Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Må si meg enig i det Snylter. :)

 

På siste generasjon A4 har man kommet greit i mål med vektfordelingen og forhjulene er også lenger fremme. En god del av motoren er fortsatt foran foraksel, men det sitter jo 100kg girkasse bak. Om vektfordelingen ikke er helt på BMW-nivå, vil jeg i alle fall mene fordelene med god margin oppveier ulempene.

 

Men er det egentlig noen andre igjen enn Audi som driver med dette i kombinasjon med forhjulstrekk nå?

(Altså ren forhjulstrekk, ikke som feks Subaru, Mercedes, BMW med 4x4)

 

Som en kuriositet, Citroen, (på den tiden jeg syns de var kule) og hvor de tilsynelatende ikke hadde ansatt en eneste økonom, markedsansvarlig, service/ettermarked-folk, men bare ingeniører og atter ingeniører (som muligens også eksperimenterte noe med hallusinogene stoffer på kveldstid) tok ideen om motor bak foraksel + forhjulstrekk helt ut på Citroen DS;

 

post-56388-0-24216900-1393954565_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baklengs motor er lov! :green:

Men ja, det var super-sært, og noe var temmelig far out, som feks å plassere en panseråpne-hendel på vanlig sted i fotbrønn nær bunnen av A-stolpe, men for å faktisk få opp panseret måtte man i tillegg åpne hanskerom og dra i hendel nr 2 der... Men de hadde mange gode ideer også.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det frister å høre på pris på en Octavia med 4x4 og DSG med bensinmotoren. Selv om jeg ikke ble overvettes imponert over interiøret på den jeg prøvekjørte for en stund siden. Jeg bikker litt over 400k med en greit utstyrt bil.

Lenke til kommentar

Jeg fikk øynene opp for Octavia etter at jeg leste (her?) at man kan få Isofix i passasjersetet på den. Dette er ikke spesielt vanlig lenger, så jeg tok en titt på bilen og likte det jeg så.

 

EspJak: Var det bevisst å legge ut et bilde av en Seat?

Ja? Det er jo bare en golf med tøffere dash:D

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde fått store problemer med enten tenningen eller låsen på bilen i morges. Alarmen gikk og lysene sto på selv om nøkkelen var ute fra tenningen. Viste seg at jeg bare hadde kommet nær lysbryteren og satt den til parklys :wee:

Blir litt febrilsk feilsøking når du vet at toget er 2 minutter unna stasjonen din.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det frister å høre på pris på en Octavia med 4x4 og DSG med bensinmotoren. Selv om jeg ikke ble overvettes imponert over interiøret på den jeg prøvekjørte for en stund siden. Jeg bikker litt over 400k med en greit utstyrt bil.

 

Kjøpte en 140TSi DSG Elegance til kona og har selv kjørt den litt. Må si at interiøret er funksjonelt og kjedelig, men du verden så stille den er. Passe friskt fraspark og god plass. Anbefaler elektrisk førersete, adaptiv cruise og den største navien.

Lenke til kommentar

Hadde ikke sagt nei til den seaten der hvis eksteriøret matcher interiøret.

 

Aporopå Seat, Audi "A4-derivater" som Passat og Oktavia er jo veldig populære, og en Seat som kanskje kunne solgt greit hvis man fikk den for en slikk og ingenting i Norge er Exeo.

Det er rett og slett den foregående modellen A4 (B7) med noen veldig små endringer.

 

 

post-56388-0-45303400-1394005972_thumb.jpg

 

post-56388-0-38283200-1394005994_thumb.jpg

 

post-56388-0-96255100-1394006025_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka så er A4 på MLB-plattformen mens Passat er på A5 (PQ35)-plattformen, og er tverrstilt. Ingenting til felles. Og nye Passat Mk8 skal på MQB siden den fortsatt har tverrstilt motor.

 

Vil ikke kale Passat og Octavia A4-derivater når de ikke engang deler plattform. Forsåvidt sa VW når de utvikla MQB og MLB at biler på de skulle ha mye mer felles deler, men det var internt på de plattformene, ikke bakoverkompatible deler med PQ35.

 

Bare en liten digresjon

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka så er A4 på MLB-plattformen mens Passat er på A5 (PQ35)-plattformen, og er tverrstilt. Ingenting til felles. Og nye Passat Mk8 skal på MQB siden den fortsatt har tverrstilt motor.

 

Vil ikke kale Passat og Octavia A4-derivater når de ikke engang deler plattform. Forsåvidt sa VW når de utvikla MQB og MLB at biler på de skulle ha mye mer felles deler, men det var internt på de plattformene, ikke bakoverkompatible deler med PQ35.

 

Bare en liten digresjon

 

Nei, man må tilbake til pre 2001 for å finne A4 og Passat som bygger på akkurat samme bilen, så jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, og innrømmer også at det var et dårlig ordvalg fra min side. De deler fortsatt mye deler, men ikke selve plattformen. Jeg tenkte mer på det som VAG's egne rimligere konkurenter til A4, enn direkte tekniske likheter.

 

Uansett syns jeg bare det var litt morsomt at Seat lager en bil som er så til de grader lik forrige A4, og at det som var dyr premium plutselig har blitt en billig-bil. (Hvis det da ikke er en Seat til Audi pris, har ikke sjekket). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...