Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

(bigass SUV)

Dette er bilkaféen, ikke fraktskipkaféen. Det er ikke rart den trenger et 360-graders kameraopplegg for å parkere. Stygg var den også.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Glemte å skru av fjernlysene - rundjult av blendet sjåfør

Skal ikke nekte for at jeg har vurdert å gjøre det samme. :whistle:

haha, RÅÅÅ!

Var vist og en fyr som hadde banket opp en fotgjenger, fordi fotgjengern gikk så sakte over :p

Er mange ganger jeg og gjerne skulle banket opp sjåføren. Ikke at jeg er så feilfri i trafikken, men folk som legger seg over i venstre fila rett foran meg uten og blinke, eller rånere med grøftelys og sist men ikke minst de som ikke akslererer i akselerasjonsfeltet, de skulle jeg gjerne gitt en knytteneve.

Må si jeg er veldig glad i de som er fersk med lappen. Med tanke på blinking osv :)

Lenke til kommentar

Slutt for Toyota Hiace

Dagens gladsak. Sikkert mange som har kjennskap til denne arbeidshesten. Det jeg husker best fra den er at den støyer, er ekkel å kjøre, har ekkel sittestilling, helt elendig svingradius, "papp-lyd" i høyttalerne osv. Og det var den nyeste versjonen.

Men nå har jeg ikke kjørt så mange varebiler, så kanskje alle er noenlunde slik. Men er det helt umulig å lage en varebil som er god å kjøre?

Lenke til kommentar

Slutt for Toyota Hiace

Dagens gladsak. Sikkert mange som har kjennskap til denne arbeidshesten. Det jeg husker best fra den er at den støyer, er ekkel å kjøre, har ekkel sittestilling, helt elendig svingradius, "papp-lyd" i høyttalerne osv. Og det var den nyeste versjonen.

Men nå har jeg ikke kjørt så mange varebiler, så kanskje alle er noenlunde slik. Men er det helt umulig å lage en varebil som er god å kjøre?

Nyeste Vito er vel den beste varebilen når det kommer til komfort. Støyer lite, gode motorer, gode høytalere, god svingradius, god sittestilling samtidig som at den "flyter" bedre på veien enn andre varebiler. Den koster jo da så klart også mer. Du må huske at varebiler bare er redskaper for bedriftene. De skal som oftest bare frakte mennesker fra A til B, samtidig som de skal kunne laste mye, og kjøper man som oftest inn så billig som mulig. Komfort og gode høyttalere er ikke prioritert hos firmaer, og derfor ikke hos bilprodusenter. Men det finnes jo unntak, slik som nye Vito.

Ser ikke så aller værst ut heller ;)

Typisk eksempel på stor forskjell:

Dyreste Vito varebil på finn.no:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26549909

Dyreste Hiace varebil på finn.no:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26265467

Bare å se på forskjellene i utstyrsnivået samt prisforskjellen.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Selvfølgelig handler det om å holde budsjettet nede, men det er frustrerende for de tusenvis som bruker slike biler flere timer hver dag. Det har jo rett og slett en direkte innvirkning på arbeidshverdagen. For min egen del brukte jeg den i Posten. Og da var det 7-8 timer bak rattet hver dag.

Vito ja, den hadde jeg nesten glemt. Den er vel best i bruk kanskje, men er den like pålitelig?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig handler det om å holde budsjettet nede, men det er frustrerende for de tusenvis som bruker slike biler flere timer hver dag. Det har jo rett og slett en direkte innvirkning på arbeidshverdagen. For min egen del brukte jeg den i Posten. Og da var det 7-8 timer bak rattet hver dag.

Vito ja, den hadde jeg nesten glemt. Den er vel best i bruk kanskje, men er den like pålitelig?

Nyere Vito er BETYDELIG bedre enn denn første som kom. Den ga Mercedes værst mulig start på Vito-navnet. Den rustet, var fæl å kjøre, hadde mye problemer osv.

Den nye er helt fantastisk å kjøre. Kjørt den en del gjennom jobben, og det er nesten som at man gleder seg litt. Litt småting er det jo så klart, men det må man nesten regne med om du spør meg. Bare å se på forskjell på utstyrsnivå så forstår du fort hvorfor Hiace er så feilfri. Vi har aldri hatt en nyere Vito stående lengre til på vårt verksted, mens den gamle har en tendens til å bli stående relativt lenge.

Lenke til kommentar

Gidder ikke og lage ny tråd om dette her men :p

Vi har som nevnt tidligere fått en X5 30d, men så er det slik at den lager litt knattrete lyder når man gir litt på, eller feks skal foreta en forbikjøring. Vil nok tro det kommer fra ventilene og det kommer fra lavt turtall og forsvinner etter noen få sekunder.

Noen som har peiling??

Og ja, vi vet at Diesel biler kan lage litt lyd :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du drar på for mye med en dieselbil på lavt turtall blir den sinna og lager den lyden, den samme lyden får du rett før bilen kveles hvis du f.eks. har for lavt turtall opp en bakke. På transporteren jeg kjører på jobb er det ikke bare knattrete lyder, hele dashbordet rister :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...