Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hvor kritisk er egentlig overflaterust i hjulbuen? Jeg tenker på f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46999064&searchclickthrough=true

 

Bilde av rust

 

Hvor mye tror dere det hadde kostet å fikse det? Er det bare sliping og lakking?

 

Siden det er i hjulbuen foran så er det ikke noe problem. Er bare å bytte forskjermen.

 

Hva lakkering koster aner jeg ikke.. Fikk pris på 3-4k på en frontfanger..

Endret av Durochris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor kritisk er egentlig overflaterust i hjulbuen? Jeg tenker på f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46999064&searchclickthrough=true

 

Bilde av rust

 

Hvor mye tror dere det hadde kostet å fikse det? Er det bare sliping og lakking?

 

Siden det er i hjulbuen foran så er det ikke noe problem. Er bare å bytte forskjermen.

 

Hva lakkering koster aner jeg ikke.. Fikk pris på 3-4k på en frontfanger..

 

 

Hmm. Da svarer det seg kanskje, med tanke på at tilsvarende går for 15-20K mer enn den jeg linket til.

Lenke til kommentar

 

Hmm. Da svarer det seg kanskje, med tanke på at tilsvarende går for 15-20K mer enn den jeg linket til.

 

 

Hvis du kan bytte skjerm selv vil det i alle fall kunne svare seg veldig greit. Er det kun snakk om den ene skjermen, eller begge?

 

Har nylig byttet på to "tilsvarende" A6 og da koster original skjerm fra Møller Kr 3360,-. Vil tro noen hundrelapper mindre til A4, og hvis du kan leve med litt jalla kvalitet så får du forskjerm til din på Veng til Kr 880,-

Lakkpris varierer veldig med både hvor i landet du er, når, og hvem du spør, men om du regner lakk av ny løs skjerm ca kr 2500-3000 (4000-4500 for 2 stk) så er vi i nærheten av veil Oslo-pris.

Lenke til kommentar

Bare den ene skjermen så langt jeg vet. Jeg har ikke muligheten til å gå for akkurat det eksemplaret, men det er ikke den første jeg har sett som er redusert i pris på grunn av rust i hjulbuen.

 

Bytte av forskjerm kan jeg nok klare å gjøre selv. Lakkering og delepris er det som uroer meg.

 

Men av ren nysgjerrighet, kan man slipe bort rust og sparkle/lakke over?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger et 100% resultat, så kan du gjøre hele jobben selv. Kjøpe ny fra en vrakhandler, pusse ned (evt grunne) også lakkere. Flere plasser får man laget rett farge på boks (eks multilakk), som gjør at du kan få et 99.99% perfekt resultat (hvis du er flink nok..)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger et 100% resultat, så kan du gjøre hele jobben selv. Kjøpe ny fra en vrakhandler, pusse ned, grunne også lakkere.

:dremel:

Vist du har brukt vanlig bil-lakk på stål så har du og antageligvis erfart at dette på ingen måte har noe god heft i stålet. Grunne er ikke noe man eventuelt gjør.

Lenke til kommentar

Må si det var godt å kjøre Transporteren igjen etter å ha pint meg selv i en pysjå partner i over en uke. Litt mer plass til meg i Transporteren kan man si.

Leverte inn Skoda RS'en jeg hadde for noen år siden pga garantisak og fikk en rød Citroen C1 i lånebil i tre dager. Skøy. Særlig som Møller-mann. Kan fortsatt minnes det lettere sadistiske smilet kundemottakeren prøvde å (dårlig) skjule da han ga meg nøkkelen.

Eneste bilen som har klart å få meg til å vurdere å sykle til jobb med sykkelen til datteren min på 3 år og samtidig gi meg akutt sympati med alle andre som eide en tilsvarende bil. Fy faen for noe jævla ræl. Trodde undermotoriserte blikkbokser på størrelse med bikkjehus gikk av med pensjon sammen med 2CV'en, men der lærte jeg noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fins det bruktmarked for xenon-fjærnlys? Lurer på om jeg skal ta meg bryet med å plukke av Hella Comet 200-ene når jeg selger bilen.

 

Har en småløs frontspoiler som må av og festes bedre. Noen tips til hva jeg kan bruke for å få den til å sitte? Orginalfestet er løst, og resultatet er en lite pen glipp.

Lenke til kommentar

Leverte inn Skoda RS'en jeg hadde for noen år siden pga garantisak og fikk en rød Citroen C1 i lånebil i tre dager. Skøy. Særlig som Møller-mann. Kan fortsatt minnes det lettere sadistiske smilet kundemottakeren prøvde å (dårlig) skjule da han ga meg nøkkelen.

Eneste bilen som har klart å få meg til å vurdere å sykle til jobb med sykkelen til datteren min på 3 år og samtidig gi meg akutt sympati med alle andre som eide en tilsvarende bil. Fy faen for noe jævla ræl. Trodde undermotoriserte blikkbokser på størrelse med bikkjehus gikk av med pensjon sammen med 2CV'en, men der lærte jeg noe nytt.

 

Selger du så dårlig at du får låne de kjipeste bilene dere har inne? Ville nå nesten ha krevd noe litt mer interessant i leiebil hadde jeg jobbet som selger.

 

Hadde jeg vist det jeg vet i dag skulle jeg nok gitt F i leiebil og heller kosekjørt Rangeren i påvente av at møller skulle bli ferdig med Transporteren.

Lenke til kommentar

Ja SuperSaxy, motor i lengderetning både med forhjulstrekk og 4x4.

 

 

Bare den ene skjermen så langt jeg vet. Jeg har ikke muligheten til å gå for akkurat det eksemplaret, men det er ikke den første jeg har sett som er redusert i pris på grunn av rust i hjulbuen.

 

Bytte av forskjerm kan jeg nok klare å gjøre selv. Lakkering og delepris er det som uroer meg.

 

Men av ren nysgjerrighet, kan man slipe bort rust og sparkle/lakke over?

 

Hehe, nei det blir neppe den siste du ser med rustne skjermer, A4 frem til 2001 og A6 noen år lenger er ille på dette. Å prøve å finne noe brukt hadde jeg ikke vurdert, da er tross alt Veng-skjerm til 900 langt bedre. Du bør naturligvis sjekke hele bilen, men et annet sted som veldig ofte ruster er under og bak dørlistene, spesielt de nederste i bunnen av dørene.

 

Pent blir det ikke, men du kan absolutt slipe og lakke over, eller for den saks skyld også bare kjøre med det helt til det blir åpne huller/skarpe kanter. (Da må man gjøre noe for å komme gjennom PKK)

 

For et verksted skal det veldig lite rust i en forskjerm til før den blir byttet. Det er dels fordi du har reklamasjonsrett, og rusten er som regel på begge sider av platen, så i praksis kommer rusten tilbake ila relativt kort tid. En annen ting er at det koster nesten dobbelt så mye å lakkere en brukt skjerm (fordi lakkereren har masse grunnarbeid med den ifht en ny del), og hvis oppretter i tillegg skal bruk tid på å slipe og sparkle så koster det rett og slett mer enn en ny original skjerm.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

 

Leverte inn Skoda RS'en jeg hadde for noen år siden pga garantisak og fikk en rød Citroen C1 i lånebil i tre dager. Skøy. Særlig som Møller-mann. Kan fortsatt minnes det lettere sadistiske smilet kundemottakeren prøvde å (dårlig) skjule da han ga meg nøkkelen.

Eneste bilen som har klart å få meg til å vurdere å sykle til jobb med sykkelen til datteren min på 3 år og samtidig gi meg akutt sympati med alle andre som eide en tilsvarende bil. Fy faen for noe jævla ræl. Trodde undermotoriserte blikkbokser på størrelse med bikkjehus gikk av med pensjon sammen med 2CV'en, men der lærte jeg noe nytt.

 

Selger du så dårlig at du får låne de kjipeste bilene dere har inne? Ville nå nesten ha krevd noe litt mer interessant i leiebil hadde jeg jobbet som selger.

 

Hadde jeg vist det jeg vet i dag skulle jeg nok gitt F i leiebil og heller kosekjørt Rangeren i påvente av at møller skulle bli ferdig med Transporteren.

 

 

Vi driver nok ikke med Skoda, gitt, så der måtte jeg ta C1 eller ikkeno. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg tatt sykkelen til dattera mi eller tatt service hos oss da det viser seg at vi er godkjent Skoda-verksted også..

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Men det tar seg angivelig ikke lenger bra ut at selgere kjører rundt til kundene i CLS, så er det jo veldig tidsriktig med en C1 da Ham550. Du vil nok selge som helv... :thumbs::green:

 

 

Merkerkelig :/

 

Ja, det er jo litt sært (hvis det var motor-retning i Passat du syns var merkelig). :)

Jeg tror hovedårsak og opprinnelsen for at de gjorde det sånn var at Torsen-diffen (4-hjulstrekk systemet) krevde det for å få plass på noe fornuftig vis. Etter at Passat gikk fra Torsen til Haldex ble motoren satt på tvers igjen.

 

Ellers har langsmontert motor noen fine fordeler på forhjulstrekk også. Først og fremst at girkassen sitter midt i bilens bredde, som betyr at drivakslene er like lange på H og V side, dette eliminerer i stor grad torque steer. (Dvs forhjulstrekkeres ekle tendens til at rattet, bilen, eller begge deler går hit og dit og alle veier når man gir gass). En ulempe er at spesielt bilene uten quattro/4-motion er tunge i fronten. Spesielt på de gamle, dette har blitt forbedret for hver generasjon av feks A4 (som fortsatt har motor i lengderetning).

Lenke til kommentar

Å ha motoren montert riktig vei (i lengderetningen) er den eneste logiske og gode måten å bygge en bil på.

 

Å sette motoren på tvers er noe man gjør for å spare plass, på bekostning av bilens egenskaper.

 

Hva gjelder dette med å være fremtung løses dette ved å montere motoren bak foraksel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...