Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Speed limit increase makes roads safer

 

Danish study over two years finds that raising limits helps to cut accidents and fatalities.

 

The study, carried out over two years by the Danish Road Directorate, looked at how driver behaviour and accident rates changed when speed limits 
were raised on single-carriageway rural roads and motorways.

 

One of the key findings was that after raising limits on two-way rural roads from 50mph to 56mph, accidents fell, due to a drop in the speed differential between the fastest and the slowest drivers, resulting in less overtaking.

 

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/86295/speed-limit-increase-makes-roads-safer

 

 

Dette har jeg påstått selv, og det er godt å se en studie som kan backe opp min antagelse. Hvis fartsgrensen økes, der dette er forsvarlig, så blir det mindre nødvendig å kjøre forbi folk for å holde det tempoet som er naturlig å holde. Dessverre finnes det alt for mange rapporter som konkluderer med at lavere fart = lavere risiko, så vi kommer nok ikke til å se mange økte fartsgrenser pga denne studien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Speed limit increase makes roads safer

 

Danish study over two years finds that raising limits helps to cut accidents and fatalities.

 

The study, carried out over two years by the Danish Road Directorate, looked at how driver behaviour and accident rates changed when speed limits 
were raised on single-carriageway rural roads and motorways.

 

One of the key findings was that after raising limits on two-way rural roads from 50mph to 56mph, accidents fell, due to a drop in the speed differential between the fastest and the slowest drivers, resulting in less overtaking.

 

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/86295/speed-limit-increase-makes-roads-safer

 

 

Dette har jeg påstått selv, og det er godt å se en studie som kan backe opp min antagelse. Hvis fartsgrensen økes, der dette er forsvarlig, så blir det mindre nødvendig å kjøre forbi folk for å holde det tempoet som er naturlig å holde. Dessverre finnes det alt for mange rapporter som konkluderer med at lavere fart = lavere risiko, så vi kommer nok ikke til å se mange økte fartsgrenser pga denne studien.

Danmark har virkelig peiling på trafikk, la oss ikke glemme (spoiler, mulig nsfw):

 

 

Lenke til kommentar

Speed limit increase makes roads safer

 

Danish study over two years finds that raising limits helps to cut accidents and fatalities.

 

The study, carried out over two years by the Danish Road Directorate, looked at how driver behaviour and accident rates changed when speed limits 
were raised on single-carriageway rural roads and motorways.

 

One of the key findings was that after raising limits on two-way rural roads from 50mph to 56mph, accidents fell, due to a drop in the speed differential between the fastest and the slowest drivers, resulting in less overtaking.

 

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/86295/speed-limit-increase-makes-roads-safer

 

 

Dette har jeg påstått selv, og det er godt å se en studie som kan backe opp min antagelse. Hvis fartsgrensen økes, der dette er forsvarlig, så blir det mindre nødvendig å kjøre forbi folk for å holde det tempoet som er naturlig å holde. Dessverre finnes det alt for mange rapporter som konkluderer med at lavere fart = lavere risiko, så vi kommer nok ikke til å se mange økte fartsgrenser pga denne studien.

100% enig og litt til.

Idiotene som absolutt skal ta livet av seg selv i trafikken klarer dette fint uansett hvor du setter grensa. De farligste situasjonene jeg har sett på veien er enten som følge av dristige/desperate forbikjøringer eller den ene gangen jeg mista røyken min i fanget på motorveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

..Men hadde folk fulgt et unaturlig tempo(fulgt loven) så hadde det selfølgelig verdt enda sikrere igjen. Med det sagt så er det jo naturligvis flere som kjører "naturlig" på veien, er enig med at fartsgrensen bør økes i Norge forhold til det studie. Det er heller ikke vanskelig å legge merke til at studie stemmer nå som jeg tenker over det.
Føler ikke at det er nødvendig å øke farten f. eks i Sverige.

Spørsmål jeg har om noen kan vurdere:
Vurderer å lease bil, men aner ikke om jeg blir lurt forhold til nybilpriser generelt. 3k i måneden og 55k innskudd, 180 CLA Aut. AMG, mye utstyr. 122 hk er jo akkurat det AMG er skapt for, ikke no mer! Ikke skyld på meg, avgiftene sin feil.

Hva tror dere verditapet på noe slikt vil være etter 3 år? 180k? (verdi 408k)

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes at alle biler skal gå i maks 45 km/h.

 

 

Bestefaren min kjørte 20 meter før han fikk lappen, han ligger også i 140-160 på veier i nordnorge med snøkanter som er sikkert? lige harde som mur.

 

Is, snøstorm, svartis og biler som dukker opp fra ingensteds siden du ikke ser noe i svinger pga snøkanter.

 

Jeg ba han slakke ned fra 140, da la han bilen opp i 160.

 

EDIT: Han betalte vel 5 kroner, eller var det 20 kroner for lappen?

 

Han har sagt til meg mange ganger før, at hvis han måtte ta testen på nytt så hadde han aldri passert.

 

EDIT33: Han har automat, så han setter alltid giret i S(sportsgir)

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Han har sagt til meg mange ganger før, at hvis han måtte ta testen på nytt så hadde han aldri passert.

Tenker du teori eller oppkjøring? Oppkjøring klarer "alle" for å si det slik.

Teori blir jo verre, da det er få som klarer ett år etter å ha bestått den.

 

Kan ikke snakke for bestefaren din sine kjøreegenskaper, men 140Km/h er jo ikke så all verden da, ta en tur til Sverige eksempelvis. Men føre har jo alt å si, dersom føre er dårlig og han holder den farten tror jeg selv att jeg hadde meldt bestefaren min, for hans egen og andres sikkerhet.

Lenke til kommentar

Noen som har en enkel og god forklaring på utregning av stoppelengde på bil, slik at jeg kan pugge det til teorien?

 

Stoppelengde vil variere fra bil til bil som følge av flere faktorer: vekt, bremsene som er på bilen, når evt ABS griper inn, dekkstørrelse (kontaktoverflate mot bakken), friksjonen mellom dekk og underlag og en hel rekke andre faktorer.

 

Nå får du sikkert en god del mer enn det du spurte om, men jeg vil si at det er lurt for alle som kjører bil å få med seg begrepet bevegelsesenergi først som sist. Det er nemlig slik at stoppelengde henger sammen med bevegelsesenergi, som i sin tur avhenger av fart og vekt. For å få bilen til å stoppe må du ta bort bilens bevegelsesenergi, noe du gjør ved å tråkke på bremspedalen. Bremsene på bilen har begrensninger med hvor mye energi de greier å ta bort av gangen og ved nødbrems jobber disse maksimalt. Så om bilen din har mye bevegelsesenergi (kjører fort) vil det ta en stund for bremsene å bli kvitt all energien, ende de jobber på spreng.

 

Når du sitter i bilen din så kan vekten antas å være konstant, ergo er det bare farten som påvirker bevegelsesenergien. Det spesielle er at sammenhengen mellom fart og bevegelsesenergi er kvadratisk. Ved dobling av farten øker bevegelsesenergien med fire. Tripling av farten vil føre til at bevegelsesenergien blir hele 9 ganger høyere. Og sånn fortsetter det hele veien opp.

Det er viktig å huske mtp at det å øke farten med 10 km/t ikke øker bremselengden i lik grad på tvers av spekteret. 40 km/t kontra 30 km/t gir kanskje bare et par meter ekstra stoppelengde, mens 90 km/t kontra 80 km/t gir faktisk mer forskjell i bevegelsesenergi enn 40 km/t og stillestående = merkbar forskjell i stoppelengde.

 

Så formelen din er egentlig x2. Der x er antall ganger du øker farten og svaret er økning i stoppelengde. Dette er selvfølgelig noe forenklet, men gir allikevel et utmerket estimat, som bl.a trafikkopplæringsbøker bruker. 10 km/t kontra 30 km/t er hele 9 ganger forskjell i stoppelengde. Noe å tenke på når man passerer småunger i nabolaget som sjangler fra side til side på sykkelen sin.

Lenke til kommentar

Det spesielle er at sammenhengen mellom fart og bevegelsesenergi er kvadratisk. Ved dobling av farten øker bevegelsesenergien med fire. Tripling av farten vil føre til at bevegelsesenergien blir hele 9 ganger høyere. Og sånn fortsetter det hele veien opp.

Det var noe som skuffet meg med Jeremy Clarkson da han hadde transportministeren som gjest på Top Gear. Clarkson mente at siden en Aston Martin kan stoppe på halvparten av distansen av det som kreves, så burde de få lov til å kjøre dobbelt så fort. Jeg forstår jo selvfølgelig at Clarkson først og fremst vil underholde, så det er godt mulig at han vet at dobling av fart gir 4x bremselengde, men det er unødvendig å bruke et såpass barnslig argument ovenfor en politiker. Skulle den tillatte hastigheten for en Aston Martin justeres slik at den stopper på like lang distanse på godkjent distanse, så skulle vel det være fartsgrense * roten av 2, men det er vel ikke underholdende nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han har sagt til meg mange ganger før, at hvis han måtte ta testen på nytt så hadde han aldri passert.

Tenker du teori eller oppkjøring? Oppkjøring klarer "alle" for å si det slik.

Teori blir jo verre, da det er få som klarer ett år etter å ha bestått den.

 

Kan ikke snakke for bestefaren din sine kjøreegenskaper, men 140Km/h er jo ikke så all verden da, ta en tur til Sverige eksempelvis. Men føre har jo alt å si, dersom føre er dårlig og han holder den farten tror jeg selv att jeg hadde meldt bestefaren min, for hans egen og andres sikkerhet.

 

Tenker nok på teorien.

 

Men 140-160 km/h på nord norske veier er livsfarlig og direkte farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...