Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hva skal gjøres med den da? :)

Det vanlige: felger, senk og små justeringer på motoren?

 

Eller bedre, worklog :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før sommeren opplevde jeg at synkroniseringen til 2. giret på min Mazda 2 2012-modell røk. Verkstedet valgte å reparere girkassen. Litt etter det, så opplevde jeg at girkassen låste seg to ganger. Jeg måtte "myke den" opp ved å gire frem og tilbake, i hvert gir. Måtte bruke en del makt for å få den til å gire. Verkstedet fant ingen verdens ting. Noen som har anelse om hva dette kan ha vært?

 

Nå har synkroniseringen til 2. giret gått til dunders enda en gang. Kan jeg kreve å få byttet hele girkassen nå? Den røk først etter at bilen hadde gått 12 000 km. Nå, etter andre gang, har bilen gått 19 500 km.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Blir bare småplukk ja, som du sier:) senk og felger er første pri, så kanskje 99-spec fromtfanger og baklys. Soting av ruter, og litt småkos med motoren:)

I mine øyne, de rette planene :)
Lenke til kommentar

Litt etter det, så opplevde jeg at girkassen låste seg to ganger. Jeg måtte "myke den" opp ved å gire frem og tilbake, i hvert gir. Måtte bruke en del makt for å få den til å gire. Verkstedet fant ingen verdens ting. Noen som har anelse om hva dette kan ha vært?

Har liknende "problem" på min Saab. Dog så gjelder det bare til 3. gir og til revers. Skal jeg fra 2. til 3. feks, så vil den enkelte ganger ikke inn i 3. Må da ta den rolig tilbake til fri, og rolig til 3.

Gjelder samme på revers.

Lenke til kommentar

 

 

Litt etter det, så opplevde jeg at girkassen låste seg to ganger. Jeg måtte "myke den" opp ved å gire frem og tilbake, i hvert gir. Måtte bruke en del makt for å få den til å gire. Verkstedet fant ingen verdens ting. Noen som har anelse om hva dette kan ha vært?

Har liknende "problem" på min Saab. Dog så gjelder det bare til 3. gir og til revers. Skal jeg fra 2. til 3. feks, så vil den enkelte ganger ikke inn i 3. Må da ta den rolig tilbake til fri, og rolig til 3.

Gjelder samme på revers.

Bytt girolje....

Lenke til kommentar

Ha ha "myke opp girkassen". Minner meg om denne perlen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=dUx9x8CckS8#t=146

 

huh - videolink funker ikke? Uansett: bra film :)

Hehe, jeg fant ikke en bedre beskrivelse. Se for deg at det er veldig tungt å dra girspaken ut og inn av gir. Til og med i fri er det som å røre i tett væske. Du må derfor ta den inn og ut av gir, og vrikke girspaken til sides i fri før den etter hvert blir enklere å bevege før problemet er helt borte. Et helt rart problem.

 

Edit; Herregud. Høres ut som en 60 år gammel dame som forklarer hva som er feil med bilen.

 

Første gang ble girkassen reparert innvendig. Det var snakk om en herding som ikke var blitt gjort ordentlig. Da har garantert girkasseoljen blitt byttet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal være med en kompis og se på en E46 320CIA 1999 mod. i morgen.
Noen som har noen tips til hva enn bør se etter?

Lenke til kommentar

Skal være med en kompis og se på en E46 320CIA 1999 mod. i morgen.

Noen som har noen tips til hva enn bør se etter?

Slitasje i førersetet, lekkasje fra takluke, rust nederst på dører og på bagasjeluke. Sjekk også under oljelokket for å se etter skum eller lignende.

 

Det er generelt mye sikrere å kjøpe automatcoupeer enn de med manuell, da de ofte er penere kjørt.

 

Man får jo fort et generelt inntrykk av bilen. Hvis det inntrykket ikke er bra, dropp bilen og finn en annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spam i den formen er lov!

Vippelykter er så fett! Har du kjørelys ved siden av blinklyset, eller hvordan er det med vippelykter? Må man bruke de, hvis man ikke har kurvelys?

Edit: Fant det ut. Ser at jeg burde ha formulert meg annerledes.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det triste med mange vippelykter er at det er av typen som bare kommer opp av panseret og da designmessig ikke tar seg særlig bra ut ved bruk..

 

GM er vel den eneste jeg kommer på som har omgått dette ved å snu lyktene helt rundt, og da ha lykter som designmessig passer greit inn også når de er i bruk.

Lenke til kommentar

Det triste med mange vippelykter er at det er av typen som bare kommer opp av panseret og da designmessig ikke tar seg særlig bra ut ved bruk..

 

GM er vel den eneste jeg kommer på som har omgått dette ved å snu lyktene helt rundt, og da ha lykter som designmessig passer greit inn også når de er i bruk.

Vippelykter er i hvert fall ikke noe jeg savner. Rart de hang med til langt inn på nittitallet.

Lenke til kommentar

Det triste med mange vippelykter er at det er av typen som bare kommer opp av panseret og da designmessig ikke tar seg særlig bra ut ved bruk..

 

GM er vel den eneste jeg kommer på som har omgått dette ved å snu lyktene helt rundt, og da ha lykter som designmessig passer greit inn også når de er i bruk.

Er så grisetøft på corvetten :D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...