Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vinterdekk (piggfrie) støyer mindre enn sommerdekk, så enkelt er det gjerne..

Sommerdekk har jo mange i noe fetere dimensjon også, samt med hastighetsmerking langt utover hva man trenger..

Høyere hastighetsmerking gir stivere dekksider mm.

 

Uansett, runflat er jævlig å kjøre rundt på, det gjelder selv de nye..

Lenke til kommentar

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å finne ut om runflat er ille å kjøre på eller ikke. For å finne ut dette må jeg i grunn kjøre den samme bilen med samme type dekk i samme dimensjon, både med og uten runflat. Jeg vet at de sommerdekkene jeg har også finnes uten runflat, men når dekkene mine er slitt ut, da kjøper jeg ikke samme type dekk igjen. Kanskje er disse dekkene helt fantastiske uten runflat, men det tar jeg ikke sjansen på å finne ut. Kjøper jeg en annen type dekk uten runflat som er mer komfortable, så vil jeg aldri vite om det er pga runflat eller om det er pga andre årsaker.

 

I dag fikk jeg i hvert fall en god pekepinn på hvordan drivstofforbruket ser ut med sommerdekkene kontra vinterdekkene. Jeg kjørte den samme strekningen jeg kjørte i midten av februar, under ganske så like forhold. 4,4 vs 4,7 l/100 km i følge kjørecomputeren. Dette er altså ca 6,8 %, men med feilmargin kan det være så mye som 9,2 % eller så lite som 4,5 % differanse.

 

vinter_og_sommerdekk.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ga opp for lengesiden å se på FormulaD da Aasbø ble snytt for en seier ovenfor en Amerikaner. Selv det Amerikanske publikum på arenaen der helt uenige i avgjørelsen til dommerene. Og det har jo vist seg gang på gang at de er ganske partiske ovenfor egne landsmenn.

Lenke til kommentar

Jeg ga opp for lengesiden å se på FormulaD da Aasbø ble snytt for en seier ovenfor en Amerikaner. Selv det Amerikanske publikum på arenaen der helt uenige i avgjørelsen til dommerene. Og det har jo vist seg gang på gang at de er ganske partiske ovenfor egne landsmenn.

 

Jepp, har klikka flere ganger pga. det. Men nå er Kenneth i finalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JAAAAAAAAAAADAAAAAAAAAAAAAAA!

Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Jeg skal ikke være kjipt og henge dere ut for off-topic siden dette er en kafé, men vi har allerede en tråd om Formula 1.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1559817&page=6

 

Det hadde vært flott om dere kunne flyttet diskusjonen over til der, på den måten så klarer vi å snevre inn denne tråden litt, samt kunne gi mer liv i den relevante tråden.

 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Er utrolig fornøyd med Michelin, og har vel bare kjøpt Michelin sommerdekk de siste årene. Det er dyrt, men det synes jeg det er verdt.

 

Er det noen som har erfaring med Nokian sine sommerdekk?

 

Hvordan er slitasjen på dem? Om Michelin varer et par år så er det ett greit valg over Continental for min del. Vil abre ha noe som er bedre enn Nankang, siden jeg som sagt nå går ned fra 18 til 17 felger, og får mer dekk å velge mellom.

Jeg tenker at uansett hva jeg velger av de dyre, så er de bedre, og bråker mindre enn det jeg er vant med.

 

Dekkene er helt OK harde, så de holder for min del 2 sesonger. Må tas i betraktning at det er utrolig mange voksne kilometer som blir kjørt for min del. Blir mye turer rundt om i landet og mot syden. 15-20k kilometer på en sommer er ikke usannsynlig.

 

Anbefaler alle å kjøre med dekk maks 3 sesonger. Å få på ferske dekk er alltid en natt og dag opplevelse.

Endret av Pjuuok
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes at Cadillac er et utrolig oppskrytt merke?

Nei, det er det ikke.

 

De lever vel på ryktet de bygde opp i sine glansdager på midten av 1900-tallet. Da var det gjevt og stort bare det å få sitte på i en Cadillac.

 

Fra det jeg har sett fra amerikansk populærkultur av filmer og TV-serier virker det som at Cadillac fortsatt er et veldig eksklusivt merke der borte.

 

Hvem husker vel ikke x antall filmer fra rundt 2002 mot 2008 som inneholdt Cadillac Escalade som "the shit"? Nå kan det jo også være produktplassering, men likevel. Det virker som at det er tydelig at Cadillac er et veldig sterkt varemerke der.

 

Kan godt skjønne Cadillac er gjevt for amerikanere som aldri har opplevd europeiske (TYSKE) premium biler.

Lenke til kommentar

Moderne amerikanske biler føles billige med mye dårlige materialer og "plast" følelse innvendig og utvendig. Man får rett og slett inntrykket av at det er veldig billig og dårlig forseggjort. Tesla inkludert, men Tesla er tilgitt da det er et såpass ferskt og nytt merke.

Lenke til kommentar

 

Dette er billige kina felger som de har importert billig for å selge billig.

Er mange norske importører som tar inn kina-felger som har blitt rebrandet til eget, gjerne norsk, merke.

Hvor mye veier hver felg?

Får de levert på fredag :) Var det jeg regnet med, til den prisen. Hvorfor lurer du på vekten?

 

Det ble aldri ett problem. Den dealen gikk i dass, så jeg endte opp med ett sett Enkei Imola felger, med Toyo Proxes T1R eller noe slikt. Kosta meg 4000kr. Både dekk og felger har ca 1500km.

 

Dekka skal selges da jeg trenger 215/45, mens disse har hhv 215/40 og 235/40. Håper å få 500kr per dekk. er det realistisk?

 

img-377390-1-A5B8F8B1-CFF0-4190-A8B4-BC2

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

 

Dette er billige kina felger som de har importert billig for å selge billig.

Er mange norske importører som tar inn kina-felger som har blitt rebrandet til eget, gjerne norsk, merke.

Hvor mye veier hver felg?

Får de levert på fredag :) Var det jeg regnet med, til den prisen. Hvorfor lurer du på vekten?

 

Det ble aldri ett problem. Den dealen gikk i dass, så jeg endte opp med ett sett Enkei Imola felger, med Toyo Proxes T1R eller noe slikt. Kosta meg 4000kr. Både dekk og felger har ca 1500km.

 

Dekka skal selges da jeg trenger 215/45, mens disse har hhv 215/40 og 235/40. Håper å få 500kr per dekk. er det realistisk?

 

img-377390-1-A5B8F8B1-CFF0-4190-A8B4-BC2

 

Hvor store er felgene? Er de 18" vil jeg si at 500 pr. dekk er svært gunstig. Om dekkene bare har gått 1500 km så kommer kjøperen til å gjøre en veldig god deal.

 

Vanskelig å selge dekk igrunn, men 215 bør være en grei dimensjon. Er vel en del Golf eller A3 som må ha dette (istedenfor 225) for å ikke subbe med 18". 215 er en ganske sær dimensjon, derfor blir det fort litt dyrere hos de lokale dekk-pusherne.

Gratulerer med utrolig kule felger :) De var 10 ganger bedre enn de billig-felgene du hadde tenkt til å kjøpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...