Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har tunet/fått tunet bilen sin?

Er det "safe"?

Kjøpte for ikke lenge siden en v40 d2 som det sikkert hadde vært morsomt å fått litt flere hk ut av.

Men hva er opp/nedsidene ved evt tuning?

Bare sørg for og gjøre det hos en seriøs aktør, så er det ganske så trygt ja. Det skal med rett betales en avgift for dette til den norske stat, men per i dag er vel sjangsen for og bli tatt lik null hvis man glemmer dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ble langkjøring på meg i dag. Ble et godt stykke, Høland-Ringebu(Venabygd)-Høland, så er godt fornøyd med det. Det eneste som irriterer meg noe helt grenseløst, er alle de som ikke klarer å kjøre bil.

Greit nok at folk vil kjøre over fartsgrensen, det får være opp til hver enkelt, jeg skal ikke hindre de i det. Ligger i 80, som er fartsgrensen, og har holdt 80 jevnt på hele strekken. Det samler seg opp biler, som er greit. Helt oppe i rææva mi dukker det opp en champagnefarget Yaris MK1. Sånn går det en stund, strekken begynner å ta slutt, før den går over i en slakk venstresving som leder til neste strekke. Svingen var blind, det var en liten fjellside på venstre side, altså den veien svingen svingte. Så i enden bestemmer det fordømte faens hespetreet av et menneske å svinge ut, og deretter gi gass på den stakkars 1 literen. Javel tenkte jeg, jævla smart kjøring fra din side. Men de tankene forsvant fort da jeg så at 5 biler var på vei inn i den samme svingen fra motsatt side. Jeg står på bremsen, var vel hakket før ABS-en måtte tenke. Det var så vidt hun ikke ga seg selv og de trafikantene varige mén. Var mest i sjokk, lurte på om jeg skulle blinke med lysene, men andre biler kom i mot, eller klik'e Mondeo'en i 4 og kjøre etter hun. To minutter etterpå, da jeg hadde summet meg, tenkte jeg at jeg skulle ha tatt skiltnummeret hennes og ringt politiet.

Joda, på turen hjem lå det også en Yaris midt i ræva mi, og joda, så fort hun så L'en på bakluka bestemte hun seg for å kjøre forbi. Og joda, det var i en sving, og ja, det kom biler imot. Heldigvis var det noe mer margin her.

Hva faen skjer med at folk mister alle ferdigheter så fort de ser en L? Hvis du ikke klarer å planlegge en forbikjøring i god tid, se om det er klart og ikke minst vurdere situasjonen, lever inn førerkortet. Nå. Det er så jævla mange talentløse idioter på veiene. Jeg kan nevne at jeg i begge situasjonene holdt jevn hastighet, og la meg til høyre i feltet.

Lenke til kommentar

Tror det har blitt en vane at når folk ser en L så tror de at L bilen kjører forbanna seint uanset hvor fort den bilen kjører. Har fått smake litt på den agresjonen der, så minnet meg selv at jeg også har vært der en gang. Ser at det er mange som "ikke" har øvelseskjørt i sine unge dager og bare fått lappen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror det er noe i det. Uansett hvordan man kjører, så skal folk absolutt forbi. Forstår at mange som øvelseskjører blir stresset av biler bak, men så lenge de holder god avstand spiller det ingen rolle, hvertfall for meg.

Igjen, greit å kjøre forbi, men det går an å planlegge litt.

Lenke til kommentar

Greit nok at folk er idioter, men om veien er svingete kan det være langt mellom hver gode forbikjøringsmulighet, så du kunne jo tenkt på å slakke ned og blinke de forbi når du så det var klart. Hadde ungått farlige situasjoner, og de hadde fått kjøre i sitt tempo.

For min del er i hvertfall det noe jeg er evig takknemmelig for, 100hk, er ikke nok til å gjøre forbikjøringer kjappe og lette. Og veiene i Norge er jo så og si bygget for å gjøre det umulig å kjøre forbi. (Bor på vestlandet.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg synes ikke det er plagsomt, når de ligger langt bak meg i begynnelsen av sletta, men når de plutselig bestemmer seg for å legge seg oppi ræva mi og kjøre forbi når sletta tar slutt, da blir det plagsomt.

Var ikke svingete i det hele tatt, var lange sletter i flere kilometer, frem til neste sving som leder til en ny slette. Var gode forbikjøringsmuligheter i begge tilfellene.

Edit: Hvorfor skal jeg øvelseskjøre etter klokka 23? Det går an å planlegge kjøringen sin før 23 også.

Edit 2:

Hold deg unna veien før 23.00 hvis du absolutt må øvekjøre

Hvis jeg absolutt må øvelseskjøre? Så du mener at jeg skal kjøre opp uten å øvelseskjøre i det hele tatt?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...