Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Gjør jo selvfølgelig det, men poenget er at de først virker helt uinteresserte i å kjøre forbi, for så å kjøre forbi på de mest ubeleilige plasser.

Lenke til kommentar

Gjør jo selvfølgelig det, men poenget er at de først virker helt uinteresserte i å kjøre forbi, for så å kjøre forbi på de mest ubeleilige plasser.

Når jeg får sånne brødhuer rett bak meg i lengre tid og de skal absolutt kjøre forbi, så har jeg 211hp svare med at en forbikjøring ikke er greit. Har hendt et par ganger og da ble det uvanlig god avstand til bilen bak når hele siuasjonen har roet seg ned :p

Lenke til kommentar

Når jeg får sånne brødhuer rett bak meg i lengre tid og de skal absolutt kjøre forbi, så har jeg 211hp svare med at en forbikjøring ikke er greit. Har hendt et par ganger og da ble det uvanlig god avstand til bilen bak når hele siuasjonen har roet seg ned :p

Du har jo en bil som i vognkortet veier en plass mellom 1600 og 1700 kilo og automat som ikke akkurat er verdenskjent for lite driverkstap.

211hk er ikke så mye å rutte med i en slik setting da. Vel unntaksvis om bilen bak er en familiebil med 80hk og fullastet med barn, hund og bagasje.

:p

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kan til en viss grad se nytten av det, hvis man ser at det kommer møtende trafikk og karen bak ikke har lagt seg ut enda. Men alt med måte :)

Lenke til kommentar

Tolker jeg det rett som i at du gir på hvis folk prøver og kjøre forbi?

Lenke til kommentar

er egentlig bare dårlig oppførsel i trafikken, og kan skape farlige situasjoner. Du er dermed på ingen måte bedre en brødhuet som vil kjøre forbi.

Slik kjøring er forbeholdt løpsbaner.

Vet ikke hva som er verst.. ta en forbikjøing i en sving som en ikke kan se rundt eller gi gass i 3 sekunder slik at bilen bak ikke rekker en gang å sette i gang fobikjøringen.

Jeg sier bare klart ifra til sjåføren at h*n kan bare roe seg ned og da inner de plutselig at en forbikjøring ikke er bare bare. En må planlegge litt eller bare roe seg helt ned, og da velger de å roe seg helt ned.

Du har jo en bil som i vognkortet veier en plass mellom 1600 og 1700 kilo og automat som ikke akkurat er verdenskjent for lite driverkstap.

211hk er ikke så mye å rutte med i en slik setting da. Vel unntaksvis om bilen bak er en familiebil med 80hk og fullastet med barn, hund og bagasje.

:p

jo jo... Men så har jeg jo like mye moment (eller mer) som en typisk familie diesel som også hjelper veldig og det de fleste kjører er jo en familie bil. Kan nevne at bilen min er raskere 0-100 enn bilen til pappa som har 218hp og 500NM orginalt. Også vil jeg si at bilen min er litt raskere enn den burde være. I manualen så står det at 0-100 er på 9sek+ men den gjør det på 7 blank :p

Tolker jeg det rett som i at du gir på hvis folk prøver og kjøre forbi?

Det er kun når folk presser seg unøvenig på og må forbil bare på grunn av at jeg ikke kjører like fort som bilen bak vil selv om jeg ligger i fartsgrensa.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

jo jo... Men så har jeg jo like mye moment (eller mer) som en typisk familie diesel som også hjelper veldig og det de fleste kjører er jo en familie bil. Kan nevne at bilen min er raskere 0-100 enn bilen til pappa som har 218hp og 500NM orginalt. Også vil jeg si at bilen min er litt raskere enn den burde være. I manualen så står det at 0-100 er på 9sek+ men den gjør det på 7 blank :p

Så kan det jo være verdt å nevne hva slags bil faren din har 218HK og 500nm er ikke automatisk bedre om bilen ellers er av en større størrelse.

Ellers hadde det vært artig å vite hvordan du greide å høvle av 2 sekunder av akselerasjonstiden oppgitt i manualen på en nå 20+ år gammel bil.

Lenke til kommentar

Ellers hadde det vært artig å vite hvordan du greide å høvle av 2 sekunder av akselerasjonstiden oppgitt i manualen på en nå 20+ år gammel bil.

Jeg har spurt det samme spørsmålet til meg selv og.. Det eneste som kanskje har noe effekt endring er at den har effektanlegg, men det ikke i nærheten nok til skrelle av 2 sekunder...

Har hatt tanken på å teste den på en dyno flere ganger for å få vite hvor mye det bor under panseret.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

@ Deppss du kan jo evt slippe personen bak deg forbi? Jeg har og en bil med 210 gamp,og hvis folk kjører forbi meg så gir jeg ett lite trykk på bremsen som regel, da er bilen forbi på null komma niks og den i utgangspunktet farlige situasjonen med forbikjøring blir langt tryggere. Derimot gir du på bryter du like mye loven som han som må over fartsgrensa for og kjøre forbi.. Møter du idioter som meg igjen som vil forbi, fordi du ligger på speedometer 80 mens jeg ligger på GPS 83, må jeg opp i enda større fart for og komme forbi :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva blir ca avgift på ved noe slikt:

http://www.biltuning.no/chiptuning/volvo/volvo-v40-d2-115hk (150hk utgaven)

Og er det en seriøs aktør?

Gjør det skikkelig og gå for enten Elevate(autotech) eller rica når du først gjør det. Har selv autotech tune i min C30 go det funker gull.

Takk for svar. Hvor mye betalte du, hvor mange hk fikk du ekstra, og merket du stor forskjell? Meldte du det inn til tilsynet, og evt hva skulle de ha for det? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvor mye betalte du, hvor mange hk fikk du ekstra, og merket du stor forskjell? Meldte du det inn til tilsynet, og evt hva skulle de ha for det? :)

Betalte vel 3-4000 ett sted, var tilbud gjennom elevate den gangen. Jeg fikk 35hk ekstra men jeg har D5. Ikke meldt ifra til noen nei, og er ikke noen vits heller. De kan ikke ta deg på det enn så lenge. Bare detune bilen din når du leverer den fra deg på verksted og EU kontroll så er det null stress. Tar deg 2min å detune gjennom APC'en (håndholdt boks).

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på situasjonen. Hvis Jeg ligger i fartsgrensa så mener jeg folk ikke har noen spesiell grunn til å klage på at jeg kjører tregere enn de gjør. Hvis de har god avstand til meg og jeg ser de gjør seg klar til en forbikjøring så gjør jeg ingenting for da har de aldri irritert meg med slipstream kjøringa fra starten av. De gangene jeg ikke har ligget i fartsgrensa, så har det vært ubevisst eller etter min mening uforsvarlig å kjøre i fartsgrensa, for eks. 30-50m sikt i tykk tåke og fremdeles er det folk som må forbi. Hvis jeg hadde gassa på da, så hadde jeg vel blitt lagt inn på psykiatisk, å grisekjøre i denn tåka er galskap :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Regner med at deg er flashing av ECU de driver med. Hva sier merkeverkstedet når bilen er på service, eller kan man bruke et uavhengig verksted?

Når man flasher ECU'en på dieselbiler, øker de turbotrykket og dieselmengden eller gir de bare motoren mer suppe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...