Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Polo BlueGT'en var 6000 billigere hos IF enn hos nærmeste konkurrent (10k vs 16k)

Sagt det før og sier det igjen, hele bilforsikringsopplegget virker ut til å være korrupt tvers igjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ja, har og hatt forsikring på faren min på tidligere biler, har da ligget på rundt 5k.

Har mistet bonusbesparelse i løpet av de 5 årene jeg har hatt bil, men tror aldri jeg hadde tjent det opp igjen når jeg som regel har blitt tilbud forsikringer på 25k i året.

For å ikke snakke om at jeg har "spart" 2000 hver gang jeg har byttet frontrute(4-5 ganger).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å sveise diffen på en bruksbil er vel ikke helt optimalt, kan bli litt ekkelt i noen situasjoner.

Men jeg har hørt om at man kan slippe flere o-ringer(hvis det ikke har et annet navn) mellom differensialen, og dette skal sperre litt.

Blir det ikke fort varmt på grunn av friksjon? Hvor mye sperrer dette?

Fungerer det, eller må man krype til korset og kjøpe en 1,5 veis?

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte C30'en så fikk jeg tilbud fra to aktører, resten ville ikke gi meg en pris engang. Gjensidige ville ha 39 000 i året (!) mens Volvia ville ha 12 000. Endte opp med å sette den på pappa for under 4000 i året...

 

Hvordan blir forsikringen så dyr? Full kasko?

Lenke til kommentar

Jepp, må nok bli noe sånt. Sveiset diff på en bruksbil er litt hillbilly da :p

Det kommer vel ann på. Er bruksbilen en bil som aktiv brukes på isen/bane ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så hillbilly å sveise diffen. Er vel faktisk likegreit om bilen ellers er en budgetbil. Å påkoste en bil til 10k en 1.5 diff er mer hillbilly/idioti enn å sveise diffen.

 

Har selv i lengre tider kjørt bil med sveiset diff og 100% sperre. Ved normal kjøring er det ingen store forskjeller. Er helst ved krappe svinger og rundkjøringer man opplever den store forskjellen. Særlig om man gir flat fjøl. :D

Lenke til kommentar

 

Når jeg kjøpte C30'en så fikk jeg tilbud fra to aktører, resten ville ikke gi meg en pris engang. Gjensidige ville ha 39 000 i året (!) mens Volvia ville ha 12 000. Endte opp med å sette den på pappa for under 4000 i året...

 

Hvordan blir forsikringen så dyr? Full kasko?

 

Full kasko og 2.4L diesel samt at jeg kun var 20 når jeg kjøpte bilen.

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kjøpte C30'en så fikk jeg tilbud fra to aktører, resten ville ikke gi meg en pris engang. Gjensidige ville ha 39 000 i året (!) mens Volvia ville ha 12 000. Endte opp med å sette den på pappa for under 4000 i året...

Hvordan blir forsikringen så dyr? Full kasko?

Alder:)
Lenke til kommentar

12.000 kan jeg forstå, for det er omtrent det Gjensidige vil ha fra meg om jeg forsikrer noe tilsvarende BMW 5-serie eller Audi A4 med grei motorstørrelse, selv med full kasko så kommer det ikke i nærheten av 40.000 med mindre vi snakker sportsbiler. Jeg er 21 år med ingen kjøreerfaring.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Jepp, må nok bli noe sånt. Sveiset diff på en bruksbil er litt hillbilly da :p

Det kommer vel ann på. Er bruksbilen en bil som aktiv brukes på isen/bane ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så hillbilly å sveise diffen. Er vel faktisk likegreit om bilen ellers er en budgetbil. Å påkoste en bil til 10k en 1.5 diff er mer hillbilly/idioti enn å sveise diffen.

 

Har selv i lengre tider kjørt bil med sveiset diff og 100% sperre. Ved normal kjøring er det ingen store forskjeller. Er helst ved krappe svinger og rundkjøringer man opplever den store forskjellen. Særlig om man gir flat fjøl. :D

 

Hahah joa, men planlegger å bruke en del mer enn det på bil i den nærmeste fremtid, kommer litt an på når det dukker opp et fint eksemplar. Det er nok mye som må prioriteres før diff, så lurer kanskje på å sveise i førsteomgang, kanskje ikke så lurt å øvelseskjøre med sperre da :tease:

Å sveise er jo gratis, men føler at en 2 veis eller 1,5 veis hadde gjort seg. Vi får se, haster ikke.

Hvordan opplevde du det med dekkforbruk og sperre? Å rygge rundt på en parkeringsplass i Oslo har jeg ikke tenkt å gjør alt for mye, blir nok mest landevei men redd for oppførselen på vått føre :)

Lenke til kommentar

12.000 kan jeg forstå, for det er omtrent det Gjensidige vil ha fra meg om jeg forsikrer noe tilsvarende BMW 5-serie eller Audi A4 med grei motorstørrelse, selv med full kasko så kommer det ikke i nærheten av 40.000 med mindre vi snakker sportsbiler. Jeg er 21 år med ingen kjøreerfaring.

Er helt latterlig ja. Er jo egentlig bare en enkel måte å si at de ikke vil ha meg som kunde...

Lenke til kommentar

Jeg ringte IF for et par måneder siden fordi jeg ville reforhandle forsikringene. Ville legge til et par verdigjenstander og en ny bil, men de hadde desverre ikke noe å gå på.

Jeg ringte Gjensidige som satte opp et nytt tilbud til meg hvor jeg sparte nesten 5000 i året. Selvfølgelig slår jeg til på dette og når Gjensidige sier opp IF-forsikringene mine ringer selvfølgelig IF og vil ha meg tilbake. Da hadde de plutselig noe å gå på, men i mine øyne blir dette bare for dumt...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp, må nok bli noe sånt. Sveiset diff på en bruksbil er litt hillbilly da :p

Det kommer vel ann på. Er bruksbilen en bil som aktiv brukes på isen/bane ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så hillbilly å sveise diffen. Er vel faktisk likegreit om bilen ellers er en budgetbil. Å påkoste en bil til 10k en 1.5 diff er mer hillbilly/idioti enn å sveise diffen.

 

Har selv i lengre tider kjørt bil med sveiset diff og 100% sperre. Ved normal kjøring er det ingen store forskjeller. Er helst ved krappe svinger og rundkjøringer man opplever den store forskjellen. Særlig om man gir flat fjøl. :D

Hahah joa, men planlegger å bruke en del mer enn det på bil i den nærmeste fremtid, kommer litt an på når det dukker opp et fint eksemplar. Det er nok mye som må prioriteres før diff, så lurer kanskje på å sveise i førsteomgang, kanskje ikke så lurt å øvelseskjøre med sperre da :tease:

Å sveise er jo gratis, men føler at en 2 veis eller 1,5 veis hadde gjort seg. Vi får se, haster ikke.

Hvordan opplevde du det med dekkforbruk og sperre? Å rygge rundt på en parkeringsplass i Oslo har jeg ikke tenkt å gjør alt for mye, blir nok mest landevei men redd for oppførselen på vått føre :)

Hvaslags bil er det snakk om? Bimmer? Isåfall skaff deg en ekstra diff og sveis den så kan du bytte rundt ;-) vil ikke ta lang tid når du blir dreven på det

Lenke til kommentar

Hahah joa, men planlegger å bruke en del mer enn det på bil i den nærmeste fremtid, kommer litt an på når det dukker opp et fint eksemplar. Det er nok mye som må prioriteres før diff, så lurer kanskje på å sveise i førsteomgang, kanskje ikke så lurt å øvelseskjøre med sperre da :tease:

Å sveise er jo gratis, men føler at en 2 veis eller 1,5 veis hadde gjort seg. Vi får se, haster ikke.

Hvordan opplevde du det med dekkforbruk og sperre? Å rygge rundt på en parkeringsplass i Oslo har jeg ikke tenkt å gjør alt for mye, blir nok mest landevei men redd for oppførselen på vått føre :)

1.5 og 2 veis diff er jo definitivt veien å gå om du har planer om et litt seriøst bygg for bruk på både bane og vei. Men sperre er heller ikke å forakte på et budsjettbygg/førstegangsbygg/herjebil. Men dette er jo primært for å spare penger og heller bruke dette på andre ting.

 

Tror jeg selv ville ha valgt å holdt meg litt vekk i fra 100% sperre under øvelseskjøring og ventet med dette til du har et år eller to på nakken så du har fått et lite inntrykk av hvordan en bil oppfører seg under de forskjellige situasjonene som fort kan oppstå ved kjøring etter vei. Eventuelt kjøpe bil nr2 som du ikke vil bli lei deg om ender sine dager i ei grusfelle eller grøft.

 

Sett bort i fra at det er ganske åpenbart at de bilene jeg har hatt med sperre gjerne gikk sidelengs både sommer og vinter så er det vanskelig å egentlig sammenligne dette med en bil som gjerne har et litt mindre aktivt liv, og dermed lavere dekkforbruk.

Men det er jo åpenbart at dekkforbruket øker siden begge hjulene til en hver tid holde samme hastighet. Blant venner jeg har solgt disse bilene til eller sveiset diff som har et litt mer fornuftig holdning til bruken av bil sier at de ikke har opplevd noen direkte drastisk økning i dekkforbruk, sett bort i fra det åpenbare ved å spinne i ring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

 

Jepp, må nok bli noe sånt. Sveiset diff på en bruksbil er litt hillbilly da :p

Det kommer vel ann på. Er bruksbilen en bil som aktiv brukes på isen/bane ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så hillbilly å sveise diffen. Er vel faktisk likegreit om bilen ellers er en budgetbil. Å påkoste en bil til 10k en 1.5 diff er mer hillbilly/idioti enn å sveise diffen.

 

Har selv i lengre tider kjørt bil med sveiset diff og 100% sperre. Ved normal kjøring er det ingen store forskjeller. Er helst ved krappe svinger og rundkjøringer man opplever den store forskjellen. Særlig om man gir flat fjøl. :D

Hahah joa, men planlegger å bruke en del mer enn det på bil i den nærmeste fremtid, kommer litt an på når det dukker opp et fint eksemplar. Det er nok mye som må prioriteres før diff, så lurer kanskje på å sveise i førsteomgang, kanskje ikke så lurt å øvelseskjøre med sperre da :tease:

Å sveise er jo gratis, men føler at en 2 veis eller 1,5 veis hadde gjort seg. Vi får se, haster ikke.

Hvordan opplevde du det med dekkforbruk og sperre? Å rygge rundt på en parkeringsplass i Oslo har jeg ikke tenkt å gjør alt for mye, blir nok mest landevei men redd for oppførselen på vått føre :)

Hvaslags bil er det snakk om? Bimmer? Isåfall skaff deg en ekstra diff og sveis den så kan du bytte rundt ;-) vil ikke ta lang tid når du blir dreven på det

 

S13 :) Har tenkt tanken :) Bare kjøre med orginal diff til og fra skole, men bytte til sperre når nysnøen legger seg og når det nærmer seg treff :) Absolutt ikke dumt det :)

 

 

Hahah joa, men planlegger å bruke en del mer enn det på bil i den nærmeste fremtid, kommer litt an på når det dukker opp et fint eksemplar. Det er nok mye som må prioriteres før diff, så lurer kanskje på å sveise i førsteomgang, kanskje ikke så lurt å øvelseskjøre med sperre da :tease:

Å sveise er jo gratis, men føler at en 2 veis eller 1,5 veis hadde gjort seg. Vi får se, haster ikke.

Hvordan opplevde du det med dekkforbruk og sperre? Å rygge rundt på en parkeringsplass i Oslo har jeg ikke tenkt å gjør alt for mye, blir nok mest landevei men redd for oppførselen på vått føre :)

1.5 og 2 veis diff er jo definitivt veien å gå om du har planer om et litt seriøst bygg for bruk på både bane og vei. Men sperre er heller ikke å forakte på et budsjettbygg/førstegangsbygg/herjebil. Men dette er jo primært for å spare penger og heller bruke dette på andre ting.

 

Tror jeg selv ville ha valgt å holdt meg litt vekk i fra 100% sperre under øvelseskjøring og ventet med dette til du har et år eller to på nakken så du har fått et lite inntrykk av hvordan en bil oppfører seg under de forskjellige situasjonene som fort kan oppstå ved kjøring etter vei. Eventuelt kjøpe bil nr2 som du ikke vil bli lei deg om ender sine dager i ei grusfelle eller grøft.

 

Sett bort i fra at det er ganske åpenbart at de bilene jeg har hatt med sperre gjerne gikk sidelengs både sommer og vinter så er det vanskelig å egentlig sammenligne dette med en bil som gjerne har et litt mindre aktivt liv, og dermed lavere dekkforbruk.

Men det er jo åpenbart at dekkforbruket øker siden begge hjulene til en hver tid holde samme hastighet. Blant venner jeg har solgt disse bilene til eller sveiset diff som har et litt mer fornuftig holdning til bruken av bil sier at de ikke har opplevd noen direkte drastisk økning i dekkforbruk, sett bort i fra det åpenbare ved å spinne i ring.

 

Hvordan er 2 veis å kjøre med? Det er vel noe mildere enn sperre, så lurer på om det ikke blir 2 veis. 1,5 veis er greit å leve med til vanlig, men hvordan er det å ligge sidelengs med det, blir jo ikke en fullblods banebil uansett.

 

Ja, tror det kan være lurt å vente litt med å sveise sperre. Nå som de første S13'ene snart blir veteran, går det an å la S13 bli bil nummer 2.

 

Skjønner :) Må nok regne med at dekkforbruket går opp en smule. Når en først bor på bondelandet blir det jo litt spinning og sidelengskjøring, så som du sier vil det nok gå opp i et.

Lenke til kommentar

Er noe mer behagelig å kjøre etter normal vei enn det er med sperre. Men til bruk for sladding vinterstid ville jeg ikke en gang vurdert å koste på meg 2veis.

 

S13 blir etter det jeg vet levert med både åpen diff og diffbrems. Vil tro at det er mer fornuftig å bruke noen kroner på å ettermontere en org diffbrems om alternativet er 2 veis MTP sladding vinterstid. En 2 veis kostert fort 10.000,- skal du ha ny.

 

Sommerstid er det uansett ikke allverden effekt å rutte med for å sladde, så slik sett er det nesten irrelevant om du har 2 veis eller org diffbrems siden effekten du har tilrådighet ikke vil greie å holde sladden gående uansett. Så sant du ikke satser både liv, bil og helse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal nok på treff, og da blir det nok litt banekjøring.

 

S13 kom vel med diffbrems i Sveits, mener å huske at det er ganske sjeldent dessverre :hm:

Er det mulig å montere en brukt diff med tanke på slitasje? Ja, en ny 2 veis koster jo omtrent 1/6 av hele bilen :p

Skal nok ha litt ekstra pulver, 169 hk er jo ikke noe å kjøre med :p

Lenke til kommentar

Skal nok på treff, og da blir det nok litt banekjøring.

 

S13 kom vel med diffbrems i Sveits, mener å huske at det er ganske sjeldent dessverre :hm:

Er det mulig å montere en brukt diff med tanke på slitasje? Ja, en ny 2 veis koster jo omtrent 1/6 av hele bilen :p

Skal nok ha litt ekstra pulver, 169 hk er jo ikke noe å kjøre med :p

 

To-dørs sportsbil mot veteranalder og uoriginalt 200+ hestekrefter i en alder av sub-23? Høres ut som du kommer til å kose deg med forsikring også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...