Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Abs: øker bremselengde, men lar deg styre mens du bremser uten å måtte pumpebremse selv.

Sportsbremser: hindrer at bremser går varm når man har langvarige perioder med høyfrekventr bremsesykluser.

Bremselengde avgjøres av to ting:

Friksjon i dekk, og bilens energi (masse+fart).

En bil med like dekk, vil ha nøyaktig samme bremselengde med orginale bremser, som med store superbremser, gitt at begge klarer å låse hjulene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde https://www.sylvania.com/en-us/products/automotive/Pages/headlight-restoration-kit.aspx dette på ene lykten med veldig gode resultater i dag. Var eneste settet som har UV resistent klarlakk med, selges jo masse 3M og Meguiars rundt om, som kun polerer lykten, men så falmer polykarbonatet kjempe raskt pga. UV stråling. Fornøyd med resultatet, men var grusomt mye håndarbeid, rett og slett ett slit. Står at man skal bruke rundt 30 min per lykt, men for å få det bra, brukte jeg minst 2 timer på 1 lykt.

Maskerte litt for lite med teip under lykten, så er kommet slipemerker på lakken, men regner med det kun er i overflaten og at jeg får det vekk med litt polering.

Resultat:

Før

Gammel.jpg

Etter

Ny.jpg

De var ca. likt slitt på begge sider, kjøpte settet fra ebay til 250kr ca med frakt.

Blir spennende å se hvor lenge det varer nå da.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

En bil med like dekk, vil ha nøyaktig samme bremselengde med orginale bremser, som med store superbremser, gitt at begge klarer å låse hjulene.

Teoretisk sett er dette korrekt, i praksis kan andre bremser medføre at man lettere finner punktet med optimal bremseeffekt.

Punktet med optial bremseeffekt gir kortere bremselengde enn eksempelvis låste hjul.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett er dette korrekt, i praksis kan andre bremser medføre at man lettere finner punktet med optimal bremseeffekt.

Punktet med optial bremseeffekt gir kortere bremselengde enn eksempelvis låste hjul.

I praksis, så er det bare ekstremt erfarne førere som nødbremser uten å låse hjulene, uansett bremser. Og jo bedre bremser, jo lettere låser man hjulene.

Sånn sett, så tror jeg det optimale punktet lettere oppnås med slitne orginale bremser, enn 8-stemplet Brembo oppsett, da orginale bremser ikke krever så mye presisjon som performance bremser.

Bare overgangen fra vanlig til stålspunnet slange førte til "tenna i rattet" bremsing de første turene før jeg ble vant til den økte følsomheten.

Lenke til kommentar

Da har ikke du hatt mye gode orginale slanger.. Jeg bytta til stålomspunnet på min, og det var ikke veldig mye forskjell.. Litt bedre feel på pedalen bare..

Det som nok har mest å si på bremselengde er kombinasjon av dekk og bremser..

Brembo 4 stempla og ling long dekk = LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGE svarte spor...

Brembo 4 stempla og Potenza RE070 = trø faen så hardt uten at de låser

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fikk på sommerfelgene på mandag, bilen så fort mye bedre ut:
oarvoz.jpg

Sjekket trykket på dekkene igår, og de var satt til 3.0 bar(?), mye høyere enn hva som er oppgitte spesifikasjoner for bilen.
Så lurer på om det er noe spesiell praksis grunn til at de fyller dekkene såpass?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Var dette med kalde dekk, eller etter at du hadde kjørt litt? Trykket skal vel bli enda høyere når luften varmes opp.

Er det forresten litt småbittert at det kommer en facelift nå, og at BlueGT får 10 gamp mer?

Hadde kjørt i en 5 min før jeg sjekket trykket.

Forøvrig ikke surt, det vil alltid komme noe nytt.

Anser meg selv heller som heldig at jeg fikk bestilt før faceliften kom, tipper leveringstiden på Polo fort blir minst en 5-6 måneder igjen.

Lenke til kommentar

Fikk på sommerfelgene på mandag, bilen så fort mye bedre ut:

oarvoz.jpg

Sjekket trykket på dekkene igår, og de var satt til 3.0 bar(?), mye høyere enn hva som er oppgitte spesifikasjoner for bilen.

Så lurer på om det er noe spesiell praksis grunn til at de fyller dekkene såpass?

Er det ikke 2.0 bar hvis du er 2 personer, og 2.5 hvis du skal ha 4 personer og baggasje?

På golfer, altså.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det ikke 2.0 bar hvis du er 2 personer, og 2.5 hvis du skal ha 4 personer og baggasje?

På golfer, altså.

2.4 fremme og 2.2 bak ved liten last.

2.6 fremme og bak ved mye last.

Og det er en Polo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...