Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Regner med at deg er flashing av ECU de driver med. Hva sier merkeverkstedet når bilen er på service, eller kan man bruke et uavhengig verksted?

 

Når man flasher ECU'en på dieselbiler, øker de turbotrykket og dieselmengden eller gir de bare motoren mer suppe?

Har håndholdt APC så jeg kan tune og detune bilen akkurat som jeg vil. Så er bare å detune bilen når man skal inn med den.

 

Når man flasher skikkelig så forandrer man på en hel del parametere, imotsetning til en tuningboks som man kobler rett på motoren som bare vil pøse på med mer jungeljuice i motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

Regner med at deg er flashing av ECU de driver med. Hva sier merkeverkstedet når bilen er på service, eller kan man bruke et uavhengig verksted?

 

Når man flasher ECU'en på dieselbiler, øker de turbotrykket og dieselmengden eller gir de bare motoren mer suppe?

Har håndholdt APC så jeg kan tune og detune bilen akkurat som jeg vil. Så er bare å detune bilen når man skal inn med den.

 

Når man flasher skikkelig så forandrer man på en hel del parametere, imotsetning til en tuningboks som man kobler rett på motoren som bare vil pøse på med mer jungeljuice i motoren.

 

Men de vil vel se det som eventuelt er koblet på?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Da jeg leste meg opp på tunig til saab, som orginalt blir levert med en 185hk motor, som i norge ofte blir nedtuna til 150hk, ble det absolutt ikke anbefalt og bruke boks, hverken fra BSR eller andre "seriøse" aktører. Derimot firmaer som gjorde det på en skikkelig måte, ikke boks.

Lenke til kommentar

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Problemet blir vel først seriøst når du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen må inn for undersøkelser, det er ikke sikkert at du får detunet først da.

 

Prisen for sånt kan beløpe seg til millioner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Men de vil vel se det som eventuelt er koblet på?

 

 

Bruker OBD kontakten så plugger den kun til når jeg skal tune/detune. Så når jeg har detunet og koblet fra den håndholdte boksen så er det ingen bevis igjen.

 

Aha, da er jeg med :)

 

 

 

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Problemet blir vel først seriøst når du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen må inn for undersøkelser, det er ikke sikkert at du får detunet først da.

 

Prisen for sånt kan beløpe seg til millioner.

 

Spørs om de mistenker sånt på en Volvo? Men skal aldri si aldri, forsikringsselskapene vet nok mer enn godt nok hva de skal se etter.

Lenke til kommentar

 

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Problemet blir vel først seriøst når du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen må inn for undersøkelser, det er ikke sikkert at du får detunet først da.

 

Prisen for sånt kan beløpe seg til millioner.

 

 

Det er vel heller slik at man må vise til sammenhengen mellom ulykken og evt ulovlige modifikasjoner som en måtte ha for at forsikringselskapet skal kunne si noe på det..

Lenke til kommentar

 

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Problemet blir vel først seriøst når du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen må inn for undersøkelser, det er ikke sikkert at du får detunet først da.

 

Prisen for sånt kan beløpe seg til millioner.

 

En barndomsvenn vraket for en tid siden en E46 330D touring med kompressorkit og over 300 hk på hjula. Kompressorkit var ikke godkjent... Han fikk tilbake full forsikring på bilen. Så det er nok ganske forskjellig hvilke rutiner forsikringsselskap har.

Lenke til kommentar

 

 

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Problemet blir vel først seriøst når du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen må inn for undersøkelser, det er ikke sikkert at du får detunet først da.

 

Prisen for sånt kan beløpe seg til millioner.

 

 

Det er vel heller slik at man må vise til sammenhengen mellom ulykken og evt ulovlige modifikasjoner som en måtte ha for at forsikringselskapet skal kunne si noe på det..

 

Det virker mest logisk, men det er helst ikke slik.

Lenke til kommentar

En jeg snakka med om det, sovna bak rattet og kjørte på skogen. Han hadde da bytta motor fra vanlig, til turboutgaven, noe som tilsvarer en 50hk økning.

 

Han tapte rettsaken mot forsikringsselskapet i både tingretten og lagmannsretten, og fikk derfor ingen erstatning. Han hadde brutt vilkårene i avtalen, og den va da ikke lenger gyldig. Heldigvis for han ble det bare han selv som fikk skader, så han slapp regress.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

En barndomsvenn vraket for en tid siden en E46 330D touring med kompressorkit og over 300 hk på hjula. Kompressorkit var ikke godkjent... Han fikk tilbake full forsikring på bilen. Så det er nok ganske forskjellig hvilke rutiner forsikringsselskap har.

En alvorlig ulykke inkluderer enten store materielle skader (En E46 330D har begrenset verdi), eller personskader..

 

Når personskadene får et visst omfang begynner kostnadene for selskapet å bli høye, og de gjør hva som helst for å sende regninga til noen andre..

 

10-20 millioner i erstatning kan forekomme etter bilulykker..

Lenke til kommentar

Du har handlet dekk på nett?

Det er flere og flere som bevisst priser seg vekk når sånne kunder kommer innom.

Ja, jeg handler dekk der det er billigst. Gidder ikke betale 7500kr for dekk jeg får for 4400kr på nett, og selv med 2000kr for omlegging er det billigere.

 

Eneste de oppnår med slike priser er at jeg aldri setter mine bein der igjen. Bygger ikke akurat gode kundeforhpød på den måten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva faen skjer med at folk mister alle ferdigheter så fort de ser en L?

Samme gjelder om du kjører moped.

Gamle scooteren fikk jeg opp i 80, så på det ene strekket jeg alltid ble forbi kjørt til tross for at jeg holdt fartsgrensen på 60 km/t, så prøvde jeg å holde 80 km/t i på det samme strekket i en uke, tror du ikke samtlige som kom bakfra skulle forbi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...