig.

60 = 90

90 = 140

Og da følger jeg traffiken.

Dere husker den forbikjøringen som han kisen ble dømt for?

Jeg så ikke noe galt med det engang, jeg er for vant til det...

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvor skjerpet i sinnet man blir når man kjører litt aktivt. Forbikjøringer går på et blunk når man ligger i 160-200 km/t og andre biler ligger i 70-80 km/t. Man har egentlig utrolig "mye" tid å gå på når man er inne i denne modusen.

Til alle moralister så oppfordrer jeg ingen til å prøve ut dette på offentlig vei, da det kan være mange faktorer som gjør at dette er livsfarlig. Et par kjappe eksempler på dette er uforutsette hendelser som noen som har fått motorstopp og står i veikanten, bil som kommer ut av kryss, sving som er så skarp at den må kuttes/hele veien må brukes og det kommer bil i møte, ukontrollert sladd osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvor skjerpet i sinnet man blir når man kjører litt aktivt. Forbikjøringer går på et blunk når man ligger i 160-200 km/t og andre biler ligger i 70-80 km/t. Man har egentlig utrolig "mye" tid å gå på når man er inne i denne modusen.

Til alle moralister så oppfordrer jeg ingen til å prøve ut dette på offentlig vei, da det kan være mange faktorer som gjør at dette er livsfarlig. Et par kjappe eksempler på dette er uforutsette hendelser som noen som har fått motorstopp og står i veikanten, bil som kommer ut av kryss, sving som er så skarp at den må kuttes/hele veien må brukes og det kommer bil i møte, ukontrollert sladd osv.

Dummeste jeg har hørt.

Mye tid å gå på?

Kjøre forbi noen i 160-200km i timen?

Du har NULL kontroll over farekilder.

Ved 200km i timen beveger du deg 55(!) meter i sekundet.

En golf er litt over 4 meter lang, dvs du kjører forbi 16 biler i sekundet hadde de stått stille.

Du burde ikke bare miste lappen, du burde ha fått buret inne.

Greit nok du driter i eget liv, men den dagen du treffer noen så håper jeg du aldri slipper ut igjen.

Du har 400 til 460m bremselengde og det tar 60 meter før du greier å reagere...

(Nødbrems, 200 til 260m)

http://www.cactus2000.de/uk/unit/massbrm.shtml

Endret av AllFather
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...